Online radiobeluistering stijgt met 16%
- Media
- 25 mrt 2020 @ 09:38
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Radio
- 25 mrt 2020 @ 09:38
- Sjaak Hoogkamer
De coronacrisis zorgt voor meer online radiobeluistering. Alle radiozenders laten een stijging zien in online radiobeluistering; gemiddeld is de toename 16%.
Nieuwszenders stijgen sterker, zij hebben 48% meer online beluistering. Dit blijkt uit de streaming data die alle radiozenders gezamenlijk rapporteren.
Uit deze data blijkt ook dat de gemiddelde trajectlengte niet is toegenomen, maar dat het aantal streamstarts enorm is gestegen. Met andere woorden: men schakelt aanzienlijk meer in. Dit kan duiden op de nieuwsfunctie van radio.
Nieuwsvoorziening en betrouwbaarheid
De rol van radio is volgens RAB (Radio Advies Bureau) in de nieuwsvoorziening heel belangrijk, niet alleen vanwege het grote luisterpubliek - in normale tijden al iedere week ruim 13 miljoen luisteraars met een dagelijkse luistertijd van vier uur (Bron: NLO/GfK), maar ook omdat alle radiostations hun eigen benadering hebben. Tailormade voor hun doelgroepen en passend binnen hun eigen format, feitelijk en to-the-point, om het nieuws direct te kunnen delen met hun luisteraars. En tegelijkertijd zenden alle radiostations ook gezamenlijk uit op echt belangrijke nieuwsmomenten, zoals de historische toespraak van de koning.
Betrouwbaarheid van radio als medium wordt al jarenlang begrepen en gewaardeerd door haar luisteraars
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Vertrouwen in en betrouwbaarheid van het nieuws van jouw station is heel erg van belang in deze onzekere tijden waarin radio de nieuwe omgangsregels vanuit de overheid zo duidelijk mogelijk kunnen en moeten herhalen. Betrouwbaarheid van radio als medium wordt al jarenlang begrepen en gewaardeerd door haar luisteraars: de snelheid van live radio, de menselijke stem van de presentator die je vertrouwt en de verbindende functie van radio (radio is de connectie met de buitenwereld). In deze tijden is vertrouwen meer van belang dan ooit en helpt het ons enorm om in deze zware tijden de crisis door te komen en de nieuwe omgangsregels te helpen onderstrepen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers