[onderzoek] 'Duitsland wereldwijd uitstekend imago'

[onderzoek] 'Duitsland wereldwijd uitstekend imago'
  • Algemeen
  • 4 nov 2020 @ 10:21
  • 13620 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

In de prestigieuze Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) van 2020 staat Duitsland opnieuw op de eerste plaats. De NBI onderzoekt jaarlijks de actuele reputatie van de 50 economisch belangrijkste landen en van de ontwikkelingslanden in de wereld.

Groot-Brittannië en Canada bekleden plaats 2 en 3 in de ranking.

Duitsland krijgt bijzonder veel waardering voor zijn aanpak van de gezondheidscrisis. Meer dan de helft van de deelnemers aan de in 20 landen gehouden enquête beoordeelt Duitsland positief voor zijn gezondheidsmanagement in de COVID-19-crisis. Duitsland staat op de eerste plaats van internationale bestemmingen waar de respondenten de komende vijf jaar het liefst naartoe zouden reizen.

Thomas Bareiß, parlementair staatssecretaris bij het Duitse ministerie van Economische zaken en Energie alsook federaal regeringscommissaris voor toerisme en middenstand, zegt: 'Het merk Duitsland heeft een voortreffelijk imago in de wereld. Voor de zesde opeenvolgende keer staat Duitsland al op nummer 1 in de rangschikking van de Nation Brands Index. Dat is een mooi succes in deze moeilijke fase van de coronapandemie en geeft ons tegelijkertijd een krachtige impuls om de huidige uitdagingen aan te gaan.'

Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), vult aan: 'In een wereld die door de COVID-19-pandemie en door geopolitieke spanningen steeds instabieler wordt, staat de locatie en vakantiebestemming Duitsland voor continuïteit en betrouwbaarheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid. Sinds 2008 is Duitsland altijd bij de top 3 geweest en in 2020 staan we voor de zesde maal op plaats 1. Deze positionering bevestigt ook het succes op lange termijn van onze marketinginspanningen voor het vakantieland Duitsland. Met onze marketingactiviteiten, vooral met digitale campagnes, werken we er tijdens de huidige crisis bewust aan in dialoog te blijven met onze klanten. We willen belangstelling blijven wekken voor ons merk en zijn sterke punten die internationaal veel waardering krijgen. Die interesse is een vereiste om als vakantiebestemming in de toekomst een goede concurrentiepositie te behouden.'

De NBI kent een score toe aan de merkwaarde van de verschillende landen. Het onderzoekt daarvoor zes domeinen: export, overheid, cultuur, mensen, toerisme en immigratie/investeringen, en 23 locatiegebonden subcategorieën. Tussen 7 juli en 31 augustus 2020 werden interviews gevoerd met meer dan 20 000 mensen in 20 landen. De NBI zette de enquêteresultaten om in rankings.

Voor elk van de zes domeinen behaalt Duitsland in 2020 een plaats in de top 10. In het segment cultuur bekleedt het net als vorig jaar plaats 4. In de ranking voor toerisme eindigt Duitsland zelfs een plaats hoger en staat nu in de internationale vergelijking op nummer 9.

In de subcategorieën die het land als toeristische locatie beoordelen, klimt Duitsland voor ‘historische gebouwen’ met één punt naar plaats 7. De categorie ‘levendige steden’ levert Duitsland ook een zevende plaats op, net als vorig jaar.
(PvWK, bron: NBI, foto boven: Pexels / Pixabay)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken