Huis-aan-huiskranten vragen overheidssteun
- Media
- 26 mrt 2020 @ 09:59
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Uitgevers
- 26 mrt 2020 @ 09:59
- Sjaak Hoogkamer
De lokale journalistiek heeft dringend financiële steun van de overheid nodig om de lokale nieuwsvoorziening gedurende de coronacrisis via de circa 400 huis-aan-huiskranten te kunnen voortzetten.
Dit schrijft de NNP -- branchevereniging van regionale en lokale huis-aan-huiskranten – namens alle uitgevers vandaag in een brief aan het kabinet.
Huis-aan-huiskranten zijn gratis en drijven op advertenties. Door de coronacrisis is de advertentiemarkt echter volledig ingestort.
De maatregelen die het kabinet tot nu toe genomen heeft, bieden enig soelaas, maar volgens NNP wordt er geen rekening gehouden met het feit dat het voor een ongestoorde nieuwsvoorziening van cruciaal belang is dat de huis-aan-huiskranten wekelijks blijven uitkomen. Zonder overheidssteun zullen veel huis-aan-huiskranten minder vaak kunnen uitkomen – één keer in de twee weken of in sommige gevallen zelfs nog maar één keer per maand.
Er zijn nu al huis-aan-huiskranten die noodgedwongen minder vaak kunnen verschijnen omdat de kosten hoger zijn dan de advertentieopbrengsten
‘Er zijn nu al huis-aan-huiskranten die noodgedwongen minder vaak kunnen verschijnen omdat de kosten hoger zijn dan de advertentieopbrengsten,’ reageert Roy Keller van brancheorganisatie NNP. ‘Hierdoor komt de lokale nieuwsvoorziening in gevaar juist in een periode dat de behoefte daaraan het grootst is.’
De uitgevers vinden dat het in deze tijden van corona essentieel is dat relevante informatie iedereen in de samenleving bereikt. Dat geldt uiteraard voor informatie over de maatregelen van overheden, zowel landelijk als lokaal, maar ook voor het nieuws over de vele lokale initiatieven van organisaties en vrijwilligers om een helpende hand te bieden aan mensen die dat nodig hebben. Veel ouderen hebben extra hulp nodig, bijvoorbeeld bij het doen van boodschappen of om eenzaamheid te vermijden. Huis-aan-huiskranten zijn bij uitstek geschikt om deze informatie bij iedereen thuis te brengen.
Nederland telt momenteel bijna vierhonderd huis-aan-huiskranten die wekelijks door zo’n 7,9 miljoen Nederlanders gelezen worden. Veel overheden gebruiken huis-aan-huiskranten om burgers te informeren over belangrijke regionale kwesties. Uit onderzoek van Maurice de Hond afgelopen januari in opdracht van het nieuwsprogramma Hart van Nederland blijkt dat driekwart van Nederland wekelijks een huis-aan-huiskrant ontvangt die door negen van de tien mensen ook daadwerkelijk gelezen wordt — en door zes van de tien mensen vrijwel altijd.
Beeld: NNP.nl
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

