De zomer van... Otto Esser van Heineken
- Food-en-retail
- 27 jul 2023 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewMarketingFoodCampagnesCommercials
- 27 jul 2023 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Otto Esser is Marketing Manager bij Heineken Nederland: ‘We willen alle sportclubs in Nederland helpen om Heineken 0.0 op tap te krijgen; hier is veel vraag naar en we hebben een heel team klaar staan.’
Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
Heerlijk twee weekjes ertussenuit. Mijn vrouw is Grieks, dus we gaan al twintig jaar in de zomer naar Griekenland. Meestal een klein weekje op bezoek bij familie in Athene en daarna naar een eilandje. Er zijn zoveel verschillende eilanden en allemaal hebben ze hun eigen charme. Mijn favoriete eiland is Folegandros, hier zijn we vijf jaar geleden ook getrouwd.
Welk (marketing)boek gaat er in de koffer?
Ik hou van een goede biografie, dus dit jaar heb ik Survive to Drive meegenomen, van Guenther Steiner, de teambaas van het Haas Formule 1-team. Hij vertelt in het boek hoe hij het eerste Amerikaanse F1-team heeft opgericht en over zijn eerste jaren als baas van het team. Af en toe herken ik leuke parallellen met mijn werk en ik kan met name Guenther's droge humor en zelfspot erg waarderen.
Wat was je meest helse vakantie-ervaring en wat was je mooiste?
Nieuwe plekken ontdekken vind ik een van de mooiste dingen die er zijn en meestal pakt het goed uit, al ziet er uiteraard ook wel eens een misser tussen. Zo verbleven mijn vrouw en ik een paar jaar geleden in een eco-hotel in Sri Lanka. Helaas heb ik er geen oog dicht gedaan. We sliepen op een hard houten bed en het regenorkest op de ijzeren dakplaten was oorverdovend. Ik vraag me nog wel eens af of ik niet per ongeluk een 'economy hotel' had geboekt in plaats van een 'ecological hotel'. Wel weer leuk dat de aapjes 's ochtends in het raamkozijn kwamen zitten.
Mijn mooiste vakantie-ervaring...oh daar vraag je me wat. Over de hele wereld geniet ik altijd het meest van de lokale markten, koffietentjes en barretjes. De mensen en de bedrijvigheid intrigeren me. Ik kan er uren zitten, observeren en dagdromen hoe het zou zijn om als local in het land te wonen. Ik ben in Jakarta en Cairo opgegroeid en ga graag naar grote steden waaronder Mexico-Stad en New York. In Europa zijn Lissabon en Londen mijn favoriet; in Londen heb ik bijna tien jaar gewoond. Aan de andere kant kan ik ook erg genieten van een lekker visje op het strand, lekker rustig en het liefst met de voetjes in het zand. Dit kan goed in Azië, maar ook in Griekenland.
Ben je zakelijk gezien tevreden over de eerste zes maanden van 2023?
Jazeker! We zijn de trotse marktleider in Nederland en blijven vernieuwen en verjongen. We streven ernaar om meer mensen te voorzien in hun bierbehoeften en om een mooie merkbeleving te creëren. Heineken Silver was in maart één jaar jong en tevens de allergrootse productinnovatie in Nederland over alle categorieën heen. Ons nieuwe extra verfrissende en zachte biertje trekt 30 procent nieuwe bierdrinkers naar de categorie. Daarnaast blijft Heineken 0.0 alsmaar groeien en met 0.0 op tap verbeteren we de 0.0-ervaring verder, te beginnen in sportkantines.
We hebben ook hard gewerkt aan echte Nederlandse campagne voor onze 150e verjaardag, die deze zomer live ging en ook onze nieuwe When You Drive Never Drink-campagne heeft een mooi Nederlands tintje met Max Verstappen. Kortom, een mooie volle zomer, terug naar onze roots en met een gezonde dosis humor brengen wij jullie hopelijk een boel gezelligheid, thuis, in de kroeg en online.
Hoe stil is het op de zaak in de zomer of valt dat mee?
Dat valt gelukkig reuze mee. Alle collega’s genieten in de zomer van hun welverdiende vakantie en tegelijkertijd is het voor ons ook hoogseizoen. Onze campagnes en festival-activaties lopen dan allemaal terwijl de terrassen vol zitten. Eind augustus pakken we tevens groots uit rondom de Heineken Formule 1 Dutch Grand Prix op Zandvoort met onze When You Drive Never Drink-campagne. Deze campagne heeft dit keer een gave online racecompetitie, Player 0.0, waarmee we een jongere doelgroep willen bereiken. Eén op de vijf Nederlanders die nog achter het stuur moeten, laat zich toch wel eens overhalen nog een extra drankje te drinken. Jongeren geven aan dit sneller te doen dan ouderen en dat is niet oke, daarom willen we hier graag bewustwording voor creëren.
Wat zit er allemaal in het vat voor het najaar?
Dit jaar vieren we de 150e verjaardag van het Heineken-merk met een geweldige nieuwe campagne waarin we de bijnamen die Nederlanders Heineken over de afgelopen jaren hebben gegeven centraal zetten: Heerlijk Helder Biertje?, Koude Kletser, Gerstenatje, hoe je ons ook noemt, als je het maar gezellig hebt! Deze campagne loopt tot het einde van het jaar.
Daarnaast zullen we alle sportclubs in Nederland helpen om Heineken 0.0 op tap te krijgen. Hier is veel vraag naar en we hebben een team klaar staan om alle clubs klaar te maken voor de start van het nieuwe seizoen in september.
Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
Dat is lastig kiezen, er zijn altijd zoveel mooie campagnes. In elkgeval kunnen we allemaal niet om de nieuwe Barbie- film promotiecampagne heen en de de veelzijdigheid van deze campagne met alle partnerships vind ik verfrissend! Verder vond ik de Ramadan-campagne van Uber Eats, waar naast heerlijke gerechten ook een countdown-timer tot zonsondergang te zien was op billboards, goed bedacht. Evenals Dove's turn your back-campagne waarin het merk vrouwen aanmoedigt om op social media geen filters te gebruiken, maar hun eigen beauty te tonen. Campagnes zoals deze, gebaseerd op een herkenbaar consumenteninzicht en waar de essentie van het merk op een sterke en inventieve manier naar voren komt, daar hou ik van! Daarom ben ik ook zo trots op onze laatste drie Heineken-campagnes waarvan ik denk dat dit ons ook goed gelukt is: The Closer. dé opener die je werkdag afsluit, Heerlijk Helder Hoe Je Ons Ook Noemt Heineken 150 jaar en Bar Experience, om na corona mensen enthousiast te maken weer in de horeca te gaan werken, omdat je hier heel veel relevante werkervaring kunt opbouwen. Met deze laatste campagne hebben we recent ook een Cannes Lion gewonnen.
Wat is je favoriete merk in de zomertijd?
In de zomer ben ik het liefst de hele dag buiten om te sporten, relaxen en ‘s avonds lekker lang te tafelen. Merken die een mooie belevingswereld of ervaring bieden spreken mij persoonlijk het meest aan, waaronder bijvoorbeeld outdoor merker zoals Northface, Patagonia, Quiksilver maar ook bijvoorbeeld Nike met hun online communities en gave Nike Running-app. Uit eigen stal geniet ik 's zomers natuurlijk heel erg van Heineken Silver!
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024
- Hands Off lanceert sharefunding... 04-12-2024