Peter Kuipers leidt ruziënd KRO-NCRV
- Media
- 13 feb 2019 @ 10:59
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekMediaJournalistiekTelevisie
- 13 feb 2019 @ 10:59
- Jeroen Mirck
Personeel en directie van KRO-NCRV liggen met elkaar overhoop, maar tegelijk is wel 'gewoon' een directievoorzitter voorgedragen: Peter Kuipers. Hij vervulde die taak al sinds oktober, toen Yvonne de Haan vertrok naar hogeschool HAN.
De benoeming komt op een curieus moment, want de omroep beleeft een interne crisis, waarbij personeel en directie lijnrecht tegenover elkaar staan. In een anonieme brief hebben werknemers het vertrouwen in de directie opgezegd, zo meldt Villamedia.nl. Als gevolg van ‘verkeerde keuzes’ en ‘zeer slechte communicatie’ is de directie de afgelopen jaren onnodig veel programma’s en mensen kwijtgeraakt, aldus de critici. De directie spreekt over een 'rare anonieme mail'.
Een belronde van Trouw langs meerdere (oud-)medewerkers bevestigt dat de kritiek op het bestuur breed wordt gedragen. Ook deze mensen blijven liever anoniem vanwege de gevoeligheid van het onderwerp.
Plenair crisisoverleg
Maandagmiddag heeft het bestuur (waar Kuipers al op interim-basis deel van uitmaakt) het ongeruste personeel togesproken in een plenaire vergadering. Over die bijeenkomst worden geen mededelingen gedaan.
Hoewel de kern van alle problemen ligt bij de bezuinigingen binnen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), is er volgens betrokkenen meer aan de hand. Die omroep zou een ‘speelbal van het centrale gezag’ zijn geworden.
Peter Kuipers voorgedragen
De gewraakte directie van KRO-NCRV bestaat naast de nu formeel voorgedragen Kuipers verder uit mediadirecteur Jochem de Jong en Kirsten Andres, die als directeur Marketing en Vereniging tijdelijk aan de directie is toegevoegd.
Kuipers werkte in het verleden onder meer als directeur bij het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf, TROS en Wereldomroep. De Ledenraad moet zich formeel nog over de voordracht uitspreken.
De Raad van Toezicht waardeert in Kuipers 'dat hij bevlogen werkt aan de missie van KRO-NCRV als maatschappelijke mediaorganisatie in een pluriform omroepbestel'. Hij moet ook gaan zorgen 'dat de maatschappij een stukje minder ‘mij’ wordt en wat meer ‘wij’.' Dat lijkt ook direct een interne ambitie.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing