The New Introverts [Trendverhaal]

The New Introverts [Trendverhaal]
  • Algemeen
  • 19 sep 2014 @ 09:15
  • 24770 x gelezen
  • Link
  • Klaus van den Berg
  • Trends

We leven in snel veranderende tijden. De digitalisering zet de wereld op zijn kop. Iedereen die online leeft heeft een openbaar platform gekregen. De democratisering van de massa lijkt te slagen. De mogelijkheden zijn eindeloos. De technologische middelen beloven een optimistische vooruitgang. De wereld en de media versmelten tot een mondiale babbelbox. De nieuwswaarde van deze Big Data genereert steeds meer geld op basis van korte aandacht, een click en een ‘like’. De overdaad aan deze digitale ‘immunicatie’ slaat echter steeds meer burgers en consumenten lam.

Werken en spelen wij nu opeens enkel en alleen nog in een Data Morgana? Sinds kort doen De Nieuwe Introverten dan ook van zich spreken in de Angelsaksische wereld. In haar recente artikel in Forbes, ‘Why Introverts Are The New Power Players In The Digital Age’, signaleerde Cheryl Conner deze nieuwe marketingdoelgroep in een prikkelende analyse. Na afloop van mijn recente trendpresentaties in Nederland is mij ook opgevallen dat het publiek met name de door mij gelanceerde term ‘The New Introverts’ spontaan oppikt als een boeiende en toekomstbestendige route voor marketing, merken, media en mensen in komende jaren. 

In de internationale mode- en beautywereld zijn enkele interessante commerciële voorbeelden van deze nieuwe introverte beweging in de tijdgeest van vandaag en morgen. In de overvolle cosmeticamarkt least NARS enkele bekende foto’s van wijlen Vogue Paris-sterfotograaf Guy Bourdin als uitgangspunt voor een nieuwe make-up lijn in een boeiend en uniek historisch verhaal voor vrije publiciteit in super-premium markten. Ontwerper Vivienne Westwood spreekt met de pers als zij ook haar inhoudelijke maatschappelijke boodschap voor een betere wereld kan laten horen. De allernieuwste campagne voor de kleding van Armani is een opvallend introvert en ingetogen ‘brand statement’. En in onze eigen retail groeit Dille & Kamille in Nederland en België gestaag door juist in stilte nieuwe winkels te openen waar de geuren en kleuren van het oude, vertrouwde assortiment voor zichzelf spreken met rustgevende klassieke muziek op de achtergrond.

Steeds meer merken grijpen terug op of lanceren een kernachtige centrale boodschap vanuit een oorspronkelijke, identieke en onvervreemdbare eigen identiteit die niet kan worden gekopieerd of geclaimd, omdat zij op deze manier helemaal geen concurrenten kunnen hebben of krijgen. En dat is precies waar De Nieuwe Introverten zich graag mee identificeren en vertonen als een welhaast allergische reactie op het extraverte primaat in de merkcommunicatie van de afgelopen jaren. De toeters en de bellen, de spiegeltjes en de kraaltjes en de cadeautjes en de kortingen mijden zij als een uitwisselbare ‘goody bag’ gevuld met gesponsorde immunicatie van merken zonder eigenschappen, kortom zonder eigen identiteit. ‘Branding Heritage’ is de nieuwe trend die de hoofden en de harten van De Nieuwe Introverten (ver)bindt. Hou het voor hen simpel en vooral ‘basic’ met een historische gevoelscomponent die mentale houvast, zekerheid en vertrouwen biedt voor de toekomst.

Ook in de creatieve wereld staan De Nieuwe Introverten op. Met haar performance-kunst raakt Marina Abramović de diepste gevoelens van niet alleen mondiale kunstliefhebbers, maar ook van gewone mensen die in de wachtrijen met nummertjes staan om haar direct in haar ogen te mogen kijken op een stoel tegenover haar in een museumruimte. In de muziekwereld is vinyl in kleine oplagen opeens terug van weggeweest, ook en misschien wel juist onder DJ’s, want vinyl klinkt nog steeds beter en dieper dan digitale muziekbestanden. Juist het feit dat platenpersen zeldzaam zijn geworden garandeert kleine oplages en lange wachttijden, waardoor kwaliteit belangrijker lijkt te worden dan kwantiteit. Opeens staan bekende en onbekende artiesten op als vinyl-kunstenaars en presenteren zich heel slim als nieuwerwets aanbod waarvoor de echte muziekkenners weer lekker ouderwets betalen. Ook de terugkeer van mooi vormgegeven hoezen en zelfs gekleurd vinyl levert muzikale gespreksstof en mond-op-mond reclame voor De Nieuwe Introverten die al lang zijn uitgepraat over het veranderlijke uiterlijk van extraverte en visueel-gedreven marketing-artiesten als Beyoncé en Lady Gaga.

Ook grijpen steeds meer professionele fotografen terug naar oude middelen en technieken van voor het digitale tijdperk, want tegenwoordig maakt en manipuleert iedereen foto’s van iedereen en zichzelf op de computer of de telefoon. De creatieve armoede in de vooral door de nieuwe technologische mogelijkheden gedreven fotografie van de afgelopen jaren wordt nu weer aangenaam opgefrist door musea en galleries die oude fotoarchieven openen, restaureren en toegankelijke maken voor het publiek. Juist door het gebrek aan digitale perfectionering zijn opeens weer veel portretten van echte, levende mensen te zien die zich bewust zijn van het feit dat er een foto van hen wordt gemaakt waardoor de foto’s nu soms aandoenlijk knullig kunnen overkomen, maar de moderne kijker juist daardoor weer raken en ontroeren. De introverte uitstraling en sfeer van vintage fotografie maakt de beelden bijzonder actueel, want menselijk en intiem.

In tegenstelling tot lege digitale blikken achter een ijzeren muur van geretoucheerde styling en make-up gericht op een anoniem massapubliek identificeren De Nieuwe Introverten zich weer graag met echte mensen. De nog maar net gelabelde trend ‘Normcore’ in de Angelsaksische wereld wijst de weg naar deze nieuwe innerlijke - en dus ook uiterlijke - behoefte aan menselijkheid, echtheid en normaliteit die in tegenstelling tot de steeds dwingender aanvoelende extraverte stijldwangbuizen voor iedere introvert juist weer anders zijn. Niet voor niets begint na de buzzwords ‘online’, ‘digital’, ‘social’ en ‘big data’ het meer inhoudelijke woord ‘identiteit’ weer rond te zoemen in de marketing- en reclamewereld.

Ook in de Nederlandse kunstwereld is de zoektocht naar en de herwaardering van de introverte identiteit een belangrijke nieuwe tendens. Geïnspireerd door het voorbij gewaande vakwerk van analoge fotografen experimenteert kunstenaar Martin C. de Waal al enige tijd met het fotograferen van mensen van nu met oude camera’s uit pre-digitale tijden. Diverse kunstlocaties en het immens populaire Milkshake-festival in Amsterdam tonen zijn zelfgekozen familieportretten en zijn Moustache-serie over de klassieke snorren die de hipster baard voorbij zijn. Zijn werk valt op steeds weer andere plekken onverwacht op. Binnenkort lanceert hij zijn eerste plaat ‘All Night’ met op de voor- en achterkant van de hoes twee indringende zelfportretten. Hip vinyl als voor iedereen betaalbare kunst dat aansluit bij de internationaal opkomende trend van ‘Artvertising’, een subtiele vorm van commercieel adverteren als een kunst met een meerwaarde.

Voor de viering van het 30-jarig bestaan van Torch gallery in Amsterdam heeft De Waal een portret gefotografeerd dat alle tendensen van The New Introverts representeert. De zwart-wit foto is gemaakt met een oude, analoge camera. De print is gemaakt door een Nederlandse meesterprinter, een welhaast uitgestorven ambacht. De geportretteerde man is geen fotomodel, maar meer een karakteristieke stoere kop. Het lijkt een typische foto van een grootvader toen hij jong was. Maar het futuristisch aandoende door Brian Enrico speciaal voor De Waal ontworpen kledingstuk met opstaande kraag verwijst naar verschillende kleding- en portretstijlen uit de vorige eeuw. Zodoende wordt de foto een fascinerend tijdsbeeld uit verleden, heden en toekomst tegelijkertijd. Alles aan het beeld lijkt gestyled en gemanipuleerd, maar een nadere blik maakt duidelijk dat het hier om een in daglicht geschoten rauwe foto gaat. Juist het feit dat de kunstenaar zich zelf opvallend extravert presenteert aan de wereld, met name als zijn alter ego en bühne-persoonlijkheid Martin Duvall, versterkt de introverte boodschap van dit nieuwe portret pur sang. Opnieuw heeft hij bewezen de tijdgeest perfect aan te voelen en ver voor de parade uit te lopen.

Martin C. de Waal lanceert zijn startsein en boegbeeld van The New Introverts in Nederland op de opening van ’30 Years Torch’ in Torch gallery, Amsterdam, 6 september – 11 oktober 2014. Finnisage: vrijdag 26 September met live optreden van Martin Duvall & Band.

© Drs. Klaus van den Berg werkt in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden, NGO’s en goede doelen. Als spreker en dagvoorzitter wordt hij vertegenwoordigd door de Speaker’s Academy.
www.klausvandenberg.com.

Voor hier voor meer informatie over De Nieuwe Introverten.

www.mcdewaal.com
www.torchgallery.com


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken