Gay Pride Amsterdam 2016: maatschappelijke marketing door mensen en merken met ballen

  • Content
  • 29 jul 2016 @ 16:29
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • ContentInteractieMarketing

Ieder jaar is Gay Pride in Amsterdam en dit jaar is de hoofdstad ook de locatie van EuroPride. In totaal duurt het festival maar liefst 15 dagen met ruim 200 activiteiten, bijeenkomsten, congressen en debatten. Het thema van de EuroPride is: ’Join our freedom, feel free to join us!’. Het festival is gestart en duurt tot en met 7 augustus deze zomer. De hoogtepunten zetten wij op een rij met enkele tips voor de komende dagen.

In de afgelopen jaren klonk steeds meer de verzuchting dat Amsterdam een lokale Gay Pride toch eigenlijk helemaal niet meer nodig had door de voltooide emancipatie in Nederland. Nu blijkt dit festival opeens weer actueler dan ooit te zijn door de sterk afnemende tolerantie in de wereld om ons heen. Daarnaast lijkt Berlijn stuivertje te hebben gewisseld met Amsterdam als de ‘gay capital’ van Europa en de wereld. Tijd dus voor positieve actie.

De babyboomers hebben hun belangrijke bevrijdingswerk gedaan in de alternatieve jaren ’60 en ’70. De generatie X heeft de gewonnen vrijheden geleefd en gevierd in de commerciële jaren ’80 en ’90. En de Generatie Y of de ‘Millenials’ hebben hun vrije identiteiten en fluïde genders als nieuwe sterren vanuit hun woonkamers gepromoot in de digitale jaren ’00 en ’10. En alweer staat er een nieuwe generatie van kinderen en jongeren klaar die hun eigen vrijheden op hun manieren zullen gaan bevechten en invullen in de komende jaren. Vrijheid blijkt geen gegeven te zijn. Je moet er steeds weer iets voor doen, ook in Nederland. Passief achterover leunen is passé.

Het is dan ook de hoogste tijd voor Amsterdam om zich weer eens luid en duidelijk te gaan profileren als de meest vrijzinnige en uitzinnige stad van Nederland, Europa en de wereld. Dit jaar organiseert de Amsterdam Gay Pride de EuroPride. Elk jaar wordt in een Europese stad de EuroPride gehouden. Sinds 1991 wijst de EPOA, het Verbond van Europese (Gay-)Pride Organisatoren, steeds een stad aan die dat jaar de EuroPride mag organiseren. Nederland en Amsterdam, laat nu van je horen!

Merkambassadeurs

De in één klap wereldberoemd geworden winnares van het songfestival in 2014, Conchita Wurst, is tot internationale ambassadeur van Europride 2016 benoemd. In het diepste geheim was de Oostenrijkse ster een paar weken geleden in Amsterdam voor een fotoshoot met Philippe Vogelenzang voor de campagne, die deze zomer in het Nederlandse straatbeeld is te zien. Ook zal zij tijdens het festival op verschillende plekken opduiken om ons van haar stem laten genieten. Naast Conchita zijn er ook vier Nederlandse ambassadeurs. Ex-hoofdredacteur van de feministische glossy Opzij Margriet van der Linden, internationaal transgender topmodel Valentijn de Hingh en de bekende drag diva, organisator en presentator Mayday waren al door de organisatie Amsterdam Gay Pride bekend gemaakt als de merkgezichten van dit jaar.

Al enkele jaren kiest de organisatie een aantal toonaangevende ambassadeurs. 'Bijzondere mensen die elk met hun eigen verhaal ons festival en datgene waar we voor staan willen vertegenwoordigen', aldus directeur Lucien Spee van de Amsterdam Gay Pride. 'Conchita is sinds haar overwinning op het Songfestival in 2014 uitgegroeid tot het gezicht van de Internationale Gay Pride Movement en mocht daarom deze speciale editie van ons festival natuurlijk niet ontbreken.'

Gay Pride for dummies

Het eerste weekeinde van EuroPride werd de klassieke Roze Zaterdag gevierd in combinatie met een Europees ‘mensenrechten-concert’ op de Dam. Roze Zaterdag wordt al vanaf 1979 in Nederland georganiseerd en wordt sinds 1981 elk jaar in een andere stad gehouden. Roze Zaterdag heeft naast een gezelligheidsaspect, vooral ook een politiek aspect. Roze Zaterdag wordt van oorsprong georganiseerd ter nagedachtenis aan de rellen in 1969 in New York toen de politie de homobar Stonewall Inn in Christopher Street was binnengevallen. De rellen leidden tot de strijd voor de rechten voor homo's en lesbiennes. Ook Anita Meijer trad al op in Amsterdam met haar wereldhit ‘Why tell me why’, de polderpop-meezinger voor alle generaties van Nederlanders. Ieder jaar weer is zij een verademing, want deze rasartiest staat ook ‘live’ haar mannetje.

Roze tips voor de komende dagen

Marlene Dietrich in Tuschinski, vrijdag 29 juli

Dit unieke gala is een ode aan de legendarische Diva en vindt plaats in het Tuschinski Theater te Amsterdam. Via het witte doek en het podium kan opnieuw kennis worden gemaakt met de magie van de ravissante filmster en onsterfelijke performer. Haar repertoire, films, foto’s en turbulente leven vormen de rode draad van deze hommage aan de Grande Dame. Onder aanvoering van Chanteuse Extraordinaire ‘La Sirene’ (Wilma Bakker) alias La Dietrich zal een internationale cast aan artiesten en performers aantreden en je meenemen op een theatrale tijdreis van Berlijn naar Hollywood, langs de slagvelden van WO 2 naar Las Vegas en Marlene’s laatste domicilie: Parijs. Let vooral ook op het optreden van het opkomende Nederlandse duo ‘Ludique’ dat inmiddels al theatershows geeft in diverse Europese hoofdsteden.

Milkshake festival, zaterdag 30 en zondag 31 juli

Dit openluchtfeest keert terug in het Westerpark in Amsterdam. Milkshake is ontwikkeld vanuit de gedachtegang ‘niets moet, alles mag’ en laat zien dat entertainment, muziekkeuze, kledingkeuze en status niets met seksualiteit te maken heeft. Milkshake viert de stad en haar initiatieven en zet zich in voor iets meer hoffelijkheid en liefde voor elkaar. Dik, dun, klein, groot, homo, hetero, trans, travo, pikzwart of lelieblank: mensen zijn het zout van de aarde en dit gaan we vieren! Hulde aan ‘Marieke Milkshake’ (zie foto helemaal boven), de drijvende kracht achter dit festival vanuit de club AIR in Amsterdam die dit festival vanaf het begin heeft opgebouwd en tot een groot commercieel en maatschappelijk succes heeft weten uit te bouwen.

(Trendtip) Transformer op Milkshake, zaterdag 30 juli

Joost van Bellen over Transformer: 'Transformer is een nieuw fenomeen op Milkshake: een futuristisch feest waar alles anders is en niets is wat het lijkt. Zu Browka International en ik trekken ten strijde tegen de moraalridders en het fatsoen en transformeren de werkelijkheid tot een droomwereld waar iedereen kan zijn wie hij wil zijn, al is het maar voor een paar uurtjes. Transformer verruilt op Milkshake het zonlicht voor de duisternis en is daarmee een loeispannende en onvoorspelbare nachtclub die neerstrijkt in het Transformatorhuis.' Een bonte verzameling aan nationale én internationale topsterren geeft acte de présence. Een leger van paradijsvogels van divers pluimage staat ons bij in onze intergalactische heldenstrijd tegen bekrompenheid, clichés en de hokjesgeest

(Trendtip) Roller Disco Total op Milkshake, zondag 31 juli

Maxime Duvall brengt de populaire party Disco Total voor het eerst naar Milkshake en wel met een heuse rollerdisco ervoor. Verwacht tophits, Italo en Hi-NRG en een keur van optredens van oude en nieuwe discosterren. De Nederlandse Richenel die een wereldhit scoorde met ‘Dance around the world’ in de jaren ’80 treedt op. Verder zijn ook van de partij Aroy Dee, David Vunk, Egbert-Jan Weeber, Fred Ventura, Mason, Pop Dorian, Rogér Rogér, Severino en natuurlijk Maxime Duvall zelf. Als je er toch bent, loop op het Westergasterrein dan even langs de prachtige foto’s afgedrukt op zeer groot formaat van MC de Waal, zijn alter ego in de schone kunsten. Wat ons betreft is de promo-video van Roller Disco Total door Milkshake de beste reclamefilm van Gay/EuroPride dit jaar. Gekleed in een speciaal ontworpen fuchsia pak van het Nederlandse merk Brian Enrico Body Couture klinkt de oproep ‘Don’t put on your heels, put on your wheels!’ Als Caitlyn Jenner het nieuwe emancipatoire boegbeeld voor de Angelsaksische media en Amerikaanse showbusiness is, dan is Maxime Duvall het nieuwe Vrijheidsbeeld voor zowel Oud- als Nieuw-Amsterdam.  

De Europese merkaanpak van Randstad

Op zaterdag 6 augustus wordt de traditionele botenparade gehouden. Tachtig boten zullen weer door de grachten van Amsterdam varen. Dit jaar vaart de botenparade echter niet via Stopera (Blauwbrug) en Oude Schans richting het IJ, maar gaat de stoet via de Nieuwe Herengracht, Scheepvaartmuseum naar het Oosterdok. Directe aanleiding is de komst van de Clipper Stad Am- sterdam, die vanwege het feit dat zij diep steekt, alleen kan afmeren bij het Scheepvaartmuseum.

'Voor de Clipper zijn er collega's van Randstad uit Europa uitgenodigd. Het bedrijf wil met deze actie aan al haar vertegenwoordigers laten zien hoe wij in Nederland met diversiteit en inclusiviteit omgaan. Het goede voorbeeld geven', aldus Lucien Spee. 'Erg belangrijk. In Nederland hebben we anno 2016 al met een andere vorm van activisme te maken. Voor gelijke rechten gingen we naar Den Haag en vroegen we hulp aan de politiek. Nu gaat het om sociale acceptatie. En daarvoor moeten we zijn waar het ontbreken ervan het meest voelbaar is; ofwel bij bedrijven en de sportbonden. De wijziging van de route heeft als bijkomend voordeel dat meer mensen langs de kade kunnen staan. Bovendien komt de stoet dit jaar ook langs het kantoor van COC Nederland. Zij zijn dit jaar jarig en bestaan 70 jaar, dit is tevens een mooi cadeau aan hen.' Ook de jury van de botenparade is inmiddels bekend: André van Duin, Claudia de Breij, Alex Klaassen, Cornald Maas en Irene Hemelaar zullen dit jaar de 80 boten op allerlei onderdelen gaan beoordelen.

Merken met ballen

Aan de botenparade doen dit jaar o.a. de volgende bekende organisaties en merken mee: Adidas, AT5, Belastingdienst, BNN-Vara, Booking.com, Corendon, D66, De Nederlandsche Bank, Europese Commissie, Fiat, FunX, Gemeente Amsterdam, Google, GVB, KPN, Ministerie van Defensie, Ministerie van Veiligheid en Justitie, Nuon, Politie - Roze in Blauw Nederland, PostNL, PvdA Roze Netwerk, Royal FloraHolland, Royal Philips, RozeLinks/GroenLinks, Stichting Vrijheid Werkt!/VVD en Vodafone. Daarnaast varen een groot aantal kleinere en lokale merken weer mee.

Glorix lanceert een merkactie met toiletten langs de kade die na elke gast direct worden gereinigd door professionele krachten. Een geniale zet, want naast het onverslaanbare positieve effect van humor zet het merk ook in op praktische hulp bij hoge nood van consumenten en prospects. En de HEMA doet er nog een hilarisch schepje bovenop met hun t-shirts met twee rookworsten danwel twee tompoucen. De inzet van deze twee associatieve kernproducten van het oer-Hollandse merk heeft veel positieve vrije publiciteit opgeleverd. Uiteraard klonk er ook weer wat valse kritiek op deze HEMA-boodschappen uit diverse hoeken en hokjes. Maar deze doelgroepen hebben geen humor en/of geen actueel besef van de bittere noodzaak van maatschappelijke marketing voor de vrijheid van Nederlanders. Om je klassieke kernproducten in te zetten als actuele merksymbolen en daarmee ook nog eens te vragen aan de consument om daardoor dieper na te denken over de huidige angstige tijdgeest duidt op marketeers met ballen die de commerciële waarde van ‘Branding Heritage’ begrijpen. Voor een rookworst of een tompouce gaan we voortaan als vanouds weer lekker ‘zondigen’ bij de HEMA. Hipsters, bio-meisjes en andere zelfuitgeroepen kokette merktrendsetters op de Grachtengordel van Amsterdam, denk daar in alle vrijheid maar eens heel goed over na tijdens Gay Pride.     


Klaus van den Berg

drs. Klaus van den Berg werkt in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden en goede doelen. 



Klaus van den Berg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken