Zorgmarketing jaaroverzicht: januari, februari en maart

Zorgmarketing jaaroverzicht: januari, februari en maart
  • Algemeen
  • 23 dec 2014 @ 13:00
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZorgverzekeringMarktwerkingZiekenhuis

MarketingTribune Zorg blikt deze week terug op het afgelopen jaar met artikelen en interviews, die eerder dit jaar op de site zijn geplaatst. Vandaag de maanden januari, februari en maart. Van trends en ontwikkelingen tot het gebruik van social media en big data in de zorg.

Succesvolle introductie wachtrijsysteem in ziekenhuis (januari)
Gelre Ziekenhuizen werkt sinds drie jaar met een modern wachtrijsysteem in Zutphen. Door middel van aanmeld- en informatiezuilen weten patiënten bij binnenkomst in het ziekenhuis meteen waar ze moeten zijn en hoe lang ze nog moeten wachten voor hun afspraak. Dit gebeurt door middel van een oplossing ontwikkeld door Ricoh en Logis.P...

Zorgmarketing: ingrediënten voor een complexe markt (deel 1) (maart)
Marktwerking zorgt ervoor dat ziekenhuizen, maar ook kleinere aanbieders zich meer moeten profileren om zich positief te onderscheiden. Met daarbij een grote belangstelling vanuit de samenleving voor het functioneren van zorginstellingen, wordt marketing in de zorg steeds belangrijker. Met welke ontwikkelingen en trends moeten zorgmarketeers rekening houden?…

'Merkimago zorgaanbieder inzet bij onderhandelingen' (januari)
Marktwerking in de zorg doet zich voornamelijk voor op de zorginkoopmarkt. De keuzes van consumenten en prijseffecten doen zich vooralsnog maar beperkt voor op de zorgverleningsmarkt. Dat stelt Karel Jan Alsem, oprichter van Alsem Strategie. Als het gaat om de inkoop, dan hebben verzekeraars ogenschijnlijk de macht in handen. Met de nadruk op ‘ogenschijnlijk’…

Huisartsenzorg 'to go' op Den Haag Centraal (maart)
Onderweg naar het werk even de oren laten uitspuiten of iets halen tegen hooikoorts. Vanaf vandaag kan het bij CareToGo op Den Haag Centraal voor een bedrag van 35 euro per consult. De inloopkliniek voor niet-complexe klachten is een initiatief van arts-ondernemer Joris van der Putten en drie anderen. Zij willen binnen twee jaar minstens tien klinieken openen…

Zorgmarketeers: ‘Het is en blijft in veel gevallen pionieren’ (februari)
Een bedrijfskundige en een gezondheidswetenschapper die twee dingen gemeen hebben: een passie voor zorgmarketing en de naam Wouter. De één heeft zijn sporen verdiend in reclame- en marketingcommunicatieadvies, de ander is als marketingadviseur begonnen bij een ziekenhuis. Maak kennis met Wouter Honselaar en Wouter Houtman: de Zorgmarketeers…

‘Zorg investeert in social media, maar durf ontbreekt’ (februari)
Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media: 41 procent geeft aan het gebruik te intensiveren en 10 procent wil een start maken. De voorkeur gaat uit naar traditionelere kanalen als Facebook en Twitter, maar in veel gevallen ontbreekt een heldere aanpak. Bovendien geeft 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om er echt werk van te maken…

Atrium Medisch Centrum brengt menselijkheid in beeld (februari)
‘Achter alle mensen die een ziekenhuis bezoeken zit een verhaal. Ze willen beter worden, zijn bang, hoopvol, zenuwachtig of juist opgetogen vanwege een geboorte of gunstige uitslag.’ Het Atrium Medisch Centrum heeft de verhalen nu in beeld gebracht. In de video staan de patiënten, hun dierbaren en medewerkers centraal. 'Want samen bepalen we de beste zorg.'…

Big data in de zorg: toegang tot patiëntendossiers? (maart)
Mogen wij inzage in miljoenen patiëntendossiers? Die vraag wordt vandaag in de Volkskrant gesteld door big data-analist Willem Mestrom. Mestrom is gespecialiseerd in de ontwikkeling van wiskundige modellen met een voorspellende waarde en streeft geen direct commercieel doel na. De analist wil een debat aanzwengelen over het gebruik van big data in de zorg…

Zorgmarketing: vergrootglas, kinderschoenen en trends (deel 2) (maart)
De laatste jaren kunnen zorginstellingen op grote belangstelling van de media rekenen. Omdat zorg en welzijn iedereen in onze samenleving raken, worden zorgaanbieders kritisch gevolgd. Ziekenhuizen kunnen positief in het nieuws komen door een hoge positie in ranglijsten, maar ze liggen eveneens onder een vergrootglas wanneer fouten of misstanden aan het licht komen…

Premiedaling zet zorgverzekeraars positief op de kaart (januari)
Menzis, Univé en VGZ zijn online de meest besproken merken gedurende de overstapperiode. Over Anderzorg, Zilveren Kruis Achmea en Ditzo wordt het meest positief gesproken. In totaal zorgen 45 zorgverzekeraars in de laatste drie maanden van 2013 voor 137.367 online berichten. Dit blijkt uit social media monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit…

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken