Bioboeren bepleiten lagere prijs in supermarkt
- Food-en-retail
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenFood
- 13 mrt 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Onderzoek van de Universiteit van Wageningen laat zien dat supermarkten geen grote winst behalen op biologische producten. Onder aanvoering van Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager en akkerbouwer in West-Brabant, ijveren bio-telers toch voor lagere retailprijzen van hun waar.
Boeren roepen supermarkten op genoegen te nemen met een kleinere winstmarge. 'In de winkel is biologisch soms dubbel zo duur, terwijl de verkoopprijs voor de boer maar een paar dubbeltjes hoger is', zegt Korteweg in Het Parool.
Belangenclub Biohuis deed met het Biologisch Conserven Comité onderzoek naar biologische conserven- en diepvriesgroenten. Voor sperziebonen, spinazie en doperwten werd soms bijna het dubbele gevraagd, blijkt hieruit. Beide clubs roepen supermarkten op om de marge op biologische producten gelijk te trekken met die op niet-biologische producten. Volgens Europese regels is 25 procent van de landbouwgrond in 2030 voor biologische landbouw bestemd. Een lagere prijs in het retailkanaal voor bio-producten zou hiervoor een stimulans zijn. Discountketen Aldi laat in een reactie aan de krant weten geen onderscheid te maken tussen biologische en niet-biologische producten. Albert Heijn stelt de prijzen nauwlettend in de gaten te houden ener alles aan te doen om de boodschappen betaalbaar te houden.
(PvWK, bron: Parool, DPG Media | beeld: No one cares / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bioboer
- biologische landbouw
- Biologisch Conserven Comité
- Jaap Korteweg
- P
- 25%
- tussenhandel
- Aldi
- marge
- AH
- retail
- prijs
- Biohuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers