Gezocht: De Toekomstconsumens
- Algemeen
- 12 feb 2015 @ 16:05
- Link
-
Klaus van den Berg
Klaus van den Berg - Congres
- 12 feb 2015 @ 16:05
- Klaus van den Berg
Op 4 en 5 februari vond Nederlands grootste Marketing & Insights Event (MIE) plaats in de Jaarbeurs in Utrecht, georganiseerd door vakverenigingen MOA en Nima. Door de jaren heen heeft dit evenement zich ontwikkeld tot één van de best georganiseerde bijeenkomsten waar marktonderzoekers en marketeers elkaar ontmoeten. Dit jaar werd het bezoekersrecord wederom gebroken. 2.800 enthousiaste deelnemers werden op hun wenken bediend met het mooie aanbod van een perfecte organisatie, interessante inhoud en goede catering. Tussen de presentaties door was er genoeg tijd ingepland om uitgebreid te netwerken met elkaar, ook een belangrijke reden om deze bijeenkomst bij te wonen.
Alle actuele trends in marktonderzoek en marketing werden gepresenteerd in diverse ruimtes variërend van kleine vergaderruimtes tot grote zalen. Nog steeds trekken de vele nieuwe onderzoeksmogelijkheden door de digitalisering van de beide vakgebieden de aandacht, zoals web analytics, big data, gamification, online video en mobile research. Het centrale verbindende thema tussen onderzoekers en marketeers is de laatste jaren de customer journey, of in goed Nederlands de klantreis, en ook dit jaar was dat het geval. Vaak presenteerden de onderzoekers een geslaagde praktijkcase samen met hun klant. Een goede keuze van de organisatoren, want door deze duo-presentaties werd de praktische gebruikswaarde van de studies van de vaak introverte onderzoekers duidelijk via de verhalen van de meer extraverte marketeers.
Enkele spannende nieuwe horizonten in de beide vakgebieden stonden ook op de agenda. Naast ‘insight’ was er ook aandacht voor ‘foresight’, ofwel het voorspellen van het gedrag van consumenten en burgers. Jeffrey Graham, global head of research van Twitter, gaf een voor iedereen begrijpelijk en grappig voorbeeld van de analyse van berichten over het weer en verstopte neuzen die hebben geleid tot indrukwekkende hogere verkopen van papieren zakdoekjes. Een dergelijke praktische voorspelling is handig voor zowel producent als consument. Ieteke Schouten en Hugo van der Spek van de succesvolle Nederlandse start up Peerby keken ook vooruit met hun aanpak, strategie en verdienmodel richting de internationale groei van lokale digitale communities in de ontluikende ruil- en deeleconomie van de toekomst.
Het MIE 2015 werd passend afgesloten door de innemende en sympathieke spreker Ronald van Zetten, CEO van het internationaliserende Nederlandse merk HEMA, met mooie, nog rauwe primeurs van de nieuwe campagne, direct en zonder poespas inspelend op actuele consumentenbehoeften in retail. Vooral de kritische groeimarkt van producten voor een betere wereld viel daarbij positief op als een nieuwe, belangrijke en ethische trendprikkel voor de aanwezige marktonderzoekers en marketers. Immers, een betere maatschappij begint met een beter aanbod en dus met een betere analyse van de vraag van de ‘toekomstconsumens’. Juist in de digitale voorbeeldmarkt Nederland kunnen we daarin voorop gaan lopen, want ook al zijn we steeds meer voorspellende data aan het worden, we zullen toch mensen met diepe oer-emoties blijven gericht op het overleven van onszelf en onze kinderen.
drs. Klaus van den Berg is werkzaam in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden, NGO’s en goede doelen. Als spreker wordt hij vertegenwoordigd door de Speaker’s Academy. www.klausvandenberg.com
Fotograaf: Bart van der Putten
-
Klaus van den Berg
- Werkt bij: Klaus van den Berg
- Functie:
- Website:http://www.klausvandenberg.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

