Spar University houdt doelgroep continu onder de loep

Spar University houdt doelgroep continu onder de loep
  • Food-en-retail
  • 17 sep 2013 @ 11:59
  • Link
  • Cindy van Cauter
    Cindy van Cauter

    Consument & Shopperresearcher
    Quotus Research
  • Food

Spar University, een nieuwe formule van Spar, werd onlangs geopend in Amsterdam op het terrein van de Vrije Universiteit. Een zeer innovatieve formule waarbij in de ontwikkeling een grote loep is gelegd over de specifieke doelgroep die met deze formule wordt aangesproken: de student.

Formule op maat Wat we vooral leren van deze nieuwe formule is hoe je als retailer inspeelt op specifieke doelgroepkenmerken zoals lifestyle en mindset. Want dat is tegenwoordig zo belangrijk! De consument verwacht dat je als retailer snapt wie hij is en wat hij wil. Egoïstisch? Nee, dit heeft gewoon puur te maken met een gevoel van waardering, herkenning en erkenning die je de klant zou moeten geven. Want dat werkt! Je gaat zelf immers ook sneller over tot meer aankopen als een winkel, product of dienst op je lijf geschreven is, toch? Dus zorgen de bedenkers van Spar University dat zij precies weten wie hun klant is, wat hen bezighoudt en hoe de lifestyle en mindset in elkaar steekt. Spar University is helemaal op maat gesneden voor studenten.

Zij spelen in op trends
Om te beginnen is er bij de ontwikkeling van deze studentenformule met diverse trends rekening gehouden. Neem bijvoorbeeld de trend personificatie. Naast het gegeven dat het aanbod afgestemd is op de student specifiek, is ook de instore communicatie volledig daarop afgestemd. Studenten worden in hun eigen taalstijl aangesproken: "Moguh! Bakkie nodig?" of "Damn! I need a vitamine Bomb!" Maar ook aan de trend 'we hebben het druk' en 'tijd is schaars' is gehoor gegeven in deze nieuwe formule, want studenten kunnen nu op hetzelfde terrein als waar zij studeren snel en gemakkelijk boodschappen doen. Voor of na de lesuren kunnen zij shoppen, zonder dat een extra stop tussen school en thuis nodig is. Aan de kleine studentenhuishoudens is gedacht doordat er veel eenpersoonsgerechten en kant-en-klare gerechten in het schap zijn opgenomen. De student zal hier niet gauw last krijgen van keuzestress, want het assortiment is beperkt tot de producten die voor een student relevant zijn. De communicatie in de winkel is simpel en duidelijk. Gemak en snelheid staat voorop.

Specifieke wensen op specifieke momenten
Er is gedacht aan de specifieke wensen en behoeften van de student op specifieke momenten. Zo zijn er stuksverpakkingen en snelle, maar toch verantwoorde snacks, oftewel fingerfood verkrijgbaar. En naast de geijkte saucijzenbroodjes is er dus ook een gezond aanbod van (gesneden) fruit, yoghurtshakes in diverse smaken en verse, zelf te persen sinaasappelsap.

Geen wachtrijen bij de kassa
Studenten hoeven niet lang te wachten bij de kassa. Er zijn hier geen caissieres, want studenten scannen hier zelf hun producten en rekenen af met de pin. Er is nog wel een muntkassa voor degenen die contant wensen te betalen. Net achter de kassa's staan twee magnetrons die studenten kunnen gebruiken om zojuist gekocht etenswaar op te warmen. Momenteel wordt er zelfs nog nagedacht over het ter beschikking stellen van een waterkoker voor bijvoorbeeld de bereiding van noedels. Kan het nog gemakkelijker?

Net buiten de Sparwinkel zijn er voldoende picknicktafels waar je als student je zojuist bereide maaltijd kunt nuttigen. Opmerkelijk, maar goed geregeld, is dat studenten zelfs in de mensa mogen plaatsnemen met hun maaltijd!

Cocreatie en interactie
In de winkel kunnen studenten meebeslissen over het assortiment. Op de foto hierboven zie je bijvoorbeeld het schap waarin een testproduct is gepresenteerd. Moet het product wel of niet definitief in het assortiment? De student kan dan een 'like' of 'dislike' geven op het touchscreen. En heeft een artikel na de testperiode meer dan 50% likes, dan wordt het product opgenomen in het assortiment.

Op de rechterfoto zie je een schap met een touchscreen waarmee de studenten in een soort beursspel de prijs van een actieartikel kunnen drukken. Door de prijs naar beneden te stemmen wordt het artikel goedkoper. Maar doen veel studenten dit, dan stijgt de prijs door de toegenomen vraag. Dit kan overigens ook overal online via de speciaal ontwikkelde Campus Community. Beide initiatieven zijn ingezet om de interactie tussen winkel en klant te vergroten.

Brein achter innovatie
Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje zijn de bedenkers van de nieuwe formule. (Wie publiceerden in RetailActueel al eerder een interview met deze ondernemer.) Zij praten nog steeds regelmatig zelf met de studentklanten over diens bevindingen van de winkel en de mogelijke verbeterpunten. Zij houden op continue basis vinger aan de pols bij de doelgroep. Dat belooft ook in de toekomst dus een winkel die steeds afgestemd zal zijn op de student. En zo moet het volgens mij in elke winkel zijn. Altijd en continu afgestemd zijn en blijven op je doelgroep. Maar dat behoeft grondige kennis en inzicht van de doelgroep en daarvoor wil ik Erwin en Mirjam graag complimenteren!

Ik vond het erg interessant om de nieuwe winkel tijdens een rondleiding van de enthousiaste ondernemer Patrick Kockx te mogen bewonderen. Ben jij er nog niet geweest en wil je je ook laten inspireren? In oktober wordt het plein officieel geopend, wellicht een goed moment!

Cindy van Cauter

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken