Bioboeren bepleiten lagere prijs in supermarkt

- Food-en-retail
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenFood
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Onderzoek van de Universiteit van Wageningen laat zien dat supermarkten geen grote winst behalen op biologische producten. Onder aanvoering van Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager en akkerbouwer in West-Brabant, ijveren bio-telers toch voor lagere retailprijzen van hun waar.
Boeren roepen supermarkten op genoegen te nemen met een kleinere winstmarge. 'In de winkel is biologisch soms dubbel zo duur, terwijl de verkoopprijs voor de boer maar een paar dubbeltjes hoger is', zegt Korteweg in Het Parool.
Belangenclub Biohuis deed met het Biologisch Conserven Comité onderzoek naar biologische conserven- en diepvriesgroenten. Voor sperziebonen, spinazie en doperwten werd soms bijna het dubbele gevraagd, blijkt hieruit. Beide clubs roepen supermarkten op om de marge op biologische producten gelijk te trekken met die op niet-biologische producten. Volgens Europese regels is 25 procent van de landbouwgrond in 2030 voor biologische landbouw bestemd. Een lagere prijs in het retailkanaal voor bio-producten zou hiervoor een stimulans zijn. Discountketen Aldi laat in een reactie aan de krant weten geen onderscheid te maken tussen biologische en niet-biologische producten. Albert Heijn stelt de prijzen nauwlettend in de gaten te houden ener alles aan te doen om de boodschappen betaalbaar te houden.
(PvWK, bron: Parool, DPG Media | beeld: No one cares / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- tussenhandel
- Biologisch Conserven Comité
- marge
- prijs
- P
- bioboer
- Jaap Korteweg
- retail
- biologische landbouw
- AH
- 25%
- Aldi
- Biohuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- SBI Vakprijzen voor Kruidvat,... 23-03-2023
- De Graanrepubliek nu ook open voor... 23-03-2023
- [onderzoek] Suikerarme frisdrank in... 23-03-2023
- Tony's Chocolonely meest duurzame... 23-03-2023
- Taartenfluisteraar Siemon de Jong... 22-03-2023
- Sultana vernieuwt receptuur en... 22-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day