[update] Notre-Dame herbouwd: intussen 700 mln aan sponsoring binnen
- Sponsoring
- 16 apr 2019 @ 17:14
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - SponsoringMVOMarketing
- 16 apr 2019 @ 17:14
- Peter van Woensel Kooy
Terwijl de rook boven de Notre-Dame nog optrekt en net bekend werd dat het beroemde orgel de vuurzee overleefde, wordt de restauratie aangekondigd. De eerste twee grote private sponsors hebben zich gemeld.
Maandagavond 15 april 2019 ging een groot deel van de Notre-Dame in vlammen op. Beelden van het brandende icoon, symbool van de stad Parijs, reisden pijlsnel de wereld over via live tv en social media. Nu is het vuur onder controle en kan de schade worden overzien. President Macron heeft aangekondigd de kathedraal te herbouwen, daarvoor is sinds vanochtend 300 miljoen euro binnen van private sponsors.
Sponsormiljoenen stromen binnen
Twee Franse miljardairs stelden als eerste miljoenen euro’s beschikbaar voor de wederopbouw. Het luxe goederenconcern LVMH en de familie van LVMH-oprichter Bernard Arnault stellen als sponsors 200 miljoen euro beschikbaar voor het herstel van de kerk. De gift volgt op de mededeling van François-Henri Pinault van het ook in luxe artikelen actieve bedrijf Kering. Pinault heeft laten weten 100 miljoen beschikbaar te stellen. Kering heeft onder meer de modemerken Gucci en Yves Saint Laurent in beheer. In een verklaring laat de grossier in luxe merken weten dat het geld bestemd is voor 'de inspanning die nodig is om de Notre-Dame volledig te herbouwen.'
Naast deze eerste twee sponsors worden ook bijdragen van particulieren, momumentenfondsen en (internationale) overheden verwacht.
[update] Het concern L’Oréal, de vermogende familie Bettencourt Meyers en de Bettencourt Schueller Stichting maakten dinsdag bekend samen 200 miljoen euro beschikbaar te stellen. Daarmee staat de sponsor-teller vandaag op een half miljard.
[update 2] Ook de stad Parijs zei toe 50 miljoen euro te betalen aan de wederopbouw van de Notre-Dame. Oliemerk Total heeft net 100 miljoen toegezegd, waarmee het bedrag met enkele andere donaties richting miljard oploopt in 1 dag.
Nederlandse klokken
Opmerkelijk: in de Notre-Dame hangen negen luidklokken die zijn gemaakt door de Nederlandse klokkenmaker Koninklijke Eijsbouts. In 2013 werden ze geplaatst, gieter Joost Eijsbouts luidde toen zelf de klok meldt de NOS. 'De klokkenmaker heeft wel goede hoop dat zijn klokken het vuur hebben overleefd.'
(PvWK)
Persoonlijk en veel gedeeld verslag op Facebook over de brand, door Paul Watson, oprichter en voorzitter van de Sea Shepherd Conservation Society
foto boven: vintagebeeld van ornament Notre-Dame
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- L’Oréal
- familie
- Total
- merken
- brand
- Notre-Dame
- François-Henri Pinault
- sponsoring
- Pinault
- LVMH
- modemerken
- cultuurgoed
- sponsors
- oprichter
- Kering
- Bernard Arnault
- LVMH
- Parijs
- luxe
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Moët & Chandon krijgt nieuwe... 26-11-2025
- Conclusion wordt training partner FC... 26-11-2025
- TeamKPN Sportfonds maakt zich op... 19-11-2025
- Erben en Joep Wennemars boegbeelden... 04-11-2025
- ParkBee nieuwe official partner van... 01-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

