Biografie Klaus van den Berg werkt in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden en goed doelen. Hij publiceerde over trends in Avenue, Blvd., DutcH (4 jaar trend editor), L’Officiel Hommes NL (2 jaar trend editor) en MarketingTribune. De Speaker’s Academy vertegenwoordigt hem als spreker. In 2016 viert hij zijn 25-jarig jubileum in het vak.
Klaus van den Berg
[column] Unseen 2023: Nieuwe fototrend 'Radicale Intimiteit'
Elk jaar brengt de fotografiebeurs Unseen in Amsterdam galeries en uitgevers van fotoboeken uit zowel Nederland als daarbuiten samen. Onze beeldexpert en trendvorser Klaus van den Berg maakt zijn traditionele selectie selectie van tien hoogtepunten van dit jaar en voorziet de expo van kort commentaar.
[column] Unseen 2022 selectie fototrends - eyecatchers in print en NFT
De fotobeurs Unseen 2022 is geopend op het Westergasterrein in Amsterdam. Dit jaar opvallend minder thema’s als milieu, planeet en duurzaamheid. Ook vrouwelijk naakt wordt veel minder getoond dan voorheen, een logische reactie op de Me Too-beweging. Het is tijd voor een nieuwe visuele tijdsgeest, en dat levert Unseen 2022.
[column] Unseen Amsterdam 2021: Fototrend Top 10
Eindelijk weer eens wat goed nieuws, en daar zijn wij allemaal aan toe in Nederland. De fotografiewereld komt weer langzaam in beweging in ons land en daar is het de hoogste tijd voor. De j.l. fotobeurs Unseen in Amsterdam is een strak, gepolijst, overzichtelijk en zakelijk-gedreven evenement, dat onze aandacht verdient.
[column] Mugler: Too funky forecasting in Rotterdam
Dit jaar raast via de rode lopers van New York en Hollywood een vintage Mugler-fetish door de Amerikaanse media waarmee ook het wereldwijde web wordt bereikt en nu ook de Kunsthal: Mugler is in the air! Met binnenkort: eigen videoreportage ‘Couturissime’.
[column] Unseen Amsterdam 2019: No Future fotografie
Hoe relevant is een fotobeurs op de Nederlandse markt? Dat is de vraag die Unseen Amsterdam probeert te beantwoorden richting een groter publiek dan de experts, kenners, curatoren, verzamelaars en fotografen. Steeds minder portretten van mensen en steeds meer foto’s van de dingen en natuur om hen heen, dat was de tendens op Unseen 2019. No Future fotografie is ‘hot’, hieronder mijn Top 6.
[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend
Hoe trek je langer de aandacht van alle generaties van vandaag en morgen, terwijl de gemiddelde aandachtspanne van de consument steeds korter wordt? Met het nieuwe programma ‘After Hours’ combineert het Amsterdam Museum publieksinteractie met een nieuwe internationale retailtrend: ‘Art Priming’.
[column] Inclusief merk Paradiso: Van hippie naar house en hiphop in 50 jaar
Generationele marketing maakt een comeback omdat dit jaar 50% van de volwassen Nederlandse consumenten 50 jaar of ouder is. Maar hoe verdiepen marketeers en marktonderzoekers in de Nederlandse generaties van muziekliefhebbers die ouder zijn dan zijzelf? Boektip.
[analyse] 50/50 generatiemarketing is hot
Markt- en trendonderzoeker Klaus van den Berg roept op tot een meer inclusieve generatiemarketing voor consumenten van alle leeftijden. In 2019 is de helft van de volwassen consumenten in Nederland 50 jaar of ouder.
[column] House remix-mode met ’90s-attitude
Sneak-preview van mijn trendvoorspelling over ‘mode & attitude’ voor de MarketingTribune Jongereniconen 2019, die half december zal worden gepubliceerd in het laatste printnummer van 2018 en online.
[column] Lokale helden
Kunstfotograaf Barbara van Ittersum brengt bijzondere, prominente Amsterdammers in beeld. De portrettenserie Local Heroes is haar meest recente werk-in-uitvoering, waarin zij nauw samenwerkt met de bekende styliste Abia Jansen. De recent overleden grafisch ontwerper Anthon Beeke is één van de geportretteerden.
Baby do you wanna brand? Biografie Marcia Barrett over inclusief wereldmerk Boney M.
'Baby do you wanna brand?' Aretha Franklin, de koningin van de soul, is overleden. Madonna, de koningin van de popvideo, is 60 jaar geworden. De autobiografie van de inmiddels 70-jarige Grace Jones is nu ook als film te zien. Van hetzelfde geboortejaar en ook geboren op Jamaica is zangeres Marcia Barrett.
Nieuw goed doel scoort met duidelijke taal
Soms springt de effectieve communicatie van een nieuw goed doel dat alle steun verdient in het oog van zelfs de meest doorgewinterde marketeer die alles al denkt te hebben gezien in marketingland. De Sytske Foundation signaleert een praktische oplossing voor een toekomstig medisch probleem in Nederland dat daarmee bij voorbaat kan worden voorkomen. Update: doelstelling intussen gehaald.
Handmade in Holland: van de legging naar de inclusieve Leg-Inc voor iedereen
Een vriendin van me wilde dat ik haar kwam ophalen bij Leg-Inc om de hoek van de Kinkerstraat in Amsterdam. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik een leggingwinkel betrad. Leg-Inc bewijst met hun originele merknaam en onderscheidende productaanbod dat fysieke retail niet stervend, maar ook juist springlevend kan zijn.
Nieuw inclusief merk: Silver Screen filmfestival Amsterdam starring ouderen
Bestudeer je als marketeer ook regelmatig de bevolkingspiramides van vergrijzende consumentenmarkten zoals in Nederland, die zich aan het omdraaien zijn? 50/50 is de nieuwe socio-demografische marketingtrend in wording, een nieuw festival speelt in.
De frisse marketing van inclusiviteit
Over meer vrouwen naar de top wordt veel gepraat in Nederland, maar we kunnen er ook concreet iets aan gaan doen. Directeur Aytun Aydin (foto) van Elance Academy bereidt kleurrijke meiden actief voor op een succesvol leven op basis van economische zelfstandigheid.
Scoren met inclusiviteit: homofobe ontvolgers bezorgen Suitsupply gratis global PR
Dat was toch wel weer even goed schrikken op het internet in de afgelopen dagen. Het stoutste jongetje van de Nederlandse marketingklas, het moderetailmerk Suitsupply, lanceert de nieuwe campagne.
Guy Bourdin & Helmut Newton in Berlijn: De twee titanen van de radicale chic
In hun onderlinge beeldenstrijd hebben Guy Bourdin en Helmut Newton mode- en reclamecampagnes gefotografeerd die in retrospectief van museale waarde blijken te zijn.
Trend-forecast 2018 door Klaus van den Berg
Klaus van den Berg draagt als markt- & trendonderzoeker altijd substantieel bij aan de MT-rubriek 'Jongereniconen', die vandaag in print verschijnt. Traditioneel publiceren wij zijn forecast ook integraal in 1 gastblog. En dat staat hier.
Campagne referendum sleepwet maxima cum laude geslaagd
De campagne ten behoeve van het gewenste referendum over de sleepwet is één van de meest opvallende maatschappelijke initiatieven van dit jaar op de Nederlandse markt. Een aantal oplettende studenten hebben de koppen bij elkaar gestoken, hun mouwen opgestroopt en het ziet ernaar uit dat zij hun goede doel ook daadwerkelijk gaan bereiken. Voor hun referendumaanvraag dienen 300.000 handtekeningen opgehaald te worden voor 16 oktober aanstaande. De teller staat vandaag al op meer dan 360.000 handtekeningen.
DIF Amsterdam: Diversiteit is de mode
Het modecollectief DIF is een nieuwe uitdager in Amsterdam. Nieuwe kleren heet van de naald vanuit de hoofdstad maar dan zonder de kapsones die daar helaas maar al te vaak en zonder reden of noodzaak bij horen. Juist het enthousiasme laten zien en voelen van een bont gezelschap van onbekende ontwerpers in een snel overzicht van elkaar opvolgende korte shows is een praktische aanpak voor inkopers, journalisten en publiek.
Vogue extra en vogue met 'Branding Heritage'
Vogue, het wereldwijd bekendste merk van de modetijdschriften, zet sterk in op de groeiende marketingtrend van Branding Heritage, het activeren van onze onbewuste positieve herinneringen aan grote merken die zijn opgeslagen in de diepste lagen van ons collectieve geheugen. Niet alleen haalt Vogue de legendarische koningin van de zoete zwijmelpop, Céline Dion, weer uit de kast als een tijdloos wereldmerk waarover de muzikale meningen sterk uiteen blijven lopen.
HOT NOT 2017 - de radicale identiteit
Markt- & trendonderzoekers Klaus van den Berg en Evelien Dieleman hebben de Hot-Not 2017 gelanceerd. Voor volgend jaar voorzien zij een radicale identiteitswisseling van de oude passieve consument die aan zijlijn blijft toekijken naar de nieuwe actieve burger die het heft in eigen handen neemt.
[trends] Hipsters en hun invloed op stijl en food zijn uit
Hipsters en hun invloed op stijl en food zijn uit, stelt Klaus van den Berg in de Jongereniconen 2017, de trendrubriek die deze week verschijnt. Er treedt millennial-moeheid op in marketing. Daarnaast signaleert hij bijzondere muziek met een knipoog in o.a. de über-hippe mannenkapsalon Cut Throat naast de Beurs van Berlage in Amsterdam. En worden dancefeesten weer helemaal donker. Hier de integrale tekst van zijn voorspelling van 4 trends.
Als je voornaam een merk is: Mathilde
Dit is een wake-up call voor de Koningin van de schone kunsten in de Veste Amsterdam. Als je voornaam een merk is, dan ben je Koninklijk, Marlene Dietrich, Jacky Kennedy of in Nederland Linda de Mol. Mathilde was een Zeeuws meisje, KLM-stewardess, Amsterdams fenomeen, levend kunstwerk, muze van Carel Willink, modekoningin van de jaren zeventig en ambassadrice van Fong-Leng, de meest tot de fantasie sprekende Nederlandse modeontwerper ooit.
Gay Pride Amsterdam 2016: maatschappelijke marketing door mensen en merken met ballen
Ieder jaar is Gay Pride in Amsterdam en dit jaar is de hoofdstad ook de locatie van EuroPride. In totaal duurt het festival maar liefst 15 dagen met ruim 200 activiteiten, bijeenkomsten, congressen en debatten. Het thema van de EuroPride is: ’Join our freedom, feel free to join us!’. Het festival is gestart en duurt tot en met 7 augustus deze zomer. De hoogtepunten zetten wij op een rij met enkele tips voor de komende dagen.
[Trendtip] We are the robots: Nederlandse Robirds wint eerste Europese TechTransfer Award ooit
Tijdens het European Robotics Forum 2016 (ERF 2016) in Slovenië heeft het Nederlandse project Robirds de eerste TechTransfer Award ooit gewonnen. Robirds is geprezen als een diervriendelijke revolutie in de controle van vogels, ofwel ‘bird control’. Robirds zijn op afstand bediende roofvogelrobots met hetzelfde uiterlijk, gewicht en vliegvermogen als hun gevederde vrienden. De makers van Robirds zijn Geert Folkertsma en prof. dr. Stefano Stramigioli van de Universiteit Twente in samenwerking met Wessel Straatman en Nico Nijenhuis van Clear Flight Solutions.
[Trendtip] Legendarische mode- & reclamefotograaf Guy Bourdin duikt weer op in Parijs
Studio des Acacias in Parijs heeft altijd de grootste fotografen ter wereld mogen ontvangen voor hun producties, zoals Irving Penn, Richard Avedon en Guy Bourdin. De Franse mode- en reclamefotograaf Bourdin keert nu weer terug naar deze creatieve ruimte. De tentoonstelling ‘Guy Bourdin – The Portraits’ zal meer dan honderd van zijn werken tonen vanaf de vroege jaren ’50 tot de late jaren ‘80. De serie ‘A Portrait to the City’ uit 1950-1955 zal voor het eerst aan de wereld worden getoond.
[Trendtip] De daverende comeback van Disco Total in Amsterdam
Na een afwezigheid van twee jaar is het zinderende feest Disco Total weer terug in de hoofdstad. De organisatie is in handen van model, DJ, VJ en ‘recording artist’ Maxime Duvall, één van de meest opvallende gezichten van het Nederlandse uitgaansleven. De aankomende editie is op zaterdag 5 maart in kunstgalerie, cinema en concertpodium OT301 in Amsterdam. Deze comeback vertegenwoordigt een trend onder jonger uitgaanspubliek.
[retailtrend] Affordable new personal chic: De Hoedenmaker in Amsterdam
De eens zo grote middenmoot in de Nederlandse retail begint diepe scheuren te vertonen. Hele ketens die tegelijkertijd omvallen hebben tenminste nog wel nieuwswaarde in ons land. De verklaring wordt vaak gelegd bij het internet, maar dat is een wel heel generieke verklaring van een groot en divers probleem voor zowel producenten als consumenten die zich op de Nederlandse markt bewegen. Het aanbod van de vallende reuzen sluit blijkbaar niet meer aan bij de vraag van de Nederlandse shoppers, een simpele economische wet.
HOTNOT2016
De 'Hot & Not lijst' voor 2016 is verschenen. English version below. Deze trendlijst is een project van marktonderzoeker Klaus van den Berg. De lijst trekt veel (inter)nationale media-aandacht en is een bron van inspiratie voor experts, professionals en andere geïnteresseerden. Dit keer heeft Van Den Berg de Hots & Nots opgesteld met de foresight-expert Andrea Wiegman en wetenschapsjournalist Hanny Roskamp. 'Samen hebben Van Den Berg, Wiegman en Roskamp 75 jaar professionele ervaring met het signaleren, duiden en het toepassen van maatschappelijke trends.' Check hier de lijst.
Nu-Disco marketing van Tom Ford voor 2016
De bekende ontwerper Tom Ford bedenkt iedere keer iets nieuws om zijn merknaam en producten te promoten. In de jaren ’90 zette hij Gucci opnieuw op de internationale mode-agenda. Door slim gebruik te maken van de merkherinnering uit de jaren ’70 draaide hij dit merkaandeel om in het merkvoordeel. Markante merkenbouwer Ford onder de loep. En: wat brengt hij volgend jaar? (Inclusief aanraders voor de a.s. ADE-week!)
[verslag] Trendwatching - seminar voor een betere toekomst
Trendwatching.com is op wereldtoernee. Met driehonderd trendspotters in meer dan negentig landen is dit netwerkbedrijf in iets meer dan tien jaar een trendmultinational geworden om serieus rekening mee te houden. Volgden organisaties voorheen blindelings de modische trendvisioenen van onze Nederlandse trendvrouw in Parijs, nu stilt Li Edelkoort onze trendhonger vooral met stof tot nadenken in vlijmscherpe observaties als ‘de mode is dood’.
Gezocht: De Toekomstconsumens
Op 4 en 5 februari vond Nederlands grootste Marketing & Insights Event (MIE) plaats in de Jaarbeurs in Utrecht, georganiseerd door vakverenigingen MOA en Nima. Door de jaren heen heeft dit evenement zich ontwikkeld tot één van de best georganiseerde bijeenkomsten waar marktonderzoekers en marketeers elkaar ontmoeten. Dit jaar werd het bezoekersrecord wederom gebroken. 2.800 enthousiaste deelnemers werden op hun wenken bediend met het mooie aanbod van een perfecte organisatie, interessante inhoud en goede catering. Tussen de presentaties door was er genoeg tijd ingepland om uitgebreid te netwerken met elkaar, ook een belangrijke reden om deze bijeenkomst bij te wonen.
[Vintage of the future] Hip Hip Horeca
Wil je weten wat de nieuwe horecatrends worden in Nederland, dan moet je de nieuwste zaken in de hoofdstad altijd goed in de gaten houden. Sinds een aantal jaar nemen andere wijken de trendsettende functie van het centrum over. Maak kennis met de nieuwe buurtcafés in een retromix van stoute design- en merkhumor. Branding Heritage-horeca in Amsterdam-Oost zetten de nieuwe toon.
The New Introverts [Trendverhaal]
We leven in snel veranderende tijden. De digitalisering zet de wereld op zijn kop. Iedereen die online leeft heeft een openbaar platform gekregen. De democratisering van de massa lijkt te slagen. De mogelijkheden zijn eindeloos. De technologische middelen beloven een optimistische vooruitgang. De wereld en de media versmelten tot een mondiale babbelbox. De nieuwswaarde van deze Big Data genereert steeds meer geld op basis van korte aandacht, een click en een ‘like’. De overdaad aan deze digitale ‘immunicatie’ slaat echter steeds meer burgers en consumenten lam.
- AlgemeenNieuws Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw...Nieuws Verkiezing Slechtste Slogan 2024 van...Nieuws De marketingtransfers van week 49,...Weblog [column] 60+: het nieuwe jong Nieuws Onderzoek WARC: marketeers...Nieuws De marketingtransfers van week 48,...
- B2BNieuws DDMA viert jubileum, Janssen...Nieuws Marketingtrends 2025: AI-snippets,...Nieuws D&IN publiceert protocol datalekken Nieuws Hoe Mediahuis miljoenen...Weblog Column Hoe ga je viral op LinkedIn?Nieuws De marketingtransfers van week 47,...
- BureausNieuws Dentsu Creative geeft Alexa...Nieuws Volhouden-campagne: Bob wordt TopNieuws Esprix: Menheere nieuwe...Nieuws Leescoalitie lanceert...Nieuws VluchtelingenWerk Nederland lanceert...Nieuws In memoriam Dennis Hamakers:...
- ContentmarketingWeblog [column] De klantreis: jeuk- of...Nieuws MyHeritage animeert LiveMemory met AIWeblog [column] Goede copy is ook goed kijkenWeblog [column] De groten kunnen nog veel...Nieuws Niet in mijn stad actie tegen haat...Nieuws Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne...
- DesignNieuws Jaguar toont lef met komst Type 00Nieuws ASML en Van Gogh Museum verlengen...Nieuws ADCN Awards 2024 open voor inzendingenWeblog [column] Jaguar: De dood of de...Nieuws PostNL lanceert decemberzegels met...Nieuws G-Star en Museum Rembrandthuis...
- Food en RetailNieuws Kerst 2024: Dibbes doet het voor...Nieuws Ook moederbedrijf Blokker, Mirage...Weblog [column] Rapportage als katalysator...Nieuws [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO...Weblog Column Verkoop Vegetarische Slager...Nieuws [onderzoek] Kerstman loopt uit op...
- MediaNieuws Mediahuis: lancering Mediahuis RaaktNieuws Artsen zonder Grenzen:...Nieuws Samen kijken versterkt impact van...Nieuws Onderzoek: jongere generatie kiest...Nieuws Publieke omroep brengt alle...Nieuws Advertentieverkoop FilmBox vanaf...
- Online MarketingWeblog [column] SearchGPT: de nieuwe...Nieuws Onderzoek Visa: 31% online shoppers...Nieuws Waarom de huidige...Nieuws Onderzoek door Warc en TikTok:...Nieuws Google: Gemini Live spreekt nu...Nieuws Kees van der Spek killt de smaak van...
- SponsoringNieuws Energiedirect en PSV brengen negende...Nieuws Eredivisie wordt VriendenLoterij...Nieuws Gehandicaptensport blij met donatie...Nieuws Voetbalcoach Jurgen Klopp...Nieuws Rijksmuseum lanceert Collectie OnlineNieuws Chocomel officieel eventpartner...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: