Ondernemerszin kent geen grenzen

  • Food-en-retail
  • 29 dec 2014 @ 00:01
  • Link
  • Marja Ruigrok
    Marja Ruigrok

    directeur
    Ruigrok | NetPanel
  • ZakelijkStrategie

Impact investeringen zijn hot. En terecht. Want wat is er leuker dan investeren in ondernemingen die hét verschil maken in hun omgeving? In dit geval gaat het om tien jonge ondernemers in Nepal die zich hebben weten te selecteren voor het Rockstart Impact programma. We kennen Rockstart als startup versneller die zich in eerste instantie vooral op internetbedrijven leek te richten. Peerby en 3D Hubs zijn voorbeelden die dit programma succesvol hebben doorlopen. Naast de Rockstart Accelerators voor web & mobile bedrijven is er eentje voor 'smart energy', komt er een voor innovatie in de zorg en nu is er dus ook een Impact Accelerator in Nepal.

Ik was een van de tien gelukkige Nederlandse mentoren die aanwezig was bij de startweek van het 100-dagen programma dat de tien Nepalese ondernemers gaan doorlopen. We werden allemaal gekoppeld aan een van die deelnemers. Van afvalscheiding tot high tech betalingssystemen via internet, van toiletten tot coffeeshops (en dan met lokale koffie ;-) en van organische kunstmest tot een kippenslachterij (zie hier voor een overzicht van de deelnemers). Allemaal bedrijven die impact willen creëren voor Nepal; duurzaam, sociaal (zoals de vader die zijn bedrijf aan zijn vijf dochters overdraagt of de waterman die minder ziektes wil door zuiver water) en juist ook met economische impact. Het is de bedoeling dat de ondernemers na 100 dagen op DemoDay hun investeringspitch houden. Alleen die ondernemers met een overtuigend verhaal zullen geld los weten te peuteren van de impact-investeerders.

De tien Nederlandse mentoren waren in elk geval onder de indruk van de ondernemers uit de ''valley'' (Kathmandu ligt in een vallei met heuvels, die in mijn ogen toch best bergen genoemd mogen worden). Het enthousiasme van de ondernemers was aanstekelijk. En het was enorm mooi om te zien dat de workshops van de mentoren meteen een bijdrage leverden aan de uitwerking van de plannen van de ondernemers. Zowel zij als wij kregen les over business modellen, het formuleren van de ''why'' (people don't buy what you do but why you do it), branding, marktonderzoek, marketing en impact investeringen. De wederzijdse inspiratie spatte er van af. En zo zie je maar weer dat ondernemerszin een virus is dat over de hele wereld waart en iedereen aan kan steken!



Marja Ruigrok
directeur Ruigrok | Netpanel




Klik hier voor info over het Rockstart Impact programma. en hier voor meer over Rockstart.

Marja Ruigrok

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken