[Mijn marketing] Richard Otto: ‘Max Magazine bewijst dat print springlevend is’
- Algemeen
- 13 aug 2020 @ 14:52
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 13 aug 2020 @ 14:52
- Lucas Boon
Richard Otto (44), oprichter van uitgeverij Tens Media, is fan van Philips. 'Ondanks dat het merk niet meer in elke huiskamer staat, heeft de gewijzigde strategie goed uitgepakt. Dat is ook op de beurs te zien.'
Thriller
Voor Tens Media is het een lange hete zomer, waarin we, ondanks corona, zeker niet stil zitten. We zijn weer gestart met het opzetten van onze events, waaronder de Online Radio Awards, TV Knollen en Media Oeuvre Award. Vorige maand brachten we het nieuwe boek van Bert van de Veer genaamd De volgende crisis uit, een true crime thriller die inspeelt op de coronacrisis. Ook ben ik druk in de weer met onze nieuwe start-up XS2Radio, een text2speech-platform waarbij we nieuwsitems automatisch omzetten in levendige audio voor radio, podcasts, social media en Google Assistant.
Kansen
Op dit moment heeft de coronacrisis voor mij nog weinig financiële gevolgen gehad. Ook in betere tijden werkte ik al lean & mean en vooral flexibel op het gebied van inhuurkrachten, een flexibel en laag huurcontract voor ons kantoor en geen dure lease-auto's. Dit werkt vooral in deze onzekere coronatijden erg prettig. Ik merk dat het dankzij video-meetups via Zoom en Skype eenvoudiger en minder tijdrovend is om af te spreken, al zie ik ook dat beslissingen vaker vooruit worden geschoven. Toch zie ik het positief in. De coronacrisis bevat niet enkel bedreigingen, maar biedt ook nieuwe kansen.
Gewijzigde strategie
Philips blijft een mooi merk, dat zichzelf na mindere jaren opnieuw heeft uitgevonden. Een merk dat zich al sinds jaren geleden met brute focus alleen nog richt op medische apparatuur en consumer health care. Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol bij Philips. Met big data-gedreven inzichten in combinatie met artificial intelligence kunnen zij met hun medische producten een nauwkeurige medische diagnose geven en zelfs hartaanvallen tijdig voorspellen. Aan de koers van de aandelen van Philips is ook al langere tijd te zien dat hun gewijzigde strategie een goede is geweest, ondanks dat het merk anno 2020 al lang niet meer in elke huiskamer staat.
Impact
De Smoorverliefd-campagne van Wefilm voor Interpolis heeft echt impact weten te genereren. En dat is iets wat reclame met je moet doen. Geen wonder dat ze hiermee al diverse prijzen hebben gewonnen.
Innovatie
Digitaal bureau Capitola uit Amsterdam weet al jaren op te vallen door de campagnedoelstellingen te koppelen aan technologische innovatie op het gebied van virtual reality, gaming simulation en augmented reality.
Toegankelijk
Ik ben zelf geen vegetariër, maar het is mooi om te zien hoe Niko Koffeman het merk De Vegetarische Slager heeft weten op te bouwen. Merken in dit genre zijn toch vaak wat stoffig of onbeduidend. De Vegetarische Slager heeft met zijn merkpositionering de producten toegankelijk gemaakt voor de reguliere vleeseter.
Ergernis
Het geldt niet alleen voor ons vakgebied, maar het niet nakomen van afspraken is iets waar ik me regelmatig aan erger.
Nostalgie
Ik maak wekelijks een podcast-column voor Metro Nieuws en daarnaast zit ik in de jury van de Online Radio Awards. Ik zie dus veel podcasts voorbijkomen, wat het lastig maakt om een favoriet te noemen. Maar voor een beetje radionostalgie luister ik naar de podcast Curry & Van Inkel. Voor medianieuws volg ik Marketing Report en AD Media.
Max Magazine weet al jaren als zo'n beetje de enige tv-gids in abonnees te groeien. Dit jaar mag het zich zelfs het snelst groeiende magazine van Nederland noemen. Een mooi voorbeeld van dat print nog lang niet dood is.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing