Bioboeren bepleiten lagere prijs in supermarkt
- Food-en-retail
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenFood
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Onderzoek van de Universiteit van Wageningen laat zien dat supermarkten geen grote winst behalen op biologische producten. Onder aanvoering van Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager en akkerbouwer in West-Brabant, ijveren bio-telers toch voor lagere retailprijzen van hun waar.
Boeren roepen supermarkten op genoegen te nemen met een kleinere winstmarge. 'In de winkel is biologisch soms dubbel zo duur, terwijl de verkoopprijs voor de boer maar een paar dubbeltjes hoger is', zegt Korteweg in Het Parool.
Belangenclub Biohuis deed met het Biologisch Conserven Comité onderzoek naar biologische conserven- en diepvriesgroenten. Voor sperziebonen, spinazie en doperwten werd soms bijna het dubbele gevraagd, blijkt hieruit. Beide clubs roepen supermarkten op om de marge op biologische producten gelijk te trekken met die op niet-biologische producten. Volgens Europese regels is 25 procent van de landbouwgrond in 2030 voor biologische landbouw bestemd. Een lagere prijs in het retailkanaal voor bio-producten zou hiervoor een stimulans zijn. Discountketen Aldi laat in een reactie aan de krant weten geen onderscheid te maken tussen biologische en niet-biologische producten. Albert Heijn stelt de prijzen nauwlettend in de gaten te houden ener alles aan te doen om de boodschappen betaalbaar te houden.
(PvWK, bron: Parool, DPG Media | beeld: No one cares / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- biologische landbouw
- Biohuis
- bioboer
- Jaap Korteweg
- marge
- AH
- prijs
- retail
- Biologisch Conserven Comité
- Aldi
- P
- 25%
- tussenhandel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




