Omzet Ajax daalt, maar sponsorgeld breekt records
- Sponsoring
- 29 sep 2016 @ 00:24
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - VoetbalZakelijkSponsoring
- 29 sep 2016 @ 00:24
- Jeroen Mirck
Voor voetbalclub Ajax mag het afgelopen seizoen sportief gezien een slecht jaar zijn geweest (geen kampioen, geen groepsfase Champions League), maar qua sponsoring was het wél een topjaar. Ondanks dat de tegenvallende prestaties voor een negatief eindresultaat zorgden, bereikten de inkomsten uit sponsoring een recordhoogte van 26,7 miljoen euro.
Dit blijkt uit de jaarcijfers die de Amsterdamse voetbalclub afgelopen week bekendmaakte over het seizoen 2015-2016.
Eerlijk is eerlijk: sportief gezien kan Ajax niet terugkijken op een goed jaar. De nationale topclub die momenteel slechts in de Europa League acteert, liep het kampioenschap mis op de slotdag, werd vroeg uitgeschakeld in de KNVB-beker en overwinterde niet in Europa
Commercieel recordjaar
Toch was 2015-2016 commercieel gezien een recordjaar voor Ajax, mede dankzij stijgende inkomsten aan kaartverkoop en weer groeiende omzet op business-seats. Maar vooral door een recordbedrag aan sponsorgeld.
De Ajax-marketeers zijn vooral trots op dan sponsor-record, want (sport)sponsoring maakt momenteel veel verandering door. Toch slaagde Ajax erin om groei te realiseren. De hoofdredenen zijn uiteraard de mooie deals met ABN Amro en Ziggo, maar ook de verlengde en sterk verbeterde contracten (vooral met Jupiler en CST), de nieuwe contracten (Abax, Gatorade/Pepsi) en de sponsorinkomsten uit China (vooral van LeSport).
Negatief resultaat
De jaarcijfers van Ajax reppen over 0,7 miljoen euro operationele winst in het boekjaar 2015-2016. Ondanks 12,6 miljoen euro aan transferopbrengsten bedroeg het netto resultaat na belastingen 0,7 miljoen euro negatief. De netto omzet daalde met 12 miljoen euro naar 93,4 miljoen euro door het ontbreken van inkomsten uit de groepsfase van de Champions League.
De omzet uit sponsoring steeg met 4,3 miljoen euro naar de hierboven genoemde 26,7 miljoen euro. Dat kwam met name doordat ABN Amro en de nieuwe hoofdsponsor Ziggo het hele jaar sponsor waren.
Daar zijn de jaarcijfers over 2015/16 van #Ajax 👇🏽 pic.twitter.com/zOyoOCBrYx
— simon zwartkruis (@simonzwartkruis) September 23, 2016
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- deals
- record
- Ziggo
- commercie
- topjaar
- sport
- sponsoring
- voetbalclub
- voetbal
- Ajax
- sponsorgeld
- jaarcijfers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers