Biografie Sante Torresan is strateeg bij Mindshare. Hij heeft 20 jaar ervaring in marketing en communicatie aan zowel opdrachtgever- als bureauzijde. Hij heeft gewerkt bij L’Oréal, Kimberly-Clark, Coca-Cola, FrieslandCampina en TBWA/ARA. Na de Hoge Hotelschool in Den Haag heeft hij bedrijfskunde gestudeerd aan Nijenrode en post-graduate courses gevolgd aan Rijksuniversiteit Groningen en Vlerick Business School.
Sante Torresan

![[column] Wat is nog de echte waarheid?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat is nog de echte waarheid?
De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (KI) en de daarbij horende opwinding over zowel de kansen als de bedreigingen, is een populair onderwerp om over te schrijven. Voor mij persoonlijk geldt dit ook, getuige deze poging.
![[column] Merken moeten streven naar good growth](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merken moeten streven naar good growth
We kunnen er niet omheen. Ons huidige consumptiegedrag staat terecht ter discussie. Het moet anders, minder. Is er, binnen deze nieuwe context, een relevante rol voor merken in de zogenoemde ‘post-growth’ maatschappij?

[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.

[column] Vertrouwen en social media
Columnist Sante Torresan wil dat social media merken terugkeren naar hun basis en een betrouwbare en veilige plek zijn waar hij zijn relaties kan onderhouden.

[column] Wat komt er na de tv-reclame?
Er was een tijd dat het mogelijk was om primair via tv-reclame een merk te bouwen. De kracht van dit medium was niet te evenaren en als je het je als marketeer kon veroorloven, dan was de keuze snel gemaakt. Maar wat nu?

[column] De tirannie van de kerstcommercials
De ‘d’ zit in de maand, dus is het blijkbaar weer tijd om het Nederlandse publiek te bombarderen met reclames die het warme gevoel van de feestdagen periode moet aanwakkeren. Het is een fenomeen dat sinds een aantal jaar steeds grotere vormen aanneemt en men heeft hierbij goed naar andere landen gekeken.

[column] Sportsponsoring is niet voor amateurs
Het vrouwenvoetbal zit wereldwijd in de lift en het WK in Frankrijk krijgt de aandacht die het verdient. Zowel wat betreft aandacht van de media als van het bedrijfsleven middels sponsoring en activatie. Het op een juiste manier activeren van een dergelijk evenement is echter geen sinecure en merken kunnen aan het eind van het toernooi met lege handen staan.

[column] Het is tijd voor aandacht
Reikhalzend keek de gehele Nederlandse communicatie-industrie weer uit naar Media:Tijd, het inmiddels derde onderzoek rondom de mediatijdsbesteding van het Nederlandse publiek. De resultaten van dit onderzoek zouden toch wel zeker duidelijk maken dat televisie dood is, jongeren niet weten wat een krant is en ouderen het verschil niet kennen tussen Facebook en WhatsApp.

Celebrity-endorsement, vloek of zegen?
In een onlangs gepubliceerd onderzoek van de universiteit van New York wordt duidelijk gemaakt dat beroemdheden bijna alleen reclame maken voor ongezonde voeding en dranken. Het gaat dat met name om fastfood en frisdrank met veel suiker. Slechts zelden worden deze rolmodellen ingezet ter promotie van gezonde voeding.

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen
Opmerkelijk en verontrustend nieuws deze week over het vervagen van de grenzen tussen redactie en commercie. Allereerst werd bekend dat het gerenommeerde persbureau Reuters een ‘branded content’ samenwerking aangaat met Red Bull. Het persbureau zal fungeren als distributiekanaal voor de content die Red Bull zelf genereert tijdens haar actiesport evenementen. Daarnaast stond in het NRC Handelsblad een uitgebreid artikel over de opkomst van branded content in de redactionele kolommen van de kranten.

Op naar zeven vette jaren voor A-merken!
De meest recente cijfers van IRI laten zien dat de top-100 A-merken in de supermarkten in 2015 harder groeiden dan de huismerken. Voor het eerst in zeven jaar wordt er nog bij vermeld. Hoera, de crisis voor de A-merken is voorbij! Toch? Nou, volgens mij niet. Eén zwaluw maakt nog geen zomer en dat weten ze bij IRI natuurlijk zelf ook wel. Begrijp me niet verkeerd, als groot fan van A-merken hoop ik van harte dat ze gelijk hebben. Als ik echter hun onderbouwing lees, dan kan ik niet anders dan een voorbehoud overhouden.

Barbie met rondingen! Daarna een buikje voor Ken?
Speelgoedfabrikant Mattel heeft aangekondigd dat ze onder het merk Barbie een nieuwe reeks poppen gaan introduceren die een meer getrouw beeld moeten geven van hoe een vrouwenlichaam er in het echt uitziet. Zo zullen er naast het bestaande, 57 jaar oude, model een ‘tall, ‘petite’ en ‘curvy’ pop komen. Mattel geeft twee redenen voor deze toch wel opmerkelijke introductie. Ten eerste de steeds meer toenemende kritiek op het onmogelijk perfecte lichaamsbeeld, dat door de originele pop wordt gecommuniceerd. Daarnaast zien ze in deze lancering de redding voor het merk dat qua omzet in een soort vrije val is geraakt sinds 2012 waardoor Mattel voorbij is gestreefd als grootste speelgoedfabrikant ter wereld door Lego.

Geven energiebedrijven eigenlijk wel energie?
Geven energiebedrijven de consument eigenlijk wel energie? Nee, dit wordt geen zweverig stuk over waar je in het nieuwe jaar allemaal energie van kunt krijgen of wat je energie kost. Dit gaat over het recente nieuws dat het aantal consumenten en bedrijven dat jaarlijks wisselt van energieleverancier blijft stijgen.

Loeigoeie samenwerking?
Zuivelmerk Campina is een nauwe samenwerking gestart met Yoghurt Barn, een kleine keten yoghurtwinkels met grote groeiplannen. Het merk van FrieslandCampina wordt als de nieuwe, exclusieve yoghurtleverancier zichtbaar op de luifels, terrasschermen en andere plekken in de winkels. De bestaande reclameslogan ‘Loei lekker!’ verandert in ‘Loei lekker by Campina!’.

Elsevier, sinds 1891...
De donkere dagen voor Kerst krijgen 125 jaar later voor weekblad Elsevier wel een bijzonder letterlijke betekenis. Eigenaar RELX Group (voorheen Reed Elsevier) heeft bekend gemaakt dat de opinietitel anders gaat heten. Het moederbedrijf richt zich steeds meer op data en onderzoekt de mogelijkheid om de titel voortaan samen met een andere uitgever te gaan doen. De naam Elsevier moet vervolgens exclusief gereserveerd worden voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten.

Wat doen al die autoreclames fout?
Het valt me de laatste tijd op dat er zeer veel autoreclames te zien zijn, waarvan ik na het zien al weer ben vergeten voor welk merk de reclame was. Dit komt niet in de laatste plaats doordat er toch wel sprake is van een soort creatieve eenheidsworst. Qua vorm, maar vooral ook qua pay-off.
- AlgemeenNieuws Goud voor Kruidvat en AH bij Effie...Nieuws Cannes Lions vernieuwt Awards 2026Weblog [column] Vergeet FOMO, vrees FOMUNieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met...Nieuws Nieuwe voorzitter en bestuurslid...Nieuws Paulien Cornelisse wint NS...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 46, 2025Nieuws GS1 lanceert bewustwordingscampagne...Nieuws Marketingtransfers week 45, 2025Weblog [column] De ‘boost’-knop van...Nieuws M&A-markt digitale bureaus versnelt...Nieuws Marketingtransfers week 44, 2025
- BureausNieuws Wegenwacht richt pijlen op jongere...Nieuws Nieuwe campagne Slachtofferhulp...Nieuws Volkswagen en TeamNL lanceren...Nieuws Verkeersverwachtingen.nl zet...Nieuws Foam krijgt nieuwe merkidentiteitNieuws Neople wint publieksprijs bij...
- ContentmarketingNieuws Kerst 2025: Feelgood met Disney en...Nieuws Plus vernieuwt merkbelofte en...Nieuws Karvan Cevitam, Hema en Somention...Nieuws Kinderpostzegels en KPN starten...Nieuws Marketeer Kya de Booij over Jack...Nieuws GPCM feestavond is vandaag: kom ook!
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Hema zet duurzame beauty in de...Nieuws [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve...Weblog [column] Waarom authentiek zijn niet...Nieuws Action breidt Europees netwerk...Nieuws Albert Heijn viert komst Sint met...Nieuws Dille & Kamille lanceert...
- MediaWeblog [column] Quiet culture Waarom Gen Z...Weblog [column] Welkom in het midfunnel...Nieuws Short-form kan de basis vormen voor...Nieuws Aanzienlijke stijging in positieve...Nieuws RTL AdAlliance benadrukt kracht van...Nieuws NRC Vandaag voor derde jaar op rij...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #10Nieuws Just speelt in op jongerencultuur...Nieuws Waarom e-mailmarketing nog steeds de...Nieuws Inter Milan introduceert digitaal...Nieuws Albert Heijn maakt AH App meertalig...Nieuws Transavia laat nieuwe merkidentiteit...
- SponsoringNieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...Nieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne Niet...
- [column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen...
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

