[win het boek] Meerderheid marketeers heeft moeite met engaging content

  • Online
  • 21 sep 2015 @ 14:00
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Content

Een meerderheid van de marketeers heeft moeite met de productie van engaging content. Dit blijkt uit onderzoek van CMI en Marketingprofs. In het boek genaamd ‘Engaging Content’ beschrijf ik de psychologie en succesfactoren van engagement en engaging content; dat blijkt de grootste uitdaging te zijn voor marketeers nu en in de toekomst. We willen het allemaal, maar engagement lijkt toch maar bij enkelen echt los te komen. Wat is het geheim? Is het de persoon zelf? Het format? De humor? Is het doordacht?

Drie componenten

Drie componenten spelen een hoofdrol. Naast de content zijn sympathie, de boodschap en het format van grote invloed op het uiteindelijk succes. Sympathie kun je niet langer afdwingen en een sterk merk kun je ook niet zomaar kopen.

Contentmarketing moet op een natuurlijke en interactieve wijze een authentieke lading geven aan de boodschap. Dit zorgt voor een snellere acceptatie van de boodschap. Je maakt, verzint, brengt, deelt content in een format dat geaccepteerd wordt door de doelgroep.

We moeten de content en het format waarin de content wordt gegoten, strikt scheiden. De boodschap - onderdeel van de content - is het deel dat zich lastig laat meten. Is de houding anders na het zien van de content? Is de boodschap ook echt aangekomen? Wat is de houding jegens de boodschap? Snapt de doelgroep ook de boodschap?

Het format overlapt met het medium. Zo is een pdf geschikt voor Twitter of een e-mail, infographics doen het goed op blogs en Pinterest en afbeeldingen doen het goed op Instagram en Facebook. Het Amerikaanse Altimeter heeft een plot opgesteld met de gebruikelijke formaten.

Uitreiking door talentcoach Henkjan Smits

16 september 2015 werd het eerste exemplaar van Engaging Content door talentcoach - en bekend jurylid - Henkjan Smits uitgereikt. Smits benadrukte bij de uitreiking: ‘Naast fun moet vooral het guneffect van de gedeelde content afdruipen. Wij moeten meer moeite gaan doen om content voorzien van gunfactor aan te bieden!’

WIN een exemplaar

‘Wat is jouw uitleg van engaging content?’ Reageer voor 25 september onder dit artikel met een werkend e-mailadres en win één van de drie exemplaren.

VIDEO van de uitreiking boek



Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken