Bioboeren bepleiten lagere prijs in supermarkt
- Food-en-retail
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenFood
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Onderzoek van de Universiteit van Wageningen laat zien dat supermarkten geen grote winst behalen op biologische producten. Onder aanvoering van Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager en akkerbouwer in West-Brabant, ijveren bio-telers toch voor lagere retailprijzen van hun waar.
Boeren roepen supermarkten op genoegen te nemen met een kleinere winstmarge. 'In de winkel is biologisch soms dubbel zo duur, terwijl de verkoopprijs voor de boer maar een paar dubbeltjes hoger is', zegt Korteweg in Het Parool.
Belangenclub Biohuis deed met het Biologisch Conserven Comité onderzoek naar biologische conserven- en diepvriesgroenten. Voor sperziebonen, spinazie en doperwten werd soms bijna het dubbele gevraagd, blijkt hieruit. Beide clubs roepen supermarkten op om de marge op biologische producten gelijk te trekken met die op niet-biologische producten. Volgens Europese regels is 25 procent van de landbouwgrond in 2030 voor biologische landbouw bestemd. Een lagere prijs in het retailkanaal voor bio-producten zou hiervoor een stimulans zijn. Discountketen Aldi laat in een reactie aan de krant weten geen onderscheid te maken tussen biologische en niet-biologische producten. Albert Heijn stelt de prijzen nauwlettend in de gaten te houden ener alles aan te doen om de boodschappen betaalbaar te houden.
(PvWK, bron: Parool, DPG Media | beeld: No one cares / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retail
- biologische landbouw
- Biologisch Conserven Comité
- prijs
- 25%
- Jaap Korteweg
- tussenhandel
- Biohuis
- Aldi
- P
- AH
- bioboer
- marge
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes