Smart Media Monitor: Spotify is onmisbaar

Smart Media Monitor: Spotify is onmisbaar
  • Media
  • 8 sep 2019 @ 18:00
  • 14612 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekMuziekOnlineMedia

De omzet van Spotify is in Nederland gegroeid naar 350 miljoen euro. De muziekdienst heeft bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33 procent ten opzichte van 2017. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een onderzoek van Multiscope.

Spotify (39%) en YouTube (39%) zijn veruit de populairste muziekdiensten. Omgerekend gebruiken zo’n 5,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder deze diensten voor het afspelen van muziek. Op ruime afstand volgen iTunes (7%), Soundcloud (4%) en Google Play Music (3%).

Spotify liefst én meest beluisterd

Spotify is het meest onmisbaar voor de consument. Als men maar één dienst zou mogen houden, kiest men namelijk Spotify het vaakst (35%). Bijna een kwart kiest in dat geval voor YouTube (24%) en slechts 2 procent voor iTunes.

Niet alleen qua omzet en voorkeur, maar ook qua totale luistertijd blijkt Spotify in Nederland de koning van de muziekdiensten. Maar liefst 56 procent van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten gaat naar Spotify. YouTube is qua tijd de duidelijke nummer twee met een aandeel van 27 procent. Voor de andere muziekdiensten samen resteert een tijdsaandeel van slechts 17 procent.

Beperkte ruimte voor groei

De markt voor muziekdiensten lijkt inmiddels wel verzadigd, want de aanwas van nieuwe gebruikers vlakt af. De tijd van dubbelcijferige groei ligt duidelijk achter ons. Ook voor Spotify lijkt het plafond in zicht. Slechts 7 procent van de Nederlanders zonder Spotify zegt interesse te hebben om het in de toekomst te gaan gebruiken. YouTube (4%) en Apple Music (3%) kunnen ook nog een stapje maken, maar zullen niet heel sterk meer gaan groeien.

De Smart Media Monitor is een initiatief van Multiscope, een specialist in online marktonderzoek. In dit grootschalige onderzoek naar het digitaal mediagebruik van Nederland zijn 3.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken