AMC presenteert gaming apps voor betere zorg

  • Algemeen
  • 17 jun 2015 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieZiekenhuisApps

Het AMC heeft twee apps ontwikkeld om medici op een speelse manier medische kennis bij te brengen en zo de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Het is volgens ontwikkelaar prof. dr. Marlies Schijven van het AMC een primeur dat er zulke apps beschikbaar komen die medisch inhoudelijk van tevoren grondig zijn geëvalueerd. Zo leren artsen in sneltreinvaart om een galblaas te verwijderen.

GAME 1 Galblaas verwijderen
De eerste app is Medialis, een game die snelle besliskunde traint. Dit gebeurt in de vorm van een quiz waar in sneltreinvaart allerlei vragen worden gesteld rond medische thema’s, zoals het verwijderen van een galblaas via een kijkoperatie of problemen met de luchtwegen. De gebruiker moet uit vier mogelijke antwoorden kiezen. Op het einde volgt een score die gedeeld kan worden met collega’s of met de opleider, zegt Schijven. 'Je kunt iemand uitdagen, je score bijhouden of je highscore delen via SMS, WhatsApp, Twitter, LinkedIn of Facebook. Het leuke is dat iedereen een eigen quiz kan toevoegen zodat de app spontaan kan groeien. Alle nieuw ingediende vragen worden wel eerst beoordeeld op inhoud. Zo verhinderen we dat er niet-medische onderwerpen of ongepaste informatie in de game komt'

GAME 2 Dr. Game: surgeon trouble
De tweede game is gratis en heet Dr. Game: surgeon trouble. Tijdens het spel gaat er iets fout waarna er een probleem moet worden opgelost in de trouble shoot modus. Bij deze game is dit een storing met de apparatuur waar een laparoscopische chirurg van afhankelijk is. Als het probleem goed wordt opgelost, gaat het spel weer verder. De game is ontwikkeld door het gamebedrijf WeirdBeard.

Project
De games zijn voortgekomen uit het project “Patiëntveiligheid, Pieken in de Delta” in samenwerking met de Dutch Game Garden, TNO en Taskforce Innovatie Regio Utrecht. Zorgverzekeraar CZ en het Ministerie van Economische zaken hebben financieel bijgedragen.

Gaming effectief?
Marlies Schijven, hoogleraar Chirurgie, in het bijzonder serious gaming, simulation en applied mobile healthcare, is overtuigd van het nut van de games. 'Veel mensen spelen graag even een spelletje op hun telefoon. Daar kun je op inzetten. We hebben aangetoond dat chirurgen beter presteren door gaming. Het is dus logisch om games in de vorm van apps te ontwikkelen. Het is een andere manier om kennis aan te bieden. Uit recent onderzoek blijkt dat de opgedane kennis relevant is. Chirurgen in opleiding die Dr. Game spelen, herkennen in een testsituatie problemen tijdens een operatie sneller en lossen deze beter op dan chirurgen die op de ‘ouderwetse’ manier zijn opgeleid.'

De apps zijn volgens het AMC de eerste in z'n soort in Europa en ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse gamebedrijven WeirdBeard en Little Chicken. De nieuwe, Engelstalige apps zijn sinds deze week te downloaden voor IOS en Android. Gamen voor artsen is niet helemaal nieuw. Zo ontwikkelde het Rotterdamse Erasmus MC eerder al voor geneeskundestudenten een computergame voor eerste hulpverlening.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken