Gemeente Utrecht wil hah-bladen blokkeren
- Media
- 18 jul 2019 @ 12:23
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ReclamePolitiekPrint
- 18 jul 2019 @ 12:23
- Jeroen Mirck
Het stadsbestuur van Utrecht wil huis-aan-huisbladen weren uit alle brievenbussen die niet zijn voorzien van een JA/JA-sticker. Daarmee gaat de Domstad een stap verder dan het beleid in Amsterdam, dat alleen reclamefolders aanpakt. De hah-branche is not amused.
De Utrechtse gemeenteraad bespreekt donderdag het voorstel om ongeadresseerd (reclame)drukwerk te weren bij alle Utrechtse huishoudens, tenzij bewoners een JA/JA-sticker op hun brievenbus plakken. Ook huis-aan-huisbladen verliezen hierdoor bereik.
Utrecht komt met dit plan om papierverspilling en vervuiling van de stroom restafval tegen te gaan. Uit onderzoek van de gemeente via het zogeheten Bewonerspanel bleek dat 39 procent van de huishoudens alle folders ongelezen weggooit en slechts 23 procent ze daadwerkelijk leest.
Expliciete toestemming
Amsterdam is al een tijdje geleden overgestapt op een model waarbij huishoudens expliciet moeten aangeven dat ze reclamefolders willen ontvangen. Bij die aanpak blijven huis-aan-huisbladen buiten schot, tenzij mensen een NEE/NEE-sticker op de deur hebben.
Gevolgen voor uitgeverijen vreest wethouder Klaas Verschuure niet, zo zegt hij in huis-aan-huisblad De Brug: 'We vragen slechts aan mensen een sticker te plakken. Persvrijheid, advertentiemarkt en huis-aan-huisbladen blijven bestaan.'
De gemeente rekent - net als in Amsterdam - op juridische weerstand vanuit de reclamebranche als de nieuwe opzet wordt ingevoerd. Zeker omdat Utrecht de sluipweg blokkeert die nu succesvol door City Amsterdam wordt bewandeld. Deze krant van Sjuul Paradijs is eigenlijk een verkapte reclamefolder met een paar pagina's redactionele content.
NNP: 'Doodsteek voor hah-sector'
De Nederlandsche Nieuwsbladpers (NNP), een vereniging van de 45 lokale nieuwsmedia, ziet in het Utrechtste voorstel de 'doodsteek' voor de sector, zeker als andere gemeenten het idee overnemen. Ook in Rotterdam loopt er een discussie over het beperken van de papierstroom. Samen met DPG Media (voorheen De Persgroep), een grote uitgever van hah-bladen, bekijkt de NNP hoe ze binnenkort in actie kunnen komen mocht de JA-sticker er komen, zo meldt NNP-woordvoerder Roy Keller op Villamedia.nl.
Foto: Carlos Perez (Flickr/CC)
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

