[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend

[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend
  • Food-en-retail
  • 4 sep 2019 @ 11:35
  • 11735 x gelezen
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg

    DGA
    Klaus van den Berg BV
  • Kunst & CultuurMarketing

Hoe trek je langer de aandacht van alle generaties van vandaag en morgen, terwijl de gemiddelde aandachtspanne van de consument steeds korter wordt? Met het nieuwe programma ‘After Hours’ combineert het Amsterdam Museum publieksinteractie met een nieuwe internationale retailtrend: ‘Art Priming’.

Marketeers, merkbouwers en marktonderzoekers van Nederland, laat je inspireren en zelf ook activeren door dit nieuwe avondvullende programma ‘After Hours’.


After Hours: Een avond vol muziek, lezingen en museum talks
Foto: Amsterdam Museum, Quinn Broers

In juli was de eerste editie van Amsterdam Museum - After Hours. Elke tweede donderdag van de maand opent het Amsterdam Museum na werktijd zijn deuren voor een avond vol muziek, lezingen en museum talks. De eerste editie van Amsterdam Museum - After Hours draaide om identiteit. Actuele vragen voor mensen en merken in veranderende tijden als ‘’Wie ben je?’’, ‘’Waar sta je voor’’ en ‘’Hoe zien mensen jou?’’ stonden centraal. Van oudsher tonen mensen met hun kleding bewust of onbewust hun identiteit en op dit moment hun meerdere multi-identiteiten, dat is de centrale boodschap van de tentoonstelling Fashion Statements. In de tentoonstelling toont het Amsterdam Museum 75 historische kostuums en schoenen. Zes hedendaagse modeontwerpers, waaronder de bekende Bas Kosters en de twee sterk opkomende nieuwe Nederlandse jongerenmerken Patta en Ninamounah, reflecteren op de kleding van toen door hun eigen ontwerpen van nu te tonen.


Art Priming: Effectieve stimuli vragen langere aandacht voor objecten, producten en merken
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

‘Priming’ is een manier van het inzetten van effectieve stimuli om mensen om je onderwerp of product heen te beïnvloeden en is van grote waarde in marketing, voorlichting en andere overtuigingsarbeid.  ‘Art Priming’ plaatst producten in de context van kunst en creatie en een museum is daar een geschikte en geloofwaardige locatie voor, want ingericht en opgezet om de gemiddelde aandacht van het publiek voor een object langer vast te houden dan in een fysieke winkel of online. Het niet alleen vertellen van, maar ook het luisteren naar verhalen is de kern van effectieve menselijk communicatie. ‘Art priming’ presenteert oude en nieuwe producten als kunstobjecten met ook de oude en nieuwe verhalen van mensen, consumenten en doelgroepen daarachter en omheen. In combinatie met publieksinteractie wordt de uitdaging van de afnemende aandacht en attentiespanne van de Nederlandse consument aangegaan door juist langere aandacht te vragen en daardoor ook te krijgen, mede door de positieve associatie van de titel ‘After Hours’ met de vrije tijd in de avonduren van het beoogde publiek bestaande uit verschillende doelgroepen.  


After Hours: DJ Rachida draait disco, beats en wereldmuziek voor  fotoportretten-collage.
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

Tijdens deze eerste editie van After Hours luisterden de bezoekers aandachtig in een persoonlijke rondleiding door de speciale gast van deze avond, de curator Marian Duff van de tentoonstelling Fashion Statements, naar hoe volgens haar mode en identiteit met elkaar verweven waren, zijn en zullen gaan worden. In de Museum Talk vertelde de jonge modeontwerper Karim Adduchi bij zijn eigen creaties op zaal over zijn duurzame ontwerpen van alledaagse gebruiksvoorwerpen en beantwoordde vragen van bezoekers, waarvoor deze gedreven verhalenverteller ook zeer uitgebreid de tijd nam. De muziek werd verzorgd door DJ Rachida, die een mix van disco, beats en wereldmuziek draaide.


Art Priming: Een gezellig door-de-weeks avondje-uit in een museum
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

Het publiek was van alle generaties en achtergronden, waardoor deze eerste ‘After Hours’ ook een gezellig door-de-weeks avondje-uit werd in niet een kroeg, maar in het Amsterdam  Museum.  Het zorgvuldig regisseren van de sociale context rondom je aanbod van objecten, producten en merken is een belangrijke marketing-asset en een kunst op zichzelf, want hoe jonger de generatie, hoe kritischer en wantrouwender zij actief door de veelvoud van moderne verleidingspogingen proberen heen te kijken met als afbreukrisico dat jongeren juist helemaal niet naar je communicatieboodschappen luisteren en afhaken: Not for me.


After Hours: Sociale marketing, ‘conversation starter’ na kantoor- & schooltijd
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

Teveel (groot)ouders, commerciële manipulatie en privacy-schendingen en de Nederlandse Generatie Z verlaat Facebook. Dat het voorheen disruptieve wereldmerk nu vrije kunst en creatie censureert is dan ook een onbegrijpelijke marketingmisser richting Gen Z en de 2020s, want kunst kan de start van een onverwachte conversatie - en dus aandacht – zijn, juist omdat smaken en levensstijlen van mensen nu eenmaal onderling verschillen, ook tussen de generaties van consumenten. Intergenerationele sociale marketing is de uitdaging op dit moment die het Amsterdam Museum met de eerste editie van After Hours effectief heeft opgepakt. Hoe breng je allerlei soorten mensen bij elkaar en met elkaar in gesprek? Art Priming kan een nieuwe product-conversatie  starten door de blik van de kijker op producten te veranderen, zowel in de breedte als in de diepte, door bijvoorbeeld historische schoenen waarop de drager niet of nauwelijks kon lopen te contrasteren met het nieuwste niet alleen mooi en statusverhogend, maar ook juist wel comfortabel ogende schoen-design: These shoes are not made for walking.   


Art Priming: Curator Marian Duff (links) in publieksinteractie met ook jonge ‘street stylesetters’
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

Een extra onverwachte toegift tijdens een drankje op de prettige binnenplaats van het museum was de totale mix van bezoekers, waaronder ook veel jonge en ultra-modische multimixculturen. Deze allernieuwste ‘street stylesetters’,  die ondertussen academische opleidingen volgen of net hebben afgerond, laten zien wat toekomstbestendige inclusiviteit daadwerkelijk is in plaats van er maar over te blijven praten als een toverwoord, trend of transitie in de Nederlandse maatschappij en zodoende ook ons marketingvak. De gekozen vorm van ‘Art Priming’ met premium publieksinteractie trekt ook de jonge, creatieve trend-elite van Amsterdam aan, en welke merken willen zich nou niet met de visuele voorlopers van de hoofdstedelijke generatie Z associëren?


Art Priming: Interactief, persoonlijk en intensief betrekken van publiek bij verhalen over objecten, producten en merken, ook de nieuwe Generatie Z in hun formatieve periode
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

Dat het Amsterdam Museum daarin is geslaagd, geeft hun grondige en slim doordachte aanpak met After Hours een voorbeeldfunctie, ook vanwege de welkome afwezigheid van BN-ers en andersoortige betaalde ‘influencers’ die alle onderwerpen vaak toch vooral op zichzelf betrekken als ingehuurd middelpunt van de belangstelling in vaak eenzijdig ingericht communicatief richtingsverkeer. After Hours gaat juist ook over de bezoekers zelf door hen actief bij het historische aanbod van het museum en het nieuwste aanbod van jonge Nederlandse modeproducten persoonlijk te betrekken. Actief luisteren naar je publiek toont respect voor je doelgroep die tijd en geld in je investeert en dat hopelijk ook blijft doen in de komende jaren.


Art Priming: Tradities en trends van de kleur zwart gepresenteerd als visueel en geschreven verhaal over mode (Fashion Statements) & identiteit (thema eerste editie After Hours) tijdens rondleiding van de curator met ook verbale publieksinteractie
Foto Klaus van den Berg

De nieuwe trends van jonge Nederlandse modemakers presenteren naast de oude tradities van Nederlandse kleding en kostuums is win/win marketing voor producten en merken uit het verleden, heden en de toekomst. Dat is niet alleen relevant voor museale marketing, maar ook voor retail Nederland die niet uit, maar in de mode wil zijn. Het gaat niet slechts om je product, maar om je verhaal, je ‘narrative’ over de reden van je bestaan.  Het meest indrukwekkende voorbeeld van deze gekozen vorm van ‘Art Priming’ is de prachtige opstelling met volledig zwart gekleurde kleding van vroeger en nu, ook vanwege de trendvoorspellende visuele waarde ervan voor alle generaties: Zwart is het nieuwe zwart en legt weer de nadruk op het expressieve silhouette van kleding en het sociale statement van de koper en drager ervan. Dat zie je en nog belangrijker, dat voel je in het Amsterdam Museum, met complimenten aan de creatief-commerciële curator van Fashion Statements, Marian Duff, juist omdat zij allerlei smaakclusters en doelgroepen bewust, prikkelend en uitdagend door elkaar mixt, net als in de jaren ’90 die dan ook weer helemaal kunnen in kunst, creatie, mode en marketing die voorop wil lopen.  Haar expositie Fashion Statements is te zien t/m 8 september 2019.   


Art Priming: Langer aandacht vragen én krijgen als premium-doelgroepen van alle generaties daar ook de tijd voor kunnen en willen nemen (After Hours).
Foto Amsterdam Museum, Quinn Broers

‘Art Priming’ case: museale avondopenstelling met publieksinteractie
Veel mensen hebben in hun dagelijkse leven op een doordeweekse dag geen tijd om overdag een museum te bezoeken. Naast de buitengewone openingstijden die het mogelijk maken om het Amsterdam museum en zijn wisselende tentoonstellingen nu na werktijd te bekijken wordt de museumbeleving door een buitengewoon en maandelijks wisselend programma geheel vernieuwd. Een gezonde dosis inhoud wordt afgewisseld met muziek en een drankje voor alle generaties.

Klaus van den Berg
marktonderzoek, strategie & trends


De eerstvolgende, derde editie van Amsterdam Museum - After Hours gaat over innovatieve ideeën van vroeger en nu. Tijdens After Hours x future proof! ontdek je hoe duurzaamheid, innovatie en de stad tot elkaar verhouden. Verwacht een avond vol lezingen, workshops, muziek en gezelligheid. Datum: 12 september 2019.

Amsterdam Museum - After Hours

Elke tweede donderdag van de maand van 18.00-22.00 uur

Amsterdam Museum, Kalverstraat 92

Foto boven: Amsterdam Museum, Quinn Broers 
 

Update Art Priming:
Laatste nieuws is dat er een afsluitend evenement voor de expo Fashion Statements is op de laatste dag, 8 september aanstaande. Meer info check hier!

 

Klaus van den Berg

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken