Blokker krijgt uitstel van betaling

- Food-en-retail
- 4 nov 2024 @ 09:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - VerkoopWinkelen
- 4 nov 2024 @ 09:00
- Peter van Woensel Kooy
Blokker, de specialist in Nederland op het gebied van huishouden met producten en diensten die daarbij horen, heeft vandaag bij de Rechtbank in Amsterdam surseance van betaling aangevraagd. Deze gaat onmiddellijk in en heeft op korte termijn geen gevolgen voor de winkels van Blokker. De aanvraag is toegewezen.
Enkele vakmedia buitelden sinds vrijdag al zenuwachtig over elkaar heen na een gerucht in Quote en kwamen met elkaar tegensprekende berichten over de financiële status van Blokker. Nu komt Blokker zelf met een verklaring. Die luidt als volgt.
Pauline Boerman, CEO van Blokker: 'Wij hebben de afgelopen jaren hard en met resultaat gewerkt aan de modernisering en verbetering van de winstgevendheid van Blokker. Ondanks alle inspanningen drukken de financiële consequenties van de Coronaschulden, en de wisseling van de vorige kredietverstrekker eerder dit jaar, nog steeds te zwaar op Blokker. Dit leidt nu tot een gebrek aan liquiditeit waardoor wij surseance van betaling moeten aanvragen om tot de beste oplossing voor de toekomst te komen. Dat is een moeilijke beslissing en wij betreuren de onzekerheid die dit creëert voor alle betrokkenen die ons de afgelopen jaren zo trouw hebben gesteund inclusief medewerkers, franchisenemers, leveranciers en klanten.'
Begin dit jaar ontstond een geschil tussen Blokker en de voormalig kredietverstrekker. Blokker werd daarop in de zoektocht naar de gevonden nieuwe kredietverstrekker, tijdelijk gedwongen een aantal noodmaatregelen te nemen. Hierbij moest directe liquiditeit (kasinkomsten) boven voorraad en winstgevendheid worden gesteld. Dit leidde samen met de druk van de corona -belastingschulden tot tijdelijke terugval in de bedrijfsresultaten en een acuut geldtekort. Afspraken om tijdelijk meer financiële ruimte te creëren, hebben tot op heden niet tot het gewenste resultaat geleid.
De vandaag aangekondigde stap volgt op jaren van werk aan de modernisering en verbetering van de winstgevendheid van Blokker. Zo heeft Blokker stevige vooruitgang geboekt in de optimalisatie van de digitale infrastructuur en datasystemen, efficiënt voorraadbeheer en kostenbesparende maatregelen. Dit jaar is hard gewerkt aan optimale klantbeleving door een heldere marktpropositie met een kwalitatief en innovatief assortiment. Alle werkzaamheden en inspanningen hebben geleid tot goede resultaten waarmee Blokker in de huidige structuur inmiddels op weg was naar een structureel positieve Ebitda met een vooruitzicht van een netto winstgevendheid in enkele jaren.
(PvWK, bron: Blokker | beeld: Blokker Winschoten Wikicommons)
Over Blokker
'Blokker heeft in Nederland een netwerk van bijna 400 winkels inclusief 45 franchise filialen, een webshop met een assortiment van meer dan 500.000 artikelen en ruim 3.500 werknemers. Blokker is al ruim 125 jaar de specialist in Nederland op het gebied van huishouden met producten en diensten die daarbij horen. Een breed assortiment huishoudelijke artikelen van onderscheidende merken en vernieuwende producten van kwaliteit tegen een goede prijs. Het hoofdkantoor van Blokker is gevestigd in Amsterdam. Blokker is onderdeel van de Mirage Retail Groep.'
(bron: MRG)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Blokker
- geruchten
- surseance
- winkels open
- Mirage Retail Groep
- Ebitda
- Pauline Boerman
- toekomstperspectief
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 221] Lennart van Bolderick (Boldwool): 'De...
- Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club...
- EasyToys en Kesbeke lanceren augurkvormige vibrator
- Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
- Kruidvat stoot bol van troon als sterkste retailmerk
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fatbike versus Pieper Bike:... 21-03-2025
- Doritos lanceert mixed reality... 21-03-2025
- Unilever verkoopt The Vegetarian... 20-03-2025
- Marit van Egmond vertrekt bij Albert... 20-03-2025
- EasyToys en Kesbeke lanceren... 20-03-2025
- Kesbeke winnaar FavorFlav Food Top... 20-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center