Reclameborden in Amsterdam maken plaats voor oorlogsverhalen

Reclameborden in Amsterdam maken plaats voor oorlogsverhalen
  • Media
  • 2 mei 2019 @ 10:28
  • 21018 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OutdoorDigitaalContent

Zeventien digitale reclameborden in de binnenstad van Amsterdam veranderen op zaterdag 4 mei in tijdelijke oorlogsmonumenten, waar ingrijpende gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog herdacht worden. 'Reclamezuilen zijn totems van de levende stad.'

Op deze dag zullen er van 16 tot 21 uur op de abri's geen advertenties te zien zijn, maar herdenkingsplaten. Op de plek waar normaal gesproken reclame te zien is, wordt nu op een zwarte achtergrond in witte letters de naam getoond van een persoon die betrokken was bij een ingrijpende gebeurtenis exact op die locatie. Daaronder staat een quote die het bijbehorende verhaal inleidt. Door met de mobiele telefoon een QR-code te scannen kan het hele verhaal beluisterd worden.

Vrijheidsverhalen

Met het project Vrijheidsverhalen willen de initiatiefnemers Amsterdamse verhalen uit de Tweede Wereldoorlog doorvertellen aan de volgende generatie. Daarmee willen ze helpen voorkomen dat deze persoonlijke verslagen uitsterven. De verhalen zijn verschillend, van schietpartijen tot persoonlijke statements en het verbergen van onderduikers. De digitale monumenten zijn te vinden in het centrum van de stad, onder meer op het Spui, Leidseplein, Rokin en Rembrandtplein. 

Joost Janmaat, programmadirecteur bij het Amsterdams 4 en 5 mei Comité, laat weten: 'Dit project maakt heel duidelijk dat de geschiedenis in Amsterdam nooit ver weg is. We worden nu gewezen op gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden op de exacte plek waar we nu staan. Daarmee komt het heel dichtbij. Reclamezuilen zijn totems van de levende stad. Het is mooi dat daar voor één dag pas op de plaats wordt gemaakt voor de verhalen van gisteren.'

Het project Vrijheidsverhalen is een initiatief van reclamebureau N=5. Meewerkende partners zijn JCDecaux, Egotribe, Big Orange, Kinetic, Sander de Heer, Bewegend Beeld, Anko Stoffels Fotografie en Koolhoven & Partners.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken