Online radiobeluistering stijgt met 16%
- Media
- 25 mrt 2020 @ 09:38
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Radio
- 25 mrt 2020 @ 09:38
- Sjaak Hoogkamer
De coronacrisis zorgt voor meer online radiobeluistering. Alle radiozenders laten een stijging zien in online radiobeluistering; gemiddeld is de toename 16%.
Nieuwszenders stijgen sterker, zij hebben 48% meer online beluistering. Dit blijkt uit de streaming data die alle radiozenders gezamenlijk rapporteren.
Uit deze data blijkt ook dat de gemiddelde trajectlengte niet is toegenomen, maar dat het aantal streamstarts enorm is gestegen. Met andere woorden: men schakelt aanzienlijk meer in. Dit kan duiden op de nieuwsfunctie van radio.
Nieuwsvoorziening en betrouwbaarheid
De rol van radio is volgens RAB (Radio Advies Bureau) in de nieuwsvoorziening heel belangrijk, niet alleen vanwege het grote luisterpubliek - in normale tijden al iedere week ruim 13 miljoen luisteraars met een dagelijkse luistertijd van vier uur (Bron: NLO/GfK), maar ook omdat alle radiostations hun eigen benadering hebben. Tailormade voor hun doelgroepen en passend binnen hun eigen format, feitelijk en to-the-point, om het nieuws direct te kunnen delen met hun luisteraars. En tegelijkertijd zenden alle radiostations ook gezamenlijk uit op echt belangrijke nieuwsmomenten, zoals de historische toespraak van de koning.
Betrouwbaarheid van radio als medium wordt al jarenlang begrepen en gewaardeerd door haar luisteraars
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Vertrouwen in en betrouwbaarheid van het nieuws van jouw station is heel erg van belang in deze onzekere tijden waarin radio de nieuwe omgangsregels vanuit de overheid zo duidelijk mogelijk kunnen en moeten herhalen. Betrouwbaarheid van radio als medium wordt al jarenlang begrepen en gewaardeerd door haar luisteraars: de snelheid van live radio, de menselijke stem van de presentator die je vertrouwt en de verbindende functie van radio (radio is de connectie met de buitenwereld). In deze tijden is vertrouwen meer van belang dan ooit en helpt het ons enorm om in deze zware tijden de crisis door te komen en de nieuwe omgangsregels te helpen onderstrepen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

