Reclameborden in Amsterdam maken plaats voor oorlogsverhalen
- Media
- 2 mei 2019 @ 10:28
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OutdoorDigitaalContent
- 2 mei 2019 @ 10:28
- Lucas Boon
Zeventien digitale reclameborden in de binnenstad van Amsterdam veranderen op zaterdag 4 mei in tijdelijke oorlogsmonumenten, waar ingrijpende gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog herdacht worden. 'Reclamezuilen zijn totems van de levende stad.'
Op deze dag zullen er van 16 tot 21 uur op de abri's geen advertenties te zien zijn, maar herdenkingsplaten. Op de plek waar normaal gesproken reclame te zien is, wordt nu op een zwarte achtergrond in witte letters de naam getoond van een persoon die betrokken was bij een ingrijpende gebeurtenis exact op die locatie. Daaronder staat een quote die het bijbehorende verhaal inleidt. Door met de mobiele telefoon een QR-code te scannen kan het hele verhaal beluisterd worden.
Vrijheidsverhalen
Met het project Vrijheidsverhalen willen de initiatiefnemers Amsterdamse verhalen uit de Tweede Wereldoorlog doorvertellen aan de volgende generatie. Daarmee willen ze helpen voorkomen dat deze persoonlijke verslagen uitsterven. De verhalen zijn verschillend, van schietpartijen tot persoonlijke statements en het verbergen van onderduikers. De digitale monumenten zijn te vinden in het centrum van de stad, onder meer op het Spui, Leidseplein, Rokin en Rembrandtplein.
Joost Janmaat, programmadirecteur bij het Amsterdams 4 en 5 mei Comité, laat weten: 'Dit project maakt heel duidelijk dat de geschiedenis in Amsterdam nooit ver weg is. We worden nu gewezen op gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden op de exacte plek waar we nu staan. Daarmee komt het heel dichtbij. Reclamezuilen zijn totems van de levende stad. Het is mooi dat daar voor één dag pas op de plaats wordt gemaakt voor de verhalen van gisteren.'
Het project Vrijheidsverhalen is een initiatief van reclamebureau N=5. Meewerkende partners zijn JCDecaux, Egotribe, Big Orange, Kinetic, Sander de Heer, Bewegend Beeld, Anko Stoffels Fotografie en Koolhoven & Partners.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
- Management neemt PXR Media over
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

