DIF Amsterdam: Diversiteit is de mode

  • Food-en-retail
  • 11 sep 2017 @ 10:39
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • WinkelenSmaakprikkelTrends

Het modecollectief DIF is een nieuwe uitdager in Amsterdam. Nieuwe kleren heet van de naald vanuit de hoofdstad maar dan zonder de kapsones die daar helaas maar al te vaak en zonder reden of noodzaak bij horen. Juist het enthousiasme laten zien en voelen van een bont gezelschap van onbekende ontwerpers in een snel overzicht van elkaar opvolgende korte shows is een praktische aanpak voor inkopers, journalisten en publiek.

Zo ben je snel weer op de hoogte van de nieuwste trends en tendensen die de kledingretailmarkt kunnen gaan beïnvloeden. Laat je verrassen door deze nieuwe mensen, modellen en mode uit alle windstreken van de wereld.     
David Paulus, collectie Popart Disco SS17/18: ‘Cause I can do it in the mix

Ontwerper David Paulus uit Curaçao laat zich inspireren door de experimentele jaren zeventig en tachtig en mengt dit met pop-art. Zijn show spettert van de kleuren, vormen, glitters en pailletten. Binnen het theater van de mode positioneert hij zijn creaties als ‘Art Couture’. Paulus deed al eerder mee aan de modeweken in Amsterdam en Parijs. De positieve energie van zijn modemix, of mixmode, werkt aanstekelijk op de modellen en het publiek. Last night a DJ saved my life!

 

 

 

 Style by Silva, mode uit Brazilië: If you wanna be my lover

Izabel Da Silva laat zich inspireren door de jeugd. Vooral de lenige Sporty Spice komt weer terug in haar visuele vizier. Style by Silva is naar eigen zeggen een multimarkt-bedrijf dat de beste Braziliaanse merken in ‘athleisure’ naar Nederland brengt. Kortom, fitnesskleding met prints voor de ‘fit girl’ van nu. Deze collectie van Da Silva sluit commercieel goed aan bij de huidige sexy-sportieve kledingstijl van de jonge meiden op straat, in de sportschool en op festivals, ook buiten Amsterdam. Work that body!

 

 

 

Juelma Armando, collectie Diversey: African-European Queen

Juelam Gurgel Armando is geboren in Angola en vluchtte naar Nederland toen zij tien jaar was. Inmiddels is zij afgestudeerd aan het Rijn IJssel college waarbij zij haar bewondering voor Balmain niet onder stoelen of banken schoof met brede schouders en zowel korte als strakke rokken. In haar nieuwe collectie combineert zij het chique silhouette van Balmain met haar Afrikaanse wortels en Europese stijl. Investeerders, deze modedame is het zeker waard om in de gaten te houden. Now we are sharing the same dream!

 

Studio Bolder, Est. 2008: Baby makes blue jeans talk

De Studio Bolder van Gregorie Bolder brengt het label Bolder Jeans uit. Alle kledingstukken zijn gemaakt van bestaande materialen van modemerken uit het hoogste segment die nooit zijn verkocht en normaliter zouden zijn vernietigd door de industrie, de nieuwste modische achilleshiel. Deze beeldige ‘Bolderline’ wordt met de hand gemaakt in ons eigen land waardoor met enige nationale trots van een prachtige ‘Polderline’ kan worden gesproken. Absolute show-stoppers zijn de hoge schoenen, of zijn het lage laarzen, in ieder geval iets daartussen in, met stoere jeans-applicaties. Baby makes blue jeans WALK!

 

 

Zita Made, menswear: You feel the deal is real

Ontwerper Zita Winnubst toont haar visie op mannenmode die feestelijk kan worden gedragen op bruiloften, speciale gelegenheden of gewoon uit liefde voor individuele kleding op maat. Het hipsteriaanse houthakkershemd past immers nog steeds niet altijd bij iedere gelegenheid. Winnubst presenteert een heel scala met alternatieve opties waarbij vooral het keurig gedempte en smaakvol ingehouden kleurenpalet van haar stoffen positief opvalt, want dat gaat nogal eens mis in mannenmode die innovatief en vernieuwend probeert te zijn. ‘Cause you’re a new York City Boy, you’ll never have a bored day!'

    

Forbidden Fruits, limited editions: Do it naturally

Nieuwe of onbekende ontwerpers worden vaak geassocieerd met soms best wel originele, maar verder vaak volstrekt ondraagbare concepten voor de Nederlandse markt. Daarentegen biedt de collectie van Sara-Louise van Velse gelimiteerde edities van juist altijd draagbare accessoires. Haar nieuwe collectie van tassen en ‘body chains’ zijn handgemaakt van hoogwaardig leer met ‘gold- & silver plated’ details. Zij wil dat ieder stuk uit haar collectie weliswaar in het oog springt, maar ook functioneel is, en dat is haar creatieve en commerciële uitdaging. ‘I’m every woman, it’s all in me!

 

Hiske Hottinga, collectie Hatign: Lady of Ice

In haar nieuwe collectie is Hiske Hottinga geïnspireerd door het IJslandse landschap in het land van Björk. Zij maakt bewerkelijk uitziende kleding die daardoor ook duur oogt. Een meer intellectuele en creatieve doelgroep kan goed bij Hottinga terecht. Maar wel even opletten, want het Noordelijke groezelgevoel van de ‘Grunge’ is commercieel nooit echt aangeslagen op de nuchtere Nederlandse markt, maar in meer artistieke Antwerpse mode- en kunstkringen met een zeer ruim kledingbudget bijvoorbeeld juist wel. ‘A lady of ice, with a painted smile’.

     

Annabel & Esther, collectie Nuookoffline: Blue Monday

Annabel & Esther zetten in op een visueel sterk en modern modebeeld. Met hun collectie ‘Nuookoffline’ combineren zij allerlei flarden en indrukken van onze snelle informatiemaatschappij. Engelse teksten worden afgewisseld met Nederlandse teksten op hun prints. Zo illustreert hun voor iedereen herkenbaar Facebook-blauw dat wij hier te maken hebben met trendsettende modemarketeers die commercieel nadenken over hun doelgroep en markt.‘Tell me now, how do I feel.’

 

Yannick Martin: Le Freak. C’est chic

Soms is niet een hele show, maar vooral een enkel design alleszeggend over het handschrift van een onbekende ontwerper. Martin toont een goed doordacht setje van verhullende en onthullende futuristisch glimmende stof dat al schitterend opviel door de flitslichten van de fotografen erop. Zeer professioneel, want foto en video in de media maken of breken de mode van wie in is, en wie uit. Wat betreft gemixte signalen over leeftijd, etniciteit en gender is dit model een viering van diversiteit, uitstekend passend bij de polsslag van deze tijd. De asymmetrische kuif en de groene glitterlipstick maken haar toekomstplaatje af. ‘Freak out!’     

 

Nawed Elias, collectie Rise From The Ashes SS 17-18: Come to see victory

Met zijn label Zazai showt Elias traditionele Afghaanse kleding, gewaden en turbans die in ons mondiale mediabeeld zijn gekaapt door terroristen en daardoor nu worden geassocieerd met oorlog, onderdrukking en haat. Hij laat ons zien waarom hij nog steeds trots is op zijn unieke erfenis en de sterke tradities van zijn land. Mode met een maatschappelijke boodschap, dat hebben wij eigenlijk sinds Vivienne Westwood en Benetton niet meer gezien. Hierdoor heeft Elias al veel positieve inhoudelijke publiciteit op de Nederlandse markt weten te genereren en dat is cruciaal voor zijn goede doel en zaak, want deze Nawed Elias is een internationale modenaam in de dop. ‘In a land called fantasy.’
 

Klaus van den Berg
markt- & trendonderzoeker

Foto’s: Paco Núnez/DIF Amsterdam

Klaus van den Berg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken