Chiptekort fnuikt wereldwijde digitale- en automarkt
- Online
- 22 mrt 2021 @ 11:16
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingautomationSmartphone
- 22 mrt 2021 @ 11:16
- Peter van Woensel Kooy
De auto-industrie stagneert bij gebrek aan. Computers worden niet doorontwikkeld. En ook Samsung stelt een nieuwe telefoon mogelijk uit door het wereldwijde chiptekort.
Samsung overweegt de introductie van een nieuwe smartphone uit te stellen, meldt persbureau Bloomberg. Nadat in 2020 eerst de vraag naar en de productie van chips door de pandemie was teruggelopen, is er nu een tekort ontstaan doordat de vraag naar elektronica juist hard is aangetrokken. De chips zijn nodig voor een breed scala aan producten, van auto's tot spelcomputers en smartphones. Eerder waarschuwde Samsung al dat het tekort voor problemen kon zorgen bij het maken van mobieltjes, bevestigt de NOS. 'Wie met de feestdagen graag gadgets koopt, kan eind 2021 een karige Kerst tegemoetzien', voorspelt Kofi Makinwa, specialist micro-elektronica aan de TU Delft nu op Nu. Typisch marketingprobleem: vraag en aanbod zijn totaal uit balans.
Evenwicht is uit de markt
Ook merken als Sony (PS5), Microsoft (Xbox serie X), Ford, Tesla, Volkswagen, Apple en Toyota kampen met het chiptekort. De Nederlandse producent ASML spint er garen bij, maar kan de vraag uit de markt niet bijhouden. Ook bij andere grote chipleveranciers zoals TMSC uit Taiwan heersen out of stock-situaties en stuiten marketeers en inkopers op wachtlijsten. 'Het evenwicht tussen aanbod van en vraag naar chips in de IT-sector is wereldwijd serieus verstoord. Het is moeilijk te zeggen wanneer het tekort 100 procent is opgelost', bevestig Samsung directielid Koh Dong-Jin. Analist Richard Windsor noemt het chiptekort op de BBC intussen al een ‘chipageddon’. Kofi Makinwa zegt op Nu dat het chiptekort waarschijnlijk nog tot eind 2021 speelt. 'Chipfabrikanten zijn hun capaciteiten nu wel aan het uitbreiden, maar ik vermoed dat er pas na de jaarwisseling weer voldoende chips zijn.'
(PvWK, bronnen: Bloomberg, NOS, Samsung, Nu,Tech Crunch, foto: Jeremy Waterhouse / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Taiwan
- marketing
- Apple
- Xbox
- vraag
- chips
- Sony
- merk
- ASML
- Ford
- aanbod
- Microsoft
- PS5
- TMSC
- Toyota
- Volkswagen
- pandemie
- chipleveranciers
- Tesla
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

