Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij

Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij
  • Food-en-retail
  • 10 dec 2024 @ 08:06
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CommercialsKerst

En daar is de laatste om ons overzicht compleet te maken en hij is weer mooi. ‘Geef elkaar een beetje geluk’ is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen met de eindejaarscampagne in samenwerking met TBWA\Neboko.

Michael Kastelijns, Business Director van Staatsloterij: ‘Elk jaar proberen we Nederland te inspireren met een mooi en hartverwarmend verhaal, waarmee we voortbouwen op de traditie die we in voorgaande jaren hebben ingezet. Juist in deze tijd van het jaar is verbondenheid met de mensen om ons heen erg belangrijk. Het maken van een klein gebaar kost vaak weinig moeite, maar kan voor de ander een groot verschil maken. In onze commercial willen we laten zien dat het winnen van 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat het échte geluk vaak in iets kleins zit. Het delen van geluk, liefde en compassie is niet in geld uit te drukken en dat is de snaar die we bij Nederlanders willen raken.’

Dibbes
In de commercial zien we Tom, een jongeman die het hondje van zijn bovenbuurvrouw, die ten val is gekomen, elke dag meeneemt op het rondje dat hij samen met zijn viervoeter Dibbes maakt. Als Tom zijn buurvrouw op een winterse dag een stamppotje komt brengen, rennen de hondjes druk kwispelend en uitgelaten naar de deur. Tijdens deze vrolijke stoeipartij krijgt Dibbes het Oudejaarslot dat zijn buurvrouw heeft gekocht, te pakken. Nadat hij dit roekeloos aan flarden heeft gescheurd, kijkt hij Tom met zijn onschuldige hondenogen aan. Tom kijkt verschikt op zijn horloge en spoedt zich met de twee honden in zijn kielzog naar een winkel. Op de valreep lukt het hem om een Oudejaarslot voor zijn buurvrouw te kopen en dan gebeurt er iets onverwachts…’

Hoogtepunt
Ook dit jaar tekende reclamebureau TBWA\Neboko voor het concept achter de commercial. Anouk Zink, Managing Director van TBWA\Neboko: ‘Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om een ontroerende campagne te maken die mensen echt aan het denken zet. Vanuit dezelfde gedachte als voorgaande jaren, is weer gelukt ook dit jaar weer een mooie en creatieve invulling aan de campagne te geven.’

Muziek
De Ierse singer-songwriter Gavin James tekende dit jaar voor het nummer onder de commercial. James brak in 2013 internationaal door met zijn single Say Hello en scoorde later ook in ons land met hits als The Book of Love en Glow. Gavin James: ‘Dit nummer met de titel Once in a lifetime gaat over iemand ontmoeten die je leven echt verandert: een beste vriend, een partner of zelfs een buurman of buurvrouw die alles een beetje makkelijker en leuker maakt. Het is voor iedereen die zich alleen voelt en eraan herinnerd moet worden dat er altijd iemand is die je leven een beetje mooier kan maken. De eerste keer dat ik het voor mijn moeder speelde, vond ze het meteen geweldig. Dat bevestigde mijn gevoel dat dit nummer voor alle leeftijden is en dat het gaat over echt contact maken. Daarom sluit het nummer ook uitstekend aan bij het verhaal van Tom en zijn buurvrouw.’

Credits
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Ivanka Rubingh, Michael Kastelijns, Arno de Jong
Bureau: TBWA\Neboko
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse
Social Media: Home
Influencers: First
Activatie bureau: Megawatt
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Offline edit: Editors Amsterdam
Grading: Crabsalad
Music Supervision & Audio-post production: Amp. Amsterdam // The Sonic Branding Company
Post Production: Ambassadors



KRUIDVAT
Kijk, zo zien we ze graag. Romantiek & dieren en dan ook nog een goed doel. Beter wordt het bijna niet met Kerst. Waar in 2022 de kinderboerderijdieren een mooie kerst kregen en in 2023 gezinnen in armoede werden gesteund, staat dit jaar de bekende single mom Lies in de spotlight, want ook zij verdient een mooie kerst. Na vier jaar op de Nederlandse televisie erkent ze, hangend op de bank met haar hondje Costa, wel een beetje love te willen. Costa grijpt zijn rol als matchmaker en zet zijn plan in gang. Lies heeft niets in de gaten, tot een toevallige ontmoeting bij Kruidvat leidt tot een date met de nieuwe buurman. Precies wat Costa al die tijd voor ogen had, want niet alleen Lies kan wel wat love gebruiken…

‘We verbinden emotie met onze merkbelofte’
Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij Kruidvat: ‘Bij Kruidvat willen we gezond, mooi en goed voelen bereikbaar maken voor iedereen. Tijdens de feestdagen betekent dit dat iedereen een mooie kerst verdient. Dat brengen we tot leven in onze kerstcampagne op twee niveaus. We verbinden emotie met onze merkbelofte, 'iedereen verdient een mooie kerst'. Dit komt duidelijk naar voren in de kerstcommercial met Lies die wel wat love kan gebruiken. Daarnaast laten we met de beste deals in al onze touchpoints zien dat de feestdagen betaalbaar en toegankelijk kunnen zijn. Met een breed en scherp geprijsd assortiment van gezondheids- en verzorgingsproducten, de mooiste make-up, de lekkerste geuren, het tofste speelgoed, de schitterendste sieraden en de leukste kerstversiering voor een Kruidvat-prijsje haal je het meest uit elke euro, en kun je op alle fronten uitpakken.’

Armoedefonds
Vanaf 6 december is de kerstcampagne volop zichtbaar met de tv-commercial, online video’s en social media, POS, huis-aan-huisfolders en een influencercampagne. Daarnaast zorgt een Kruidvat Club-activatie in de vernieuwde app met Costa in de hoofdrol voor een experience met toegevoegde waarde voor klantkaarthouders.
Kruidvat steunt tijdens deze periode wederom Stichting Armoedefonds met de verkoop van de limited edition Kruidvat Love & Care showergel waarvan de volledige opbrengst wordt gedoneerd aan het Armoedefonds. Ook kunnen Kruidvat Club leden hun spaarpunten doneren aan het Armoedefonds. Kruidvat verdubbelt vervolgens deze punten.

Credits
Reclamebureau: DDB Amsterdam & DDB Retail
Productiehuis: Annomann
Regisseur: Jeroen Annokkee
Concept: DDB Amsterdam
Offline edit: Bellamy edit studio
Online/grading: Crabsalad
Online/VFX: The Compound
Geluid: Earforce
Muziek: via Massive Music Aretha Franklin Under the mistletoe
Film muziek: Extreme music
Influencer Marketing: We Are First
Media: EssenceMediacom
PR: ACE | Glasnost



JUMBO
Vorig jaar 0 en dit jaar worden we getrakteerd op maar liefst 4 (!) kerstcommercials en ze zijn top! Jorieke de Vries-Goosen, directeur Marketing bij Jumbo: ‘In onze kerstcampagne staat Kerst voor elkaar centraal. De boodschap is tweeledig, want met kerst ben je er voor elkaar, het is een feest van samenzijn. Anderzijds komt het helemaal voor elkaar met de ruim 650 lekkere en betaalbare kerstproducten van Jumbo.’ In de vier commercials maakt elk gezinslid van de bekende reclamefamilie iets bijzonders mee in aanloop naar het kerstdiner, waardoor er uiteindelijk een bont gezelschap met elkaar aan tafel komt met Kerst. Ook ‘Dr Love’ Robert ten Brink speelt een rol. Dit jaar is de supermarktketen een partnership aangegaan met de kerstspecial van het RTL4-programma All You Need Is Love. Robert is ook te zien in verschillende social media-content van Jumbo, met onder andere een dating-event in de winkel. Tijdens de All You Need Is Love-kerstspecial op 24 december maakt Jumbo het mede mogelijk dat families en geliefden onder het genot van een kerstdiner met hun dierbaren worden herenigd. De Vries-Goosen: ‘We hebben het met deze campagne anders aangepakt. De GRP-druk is hoog in deze weken, dus hebben we om het wear-out effect te voorkomen, vier verschillende commercials gemaakt, die verrassend in elkaar haken. Onze ruim 700 winkels in Nederland en België spelen ook een belangrijke rol deze periode, want we willen meer zijn dan alleen een plek om je boodschappen te doen. De collega’s in de winkel zijn er ook voor een praatje en een helpende hand. Dit jaar kunnen klanten een kerstboodschap achterlaten op een kaart in de winkel. Iedere winkel laat een aantal van die wensen in vervulling gaan. Dat kan gaan om een boodschappenpakket voor een gezin dat het nodig heeft of een persoonlijke verrassing voor die buurman die iemand moet missen dit jaar. Zo willen we zorgen dat we voor zoveel mogelijk mensen kerst voor elkaar maken.’



ALBERT HEIJN
Harry de Hamster is back als Whamster en ontroert! Voor de kerstcommercial van Appie wordt de iconische kerstklassieker van Wham Last Christmas afgestoft. Naast Harry is er ook een rol voor Andrew Ridgeley, de nog levende helft van het duo Wham. Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn: ‘Dit jaar viert Last Christmas van Wham zijn 40-jarig jubileum en brengt Albert Heijn een eerbetoon aan deze legendarische kersthit en videoclip met een commercial die het nostalgische kerstgevoel een moderne twist geeft. We willen mensen samenbrengen en hen inspireren om samen te genieten van lekker eten waar traditionele smaken en gerechten ook dit jaar weer op tafel staan met een trendy twist, zoals de garnalencocktail met Aperol Spritz en de dirty chai latte tiramisu met madeleines en pistache. Of het nu gaat om luxe maaltijden, creatieve presentaties of toegankelijke opties voor elk budget, we maken kerst voor iedereen bijzonder. Met inspiratie van de kersteditie van Allerhande en extra hulp van onze slimme Mijn AH-assistent in de AH-app maken we het klanten makkelijk om uit te pakken met kerst.’



PLUS
De kerstcommercial van Plus staat in het teken van lokaal ondernemerschap met een belangrijke rol voor de alom bekende overenthousiaste Plus-ondernemer Johan uit Langekerk. Na de voorgaande jaren hadden we eerlijk gezegd meer verwacht van Plus. In 2023 genoten we nog van ‘de broertjes’ van Energize die hoge ogen oogde bij het Nederlandse publiek. Net als vorig jaar werkt Plus daarentegen wel weer samen met Stichting Thuisgekookt. Klanten kunnen in meerdere Plus-winkels hun statiegeld doneren aan Thuisgekookt en per verkocht Dreft-product wordt € 0,20 gedoneerd aan de stichting. Ook zijn de handen ineengeslagen met FC Utrecht. Samen organiseren zijn een kerstdiner in Stadion Galgenwaard voor Stichting Thuisgekookt. Op het menu staan Plus-kerstgerechten en de obers van dienst zijn de spelers van FC Utrecht en de speelsters van FC Utrecht Vrouwen.



 VODAFONE
De kerstcampagne van Vodafone staat in het teken van De mooiste momenten beleef je zonder telefoon. Mis ze niet. Met deze awarenesscampagne geeft Vodafone jong en oud tips & tricks op vodafone.nl/schermtijd om inderdaad die telefoon even weg te leggen. Voor de campagne heeft Vodafone onderzoek gedaan onder bijna 1.000 jongeren (Panelwizard, 2024) naar schermgebruik binnen het gezin. Hieruit blijkt dat 56% van de jongeren weleens ruzie heeft met hun ouders over schermtijd. Bovendien geven jongeren aan dat ouders ook niet altijd het goede voorbeeld geven: 35% vindt zelfs dat hun ouders verslaafd zijn aan hun telefoon. Daarnaast wil 67% dat hun ouders dezelfde schermtijdregels volgen als zijzelf. Robin Kroes, Executive Director Consumentenmarkt bij VodafoneZiggo: ‘Doordat online zijn een steeds groter aandeel krijgt in het leven van mensen, is de digitale balans erg belangrijk. Soms beleef je de mooiste momenten nou eenmaal offline en niet online. Vodafone wil gezinnen helpen bij het vinden van die balans en het voeren van het gesprek.’ Stefan van der Stigchel, hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Utrecht, helpt als expert om de onderzoeksresultaten te duiden en influencers Luna Nieuwboer (ambassadeur van MindUs) en Quinn&Aaron (experts in bewust offline via Bureau Jeugd&Media) spelen een rol in de campagne. Het onderzoek, de PR-uitrol en content creator-samenwerkingen zijn ontwikkeld en uitgevoerd door PR bureau Glasnost, an Ace agency.



BOL
De platform first campagne van Bol - met een focus op social - staat in het teken van de ‘kerstfixers’. Gelukkig hebben we de sinterklaascommercial nog 😉



INTRATUIN
De commercial is van de hand van Havaz Lemz en heeft een niet al te zware boodschap: kom lekker shoppen bij Intratuin en droom vooruit naar Kerst 2024. Lobke Samallo, manager formule & marketingcommunicatie bij Intratuin: ‘Onze campagnes zijn een belangrijk middel om Intratuin verder uit te bouwen tot een love brand. We zetten altijd sterk in op de winkel- en merkbeleving, en tijdens de kerstperiode staan deze ook weer centraal. Hiermee bouwen we niet alleen aan merkherkenning, maar richten we ons ook op langetermijngroei en het aantrekken van nieuwe klanten.’



SAINSBURY'S
In de commercial van Sainsbury's zien we Sophie, een medewerker van de supermarkt, op stap gaan met de BFG. Geen tear jerker, maar goed gemaakt feel good film.



ALDI
Marketingdirecteur Jemma Townsend van Aldi UK in de Britse media:’’ Het is geen Kerst zonder Kevin. We zijn blij om ieders favoriete wortel voor het negende jaar terug te kunnen brengen en het land te helpen in de kerstsfeer te komen.’ Haar collega Kyrsten Halley voegt toe: ‘Hoewel de commercial vol luchtig entertainment zit, omdat onze klanten dat waarderen, maar de boodschap achter de campagne is serieuzer: we willen ervoor zorgen dat iedereen de beste kerst kan beleven mogelijk. Daarom hebben we deze kerst een grote focus op kwaliteit, terwijl we ervoor zorgen dat onze prijzen onverslaanbaar blijven.’



JOHN LEWIS
Terwijl Sally driftig op zoek is naar het perfecte cadeau voor haar zus stapt ze door een kledingrek een soort Narnia binnen. Dit brengt haar terug naar haar jeugd en naar alles wat de zussen samen beleefd hebben. Je verwacht een dramatisch eind, maar nee het is allemaal pais en vree.



COCA-COLA
Niet alleen The Sun kopt: ‘The Coca-Cola advert has left viewers fuming this year’, ook Forbes spreekt van ‘walging’: 'Coca-Cola has released a series of AI-generated Christmas ads that sparked mockery and disgust from social media users.’ Kortom, kijkers waarderen de AI-remake niet en dat is een understatement. Oordeel zelf:



DE BIJENKORF
In totaal zijn er 60 kerstetalages in zeven vestigingen. Als kers op de taart is de Bijenkorf Amsterdam versierd met kerstverlichting geïnspireerd op de eerste kerstverlichting uit 1923. Cerinte Hendriksma, Visual Merchandiser bij de Bijenkorf: ‘In de etalages staat het campagnethema Echt Thuiskomen centraal, maar wel thuiskomen op een feestelijke dag, dus we gaan echt uitpakken! Bijna iedereen heeft tradities op feestelijke dagen, en veel van deze tradities spelen zich af aan de eettafel. Dus in de etalages gaan we een oneindige eettafel zien. Langs alle etalages zie je de verschillende herkenbare momenten van de dag, zoals het ontbijt, cadeaus uitpakken, spelletjes spelen, pepernoten bakken, het diner, maar ook de after party.’

FACTS & FIGURES
In totaal hangen er 40.000 strikken in de kerstbomen en
er is 66.000 meter lint gebruikt
Een vrachtcontainer vol met zilveren tinsels zijn verspreid over de etalages
In de diverse etalages staan 60 gedekte tafels en er is speciaal hoogpolig tapijt ontworpen
De etalages worden bewaakt door mechanisch bewegende honden



DISNEY
De film is geregisseerd door Oscar-winnaar Taika Waititi in samenwerking met creative agency Adam&EveDDB en geproduceerd door Hungry Man. Daarnaast ondersteunt Disney met de film het werk van Make-A-Wish. De muziek kan bekend voorkomen, want uit De Kleine Zeemeermin en uitgevoerd een een 60-koppig orkest in en opgenomen in Abbey Road Studios. De film is te bewonderen op YouTube en Disney+. ‘We zijn blij om samen te werken met Taika Waititi aan dit tijdloze verhaal over vriendschap uit de kindertijd, dat zich afspeelt tegen de achtergrond van dit magische seizoen’, aldus Disney’s Chief Brand Officer Asad Ayaz tegen mobilemarketingmagazine.com.



SMYTHS TOYS SUPERSTORES
Droga5, onderdeel van Accenture Song, is verantwoordelijk voor de kerstcampagne voor Smyths Toys Superstores. ‘Met deze campagne willen we de spanning en het enthousiasme dat speelgoed oproept tot leven brengen’, aldus Patritia Pahladsingh, CEO en Managing Director bij Accenture Song Nederland. ‘Ook Nederlandse kinderen zullen de humor en energie herkennen. We hebben iets gemaakt dat zowel kinderen als ouders laat lachen.’ In de film zien we een vader de naam Smyths Toys uitspreken, zich niet realiserend wat de magische gevolgen van deze twee woordjes zijn. ‘Onze kerstcampagnes zijn altijd gericht op de magie van speelgoed en de vreugde van kinderen’ aldus Sinead Byrne, Europees Marketing Directeur bij Smyths Toys Superstores, ‘en dit jaar hebben we extra speels uitgepakt, met een knipoog naar de onweerstaanbare aantrekkingskracht van Smyths Toys.’



HEMA
Siepie en Takkie spelen weer de schattige hoofdrollen in de Sintcommercial, met Siepie als een heuse Ninja-warrior. Ook in de Kerstcommercial spelen ze een hoofdrol, maar dan net iets anders...





POSTEN
Rudolph het rendier (die met de rode neus) gaat ten onder aan zijn populariteit en het Kerstfeest is in gevaar. Maar gelukkig hebben we Posten nog… Bekijk ook dit pareltje van Posten uit 2021 eens: When Harry met Santa.



REDMATTERS COCA-COLA-EXPERIMENT
Redmatters vroeg zich af of AI en emotie wel samengaan. Art director Marcel Hellemons: ‘Coca-Cola’s nieuwe AI-gedreven kerstcommercials kreeg bakken kritiek: technisch indrukwekkend, maar zielloos en zonder emotie. Bij Redmatters namen we de proef op de som. Kun je met dezelfde technologie wél een reclame maken die harten raakt? Het resultaat: een AI-commercial waarin emotie, storytelling en onverwachte details zorgen voor meer menselijke authenticiteit. Waar Coca-Cola worstelde met onnatuurlijke gezichten en bewegingen, kozen wij voor krachtige visuele storytelling en slimme creatieve keuzes. Perfectie? Nee, maar het laat wel zien wat in korte tijd mogelijk is. Onze boodschap: AI is een hulpmiddel, geen vervanger. Alleen met menselijke creativiteit kun je écht impact maken.’



TK MAXX
Kijk en geniet, want dieren doen het altijd goed en daar kun je de plank niet mee misslaan. Op Let Me Blow Ya Mind van Eve en Gwen Stefani.



AMAZON
Met de commercial wil Amazon laten zien hoe kleine, attente gebaren mensen dichter bij elkaar brengen en voor vreugde zorgen. In Midnight Opus wordt het verhaal verteld van een theaterconciërge wiens verborgen zangtalent door zijn collega’s wordt ontdekt. De film begint met de conciërge die zijn dagelijkse taken in het theater uitvoert, terwijl hij zachtjes voor zichzelf zingt. We zien een glimp van zijn levenslange passie voor zingen als hij zijn kluisje opent en een foto van zichzelf als jonge man op het podium tevoorschijn haalt. Wanneer zijn collega’s zijn bijzondere stemgeluid door de lege hallen horen galmen, besluiten zij een verrassing voor hem te organiseren. Ze toveren het theater om in een heus podium, compleet met verlichting, decor en een instrumentale achtergrondtrack. Met hulp van Amazon volgt de laatste stap: een snelle levering van een elegante zwarte smokingjas, waardoor de bescheiden ster de spotlight kan betreden. Terwijl zijn collega’s plaatsnemen in de zaal, zingt de conciërge de klassieker What the World Needs Now Is Love.

‘Onze klanten zijn onze inspiratie’
Ed Smith, General Manager van EU Integrated Marketing bij Amazon: ‘Ik vind het geweldig dat onze groep van attente en vindingrijke klanten de inspiratie voor onze campagne vormt. We voelen ons vereerd om zelfs een kleine rol te spelen in het mogelijk maken van deze momenten van verbinding en vrijgevigheid. We hopen dat Midnight Opus kijkers inspireert om deze feestdagen anderen te steunen en dat zij zich kunnen herkennen in het verhaal, of ze nu hun eigen dromen volgen of anderen helpen die van hen te verwezenlijken.’

Intern creatief team
De campagne is geproduceerd door het interne creatieve team van Amazon in samenwerking met productiebedrijf Hungry Man en is geregisseerd door de bekroonde regisseur Wayne McClammy. De commercial is 4 november live gegaan in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Ierland, Oostenrijk, België en Zweden en zal vanaf 18 november in de VS en Canada tot eind december te zien zijn.



Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken