De Bic aansteker bestaat 50 jaar
- Food-en-retail
- 24 okt 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StorytellingMarketing
- 24 okt 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Toen Marcel Bich in 1973 de iconische Bic aansteker introduceerde, was dat vanuit dezelfde visie als bij de Cristal pen in 1950: 'gebruikers eenvoud en plezier brengen door hen essentiële dagelijkse producten aan te bieden die betrouwbaar en betaalbaar zijn, én lang meegaan.'
De vorm van de aansteker, speciaal ontworpen om perfect in de hand van de gebruiker te passen, werd al snel de nieuwe norm. Met wereldwijd meer dan 4,5 miljoen verkochte zakaanstekers per dag en een marktaandeel van ongeveer 55% (Azië niet meegerekend) is Bic sinds 1973 de nummer één in de markt, meldt het merk.
Om deze verjaardag te vieren lanceert Bic een Limited Edition aanstekers uit die zowel het erfgoed als de visie op de toekomst weerspiegelt. Deze collectie is geïnspireerd op de kinetische kunst, een stijl die ongeveer 50 jaar geleden opkwam en nog steeds erg actueel is, vooral onder straatartiesten. Deze editie omvat de iconische Bic Maxi aansteker met verminderde ecologische impact. De aansteker bestaat uit alternatieve en gerecyclede materialen en heeft een CO2-impact die 30% lager ligt dan die van het standaardmodel (16% dankzij ecodesign en alternatieve materiaalkeuzes, en nog eens 14% door gecertificeerde CO2-compensatie).
'Flame for life'
Vlammen worden volgens Bic voor veel uiteenlopende doeleinden gebruikt en voorzien in essentiële behoeften: 'van koken en verwarmen tot ontspanning, feesten, spiritualiteit en buitenactiviteiten of zelfs noodsituaties. In de afgelopen twaalf maanden heeft 9 op de 10 volwassenen een aansteker gebruikt, en meer dan de helft van alle dagelijks ontstoken vlammen (52%) wordt gebruikt voor fysiologische en emotionele behoeften, en dit aandeel blijft stijgen.'
Merk voor kwaliteit, veiligheid en dialoog
Een aansteker is geen gewoon gebruiksvoorwerp, stellen de Fransen. 'Een aansteker bevat samengeperst gas in een reservoir dat wordt ontstoken door vonken om een vlam te genereren. Bic hanteert strenge controles om de consumenten te beschermen en biedt hen producten die gegarandeerd veilig zijn. BIC aanstekers zijn veilig, betrouwbaar, gaan lang mee en zijn gemaakt met materialen en technieken van de hoogste kwaliteit. Voordat de Bic aansteker de fabriek verlaat ondergaat deze meer dan 50 automatische veiligheidscontroles.'
Sinds vele jaren promoot Bic naar eigen zeggen de veiligheid en duurzaamheid van aanstekers samen met diverse consumenten-NGO's wereldwijd. Onlangs heeft Bic een tweejarige cyclus afgerond en zegt 'nu bijbehorende strategieën met meer dan 150 belanghebbenden, waaronder NGO's, wetenschappers en deskundigen, te delen'.
De Bic Maxi aansteker 'Limited Edition' is verkrijgbaar voor de prijs van €2.99 (aanbevolen verkoopprijs). Als pay off voor het jubileum is gekozen voor de spreuk: 'BIC, 50 JAAR LICHT VOOR DE TOEKOMST.' Meer over Bic in MT16/17 '23 print die vandaag onder abonnees verschijnt.
(PvWK)
Over Bic
'Bic is wereldleider in schrijfwaren, aanstekers en scheermessen en brengt eenvoud en plezier in het dagelijks leven. Al meer dan 75 jaar houdt het bedrijf de traditie in ere om betaalbare essentiële producten van hoge kwaliteit te leveren aan consumenten overal ter wereld. Door deze niet aflatende toewijding is Bic een van de meest erkende merken geworden en is het een wereldwijd geregistreerd handelsmerk. Vandaag worden Bic producten verkocht in meer dan 160 landen en hebben ze iconische merken zoals Bic Kids, Bic Flex, BodyMark by Bic, Cello, Djeep, Lucky Stationery, Rocketbook , Soleil, Tipp-Ex, Us, Wite-Out, Inkbox en nog veel meer. In 2022, bedroeg de netto-omzet van Bic 2.233,9 miljoen euro. Het bedrijf staat genoteerd op "Euronext Paris", en maakt deel uit van de SBF120 en CAC Mid 60 indexen. Bic wordt erkend voor zijn inzet voor duurzame ontwikkeling en onderwijs. Het ontving een A-leiderschapsscore van CDP. Ga voor meer informatie naar about.bic.com of volg ons op LinkedIn, Instagram, Twitter of YouTube.'
(bron: Bic)
Grondlegger Marcel Bich op het Place de Clichy (Parijs)
Bic 50 jaar speciale editie
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- beroemd
- Bic
- Bic Kids
- design
- Soleil
- Cristal pen
- gemak
- merk
- icoon
- Djeep
- Lucky Stationery
- Cello
- aansteker
- Tipp-Ex
- Parijs
- Bic Flex
- 50 ans
- BodyMark by Bic
- Rocketbook
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe McCrispy burger zorgt voor gespannen sfeer bij McDonald's
- Johma onthult oorsprong naam in nieuwe commercial
- Gen Z en Millennials zoeken experience en inspiratie in...
- MediaMarkt organiseert training AI voor studenten
- Moeder Blokker wint rechtszaak van zonen
- Jumbo winkels laten Albert Heijn-prijzen zien
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Iconisch merk Coolcat maakt comeback11-09-2024
- Start herfstcampagne "Mooi voor de... 10-09-2024
- Zorgvuldig omgaan met de buurt in... 10-09-2024
- ‘Eten zoals de natuur het bedoeld... 10-09-2024
- De categoriewinnaars ABN Amro... 09-09-2024
- AH introduceert kijk-, ruik- en... 09-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing