Investeerder Oomen koopt ANP van Talpa
- 28 mei 2021 @ 15:20
- Ryan Baij
Talpa Networks verkoopt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Investeerder Chris Oomen, voormalig topman van DSW, is de koper. Oomen wil het ANP daarmee op lange termijn continuïteit kunnen bieden.
Chris Oomen (op foto boven rechts) noemt het ANP Nederlands Maatschappelijk erfgoed en wil het bedrijf lange tijd in zijn portefeuille houden. ‘Het ANP is financieel gezond en is er een groeistrategie voor de komende jaren. Deze combinatie van factoren is voor mij ideaal’, vertelt Oomen. Martijn Bennis (op foto boven links), algemeen directeur van het ANP, is blij met de nieuwe eigenaar. “Het ANP heeft een groot belang bij een eigenaar die oog heeft voor zowel het maatschappelijke als het financiële rendement. Oomen heeft steeds gezegd dat hij een aandeelhouder is, met de nadruk op houder. Het huidige management en Oomen hebben elkaar gevonden in de ambitie om het ANP verder te ontwikkelen, financieel gezond te houden en tegelijk de betekenis van het ANP als onafhankelijke nieuwsleverancier te vergroten. Het directieteam van het ANP verbindt zich voor meerdere jaren aan het ANP.
Talpa Network kocht het persbureau in 2018 bij de start van het netwerk. Inspelend op de continu veranderende markt en de impact van corona heeft Talpa Network het accent in haar strategie enigszins verlegd en meer focus aangebracht. Daardoor past het ANP niet langer als een van de kernonderdelen binnen het netwerk. John de Mol, eigenaar van Talpa Network, ziet de verkoop als een logische stap. ‘Het ANP is een prachtig bedrijf, maar de synergie met Talpa Network is vanwege onze focusverlegging afgenomen. Ik ben verheugd dat het ANP met Chris Oomen een uitstekende nieuwe eigenaar krijgt voor de lange termijn.’ Ook Bennis heeft lovende woorden over de vorige eigenaar: ‘Ik heb de samenwerking met Talpa Network altijd als zeer plezierig ervaren en partijen zullen de prettige samenwerking voortzetten. Ik heb begrip voor het feit dat Talpa Network streeft naar activiteiten die een Network vormen en elkaar versterken.’
Persbureau ANP voorziet Nederland sinds 1934 van onafhankelijke journalistieke feiten. Het is niet voor het eerst dat de aandelen van het ANP worden overgenomen. Sinds de stichting in 2001 een BV werd zijn er aandelen in handen geweest van bedrijven als SHV en Vereniging Veronica. In 2018 was het dus de beurt aan Talpa van John de Mol, die de aandelen dus na drie jaar van de hand doet aan Oomen.
Oomen was in 1986 bedenker en medeoprichter van Optiver, een onderneming op het gebied van handel in financiële derivaten. Vanaf 1979 werkte hij bij DSW, waar hij van 1987 tot 2019 bestuursvoorzitter was.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Nederlandse media lanceren... 18-09-2025
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes