Samsung kiest voor olympische BMX'ers

Samsung kiest voor olympische BMX'ers
  • Sponsoring
  • 29 jun 2021 @ 10:29
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • SportmarketingMobileOlympische SpelenSport

Niek Kimmann en Judy Baauw gaan voor de medailles in Tokio deze zomer op de Olympische Spelen. Voor de BMX’ers telt iedere seconde, of zelfs milliseconden. Samsung ondersteunt deze atleten op de fiets met hun technologie.

Kimmann en Baauw trainen op Papendal in Arnhem met een speciale trainingsfiets op de BMX-baan. In die fiets zitten sensoren, het zogenoemde Samsung Fast Frame. Daar kan de trainer de data van de fiets mee uitlezen. Samsung richt zich daarbij op drie pijlers: reactiesnelheid, krachten op de fiets en de hellingshoek.

‘Buiten dat BMX een snelle en dynamische sport is, vinden we het ook mooi om een relatief kleine sport groter te maken’, vertelt Gerben van Walt Meijer. De marketing manager mobile van Samsung vertelt hoe Kimmann echt baat heeft bij de technologie. ‘Samsung heeft hem 20 miliseconde opgeleverd. Dat klinkt natuurlijk heel weinig, maar dat is een vooruitgang van één procent en dat maakt in topsport vaak het verschil.’

In het BMX wordt 70% van het resultaat behaald door de start. De coach laat dan het hek boven op heuvel los en krijgt 2,5 seconde later al de data binnen. Met deze data kan hij Kimmann en Baauw gerichte feedback geven die tot verbetering van de start moeten leiden. ‘Het is jammer dat ze de fiets alleen in de training mogen gebruiken’, vervolgt Van Walt Meijer. ‘In de wedstrijd wil je deze data natuurlijk ook hebben, maar dat laten ze helaas nog niet toe.'

Of Kimmann en Baauw ook medailles gaan halen op de Olympische Spelen moet blijken op 29 en 30 juli, als de BMX races op het programma staan in Tokio. Het is overigens niet voor het eerst dat Samsung partner is op de Olympische Spelen van een sport. Ook de shorttrackers, op de winterspelen, trainden met Samsung-technologie in de vorm van een smartsuit.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken