Amsterdam wil 'reclamekrant' City aanpakken
- 3 aug 2018 @ 10:55
- Jeroen Mirck
Gemeente Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden om huis-aan-huisblad City aan te pakken. Het blad is volgens de politiek teveel een reclamefolder. Dat is juist de USP van City. Een juridisch conflict dreigt.
De gratis weekkrant is vlak voor de zomer gelanceerd als antwoord op het Amsterdamse folderbeleid. Sinds begin dit jaar probeert de gemeente het aanbod aan reclamefolders terug te dringen met een strengere JA/JA-sticker. Dit initiatief van de Partij voor de Dieren is overgenomen door het college van burgemeester en wethouders.
De gemeente zegt veel klachten te krijgen van bewoners over City, omdat het huis-aan-huisblad voor pakweg 88 proces uit reclame zou bestaan. Die pagina's zijn feitelijk de reclamefolders van bedrijven als Dirk, Kruidvat en Blokker.
City voldoet aan richtlijnen
Huis-aan-huiskranten hebben toegang tot brievenbussen die nog beschikken over de oude JA/NEE-sticker of helemaal geen sticker bevatten. Op dit moment kan de gemeente de verspreiding van City niet tegenhouden, omdat voor hah-bladen geldt dat ze meer dan 10 procent journalistieke inhoud moeten bevatten. Daar voldoet City aan.
De gemeente wil nu bekijken of de definitie van een huis-aan-huisblad aan te passen is, zodat de door de politiek als 'vermomde reclamefolders' beschouwde kranten kunnen worden aangepakt. Ook overweegt de gemeente huis-aan-huisbladen in het geheel onder dezelfde regels als reclamedrukwerk te laten vallen.
City wordt gemaakt door Trusted Media, het bedrijf van voormalige TMG-mannen Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer. Tegenover Villamedia laat Emmer weten officieel niets van de gemeente te hebben gehoord over klachten en vermeende overlast die City zou opleveren. Het bedrijf heeft zelf aangeboden in gesprek te gaan met de gemeente, maar heeft op dat aanbod nooit iets gehoord.
Lees ook onze recensie van City Amsterdam.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing