CBL-supermarkten willen per 2030 de cashews duurzaam gecertificeerd

- Food-en-retail
- 24 jul 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOFood
- 24 jul 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Supermarkten, aangesloten bij het CBL, zetten een volgende stap in de verduurzaming van de cashewketen. Daarom hebben zij een gezamenlijke doelstelling afgesproken: per 2030 zijn de huismerk cashew-snacknoten duurzaam gecertificeerd, meldt de club.
Supermarkten hebben de verduurzaming van het assortiment hoog op de agenda staan en werken daarin nauw samen met de (toe)leveranciers. Zo zetten zij naar eigen zeggen voortdurend in op het terugdringen van de natuur- en klimaatimpact in de voedselketen, maar ook op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Alle bedrijven in Europa staan aan de vooravond van belangrijke wetgeving die veel impact gaat hebben. In 2027 moeten alle grote bedrijven voldoen aan de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Dat zijn zorgvuldigheidsvereisten om risico’s in ketens te kennen en op te lossen. Binnen ketens is het verduurzamen van grondstoffen een belangrijke pijler. De cashewketen kent daarbij diverse risico’s en impacts, bijvoorbeeld gericht op watergebruik, CO2-uitstoot, leefbaar inkomen en kinderarbeid. Supermarkten zien mogelijkheden om deze risico’s en impact te mitigeren, daarom is besloten dat er gezamenlijk ingezet wordt op verdere verduurzaming van deze keten.
Gezamenlijke doelstelling
Resultaat daarvan is dat supermarkten hebben afgesproken dat per 2030 de huismerk cashew-snacknoten duurzaam gecertificeerd zullen zijn. De cashewnoten zijn duurzaam gecertificeerd als deze voldoen aan de certificeringsvereisten volgens de zogeheten ‘Cashew Basket of Standards’ voor boeren en verwerkers. Je kunt dan denken aan certificeringen als Rainforest Alliance, Fairtrade, Sustainably Grown Certified of een equivalent daarvan.
Complexiteit cashewketen: verder onderzoek nodig
De cashewketen geldt als een complexe keten. Cashewnoten worden veelal geproduceerd door miljoenen kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden en worden vervolgens via een ingewikkeld netwerk verkocht en getransporteerd. De herkomst van de cashewnoten is daarom vaak lastig te achterhalen. Omdat de aard van deze keten aanleiding geeft tot verder onderzoek op een aantal duurzaamheidsvraagstukken, hebben de supermarkten, aangesloten bij het CBL, besloten hier verder onderzoek naar te doen.
(PvWK, bron: CBL | foto: Jenn Kosar / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Fairtrade
- CBL
- Sustainably Grown Certified
- Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
- cashewnoot
- Cashew Basket of Standards
- mvo
- boeren
- Rainforest Alliance
- teelt
- certificeringen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




