[column] House remix-mode met ’90s-attitude
- Algemeen
- 10 dec 2018 @ 11:02
- Link
-
Klaus van den Berg
Klaus van den Berg - MarketingOnderzoekConceptenTrends
- 10 dec 2018 @ 11:02
- Klaus van den Berg
Sneak-preview van mijn trendvoorspelling over ‘mode & attitude’ voor de MarketingTribune Jongereniconen 2019, die half december zal worden gepubliceerd in het laatste printnummer van 2018 en online.
[English version see below]
1) THE COURSE OF GEN Z: READY OR NOT, HERE WE COME
Neo-house mode-remix 2019. Wijdere broeken, korte jasjes van vegan nepleer en blokhakken. Kleding: Brian Enrico Body Couture. Modellen: Kunststudenten Leah Bourdin (19) & Albert Shyong (18). Fotografie: Klaus Lang Artvertising
De focus van modemerken die pubers en jongeren willen bereiken verdiept zich verder in de gouden jaren ’90, nu ook nog extra gesteund door de euforische economische cijfers uit de Verenigde Staten met de laagste werkloosheid sinds vijftig jaar.
De nieuwe massamarkt van de jongerencultuur wordt een radicaal inclusiviteitsgala dat al is gelanceerd door trendsettende ontwerpers en merken op de laatste modeweken van New York en Amsterdam. Vergeet Berlijn en Barcelona: Net als in de jaren ’90 wordt Nederland weer de inclusieve trendsetter van Europa, mits de Amerikaanse economische groeicijfers ook hier worden gehaald in 2019.
Think 2 Unlimited, maar dan met een ‘robotic retouch’. Jonge pubermeiden in Amsterdam stappen al op korte laarsjes, lieslaarzen en sneakers met dikke ‘90s house-plateauzolen, bij dag en bij nacht. En de eerste korte jasjes van gekleurd nepbont op broeken van vegan nepleer staan al te wachten op het Rembrandtsplein bij de haltes van de nachtbus terug naar hun ouderlijk huis. De neo-housemeisjes stralen met hun knappe jongens als hun nieuwste accessoires. En die jongens, die vinden het prima zo. Of je er klaar voor bent of niet, Generatie Z is in da Fashion House.
Inspiratie neo-housemode voor 2019: Videoclip The Course, ‘Ready or not’, gemaakt door de onlangs overleden Nederlandse fotograaf en filmer Jos Borsboom, Ibiza, 1996.
2) ROCK THE HOUSE
Neo-house beauty inspiratie. Kabuki Starshine, New York, 1992. Foto: The Remsen Wolff Collection, courtesy of Jochem Brouwer
Enkele internationale mode-innovators vermarkten dit onder de oppervlakte sudderende jonge levensgevoel van radicale vrijheid en zelfexpressie al vlak voor de parade uit. De trendinvloed van de Newyorkse top-visagist en voormalige ‘90s-nachtclubster Kabuki op ook de nieuwste jongerenmodetrends voor 2019 blijft opvallend groot. Dertig jaar geleden liep hij zelf onder zijn artiestennaam Kabuki Starshine voor de ontwerper Thierry Mugler in Berlijn. Wereldbekend werd hij door zijn make-up voor ‘Sex & the city’. Nu is hij de Daddy Cool van de jongste generatie van influencers in hun beauty-vlogs.
De echte trendsetters in mode en beauty delen hun eigen vrije voorsprong en vooruitblik democratisch met hun vele Instagram-volgers over de hele wereld, want als zij dat niet doen, dan lopen zij zelf commercieel achter in de jongerenmarkt van 2019. Op zijn Instagram-account kabukinyc kan iedereen zijn inspiratie altijd volgen en de richting van zijn commerciële opdrachtwerk op zijn website kabukimagic.com. Voor Nederlandse meisjes en jonge vrouwen focust hij op drie centrale beauty-trendtips voor 2019 uit zijn eigen mode- en beautypraktijk:
Neo-house make-up door Kabuki, trendtip nr 1 voor 2019
Neo-house make-up door Kabuki, zijn trendtip nr 2 voor 2019
Neo-house make-up door Kabuki, zijn trendtip nr 3 voor 2019
Speciaal voor de MarketingTribune JongerenIconen 2019 voorspelt Kabuki vanuit New York: 'Ik zie een overeenkomst tussen de jongeren van vandaag die hun creativiteit exploreren op Instagram en wat wij deden als clubkids aan het begin van de jaren ’90 met onze creatie van alter ego’s die de aandacht trokken van iedereen met een camera. Wij leerden snel dat authenticiteit het meest krachtige mode-statement is, want een eigen stijl raakt nooit uit de mode. Volgend jaar zal onze visuele taal van emojis en Instagram-selfies de grens tussen make-up en illustratie gaan vervagen.' De man die inmiddels zelf een merk is werkt onder meer samen met de trendbrekende mode-ontwerpers Manish Arora, Jeremy Scott en The Blonds die de jongerenmode- & beautymarkt in de richting van een neo-house kleurexplosie wijzen.
Manish Arora stuurt een oogverblindende én oogstrelende ‘90s-remix van euforische kleuren de wereld in met nieuwe hoop voor de jeugd, want die heeft altijd het recht op een nieuw geloof in de toekomst. Doelgroep: Neo-housemeisjes met een modebudget op alle continenten en van alle culturen.
Kijk hier voor de Manish Arora modeshow lente/zomer 2019
Jeremy Scott heeft de nieuwe generatie Spice Girls & Boys al perfect gescout en laten lopen op zijn catwalk in een hyper-commerciële jaren ’90 mengelmoes, niet alleen voor zijn eigen merk maar ook voor H&M én Moschino dat als typisch ‘goed-fout’ 90s-housemerk door hem dan ook weer helemaal terug is van weggeweest. Doelgroep: Neo-housejongens en -meisjes met alle soorten van kledingbudgetten die met een zichtbaar modemerk de toekomst in willen dansen.
Klik hier voor de Jeremy Scott modeshow lente/zomer 2019
The Blonds slaan de spijker helemaal op zijn kop met hun Disney Villains collectie voor 2019, omdat zij niet alleen hun Amerikaanse comic-helden revampen in extravagante 90s remix-mode, maar ook het bevrijdende house-gevoel van de toenmalige blije feestfamilie voor iedereen begrijpelijk én bereikbaar vertalen naar hier en nu. Het trendsettende cosmeticamerk MAC heeft The Blondes dan ook gecontracteerd en heeft hun eigen beautylijn zojuist gelanceerd. Doelgroep: Sterren & club kids met een creditcard.
Hier zie je de The Blonds modeshow lente/zomer 2019
Gareth Pugh vertelt ook het nieuwe avantgardistische neo-house modeverhaal met geraffineerde ontwerpen en glimmende en glinsterende kleuren, future-proof inclusieve modellen op house-plateaulaarzen met glitterzolen plus uitstekende gespen en een styling van een virtuele look die superheroes uit games combineert met cartooneske cyber disco punk house warriors. Doelgroep: Inspirator van de mode- & kunstelite in Londen en Parijs die hem volgen.
En ziehier voor de Gareth Pugh modeshow lente/zomer 2019
3) EROTICA. ROMANCE. I’D LIKE TO PUT YOU IN A TRANCE
Neo-house erotica modemarketing voor 2019. Ferry Schiffelers (AMFI), winnaar Lichting 2018, kleedt weer aan in plaats van uit tijdens zijn modeshow Amsterdam Fashion Week lente/zomer 2019. Foto: Team Peter Stigter.
Trendsettende mode-ontwerpers zijn duidelijk aan het spelen en experimenteren met de baanbrekende, visionaire en erotische mode-ontwerpers die de jaren ’90 visueel hebben bepaald, zoals Thierry Mugler, Helmut Lang, Walter van Beirendonck en Veronique Leroy. Generatie Z heeft de opluchting van de totale vrijheid van hun Generatie X-ouders in de ‘90s niet zelf meegemaakt maar zag en ziet alles daarover in de digitale replay van het virtuele retrospectief op het internet. Hen maatschappelijk shockeren en commercieel zogenaamd emanciperen met bloot is niet meer mogelijk voor modemerken die Generatie Z visueel willen verleiden, ‘das war einmal’. Na de kijk-mij-nou-toch-eens-lekker-bloot-op-Instagram jaren ’10 kan niets anders volgen dan dat de nieuwe pubers en jongeren zich juist weer gaan aankleden om zichzelf te bevrijden van het juk van het gedwongen en opgelegde naakt voor de aandacht. Jongerenmode herontdekt de succesvolle erotica-marketing van de jaren ’90, waarbij vooral op de romantiek van het verlangen naar seksuele verleiding wordt ingezet door het lichaam tegelijkertijd te bedekken en specifiek te onthullen om de blik te leiden.
Niet voor niets won Ferry Schiffelers de Lichting 2018 van Amsterdam Fashion Week met zijn spannend verhullende zwarte collectie waarmee er nog wat te raden en te ontdekken valt. En dat sluit goed aan bij de 16-jarige neo-housemeisjes in Amsterdam die nu al thuis komen van school in een kort zwart nepbontjasje, een glimmende zwarte nepleerlegging, een felgekleurde tas en daaronder spierwitte gympen met hoge house-plateauzolen waardoor zij langer lijken dan zij daadwerkelijk zijn. Nauwelijks meer huid te zien, behalve een steeds kleuriger wordende make-up waardoor de aandacht steeds meer naar hun gezichten wordt geleid op basis van YouTube-beautyvloggertips. ‘You can look, but please don’t touch’, is hun visuele modemotto: Anders bijt ik.
Neo-house music erotica inspiratie 2019: Vlogger Landman over videoclip ‘Erotica’ van Madonna, 1992.
Neo-house music erotica inspiratie 2019: Vlogger Tone Oh over uncut-versie videoclip ‘Erotica’, 1992.
4) NEO-HOUSE HAAR: I’VE GOT THE POWER
Neo-house haar 2019. Lieselot Elzinga, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, één van de vijf ontwerpers van de modeshow van supermarktketen Lidl, Amsterdam Fashion Week. Foto: Team Peter Stigter.
De nieuwe jongerenmode wordt een manifestatie van de toekomstige tijdgeest zoals zij die zelf voor hun beeldscherm-ogen hebben. De nationale offline-realiteit voor Nederlandse pubers en jongeren is voorspelbaar, gekaderd, ingeperkt, gecontroleerd en zodoende niet spannend door de hoge eisen van ouders, scholen en henzelf. De wereldwijde virtualiteit is juist daardoor de nieuwe visuele mode-speelplaats voor Nederlandse jongeren. Over je cyberkapsel mag je tenminste nog wel zelf beslissen. Trendsettende neo-housemeisjes verfen hun haar roze of blauw en dito jongens blijven bij blauw. Wat betreft jongerenkapsels kan verder alles in 2019, behalve knotjes en baarden, want zo 2010’s.
Neo-house haar 2019. Ninamounah, modeshow lente/zomer Amsterdam Fashion Week. Foto: Team Peter Stigter.
5) NO LIMIT
Neo-house jongerenmodetrend-input 2019. Ninamounah modeshow lente/zomer 2019, Amsterdam Fashion Week. Foto: Team Peter Stigter.
Heel verrassend is dat Amsterdam Fashion Week ruim baan geeft aan totaal onbekende Nederlandse mode-ontwerpers uit de Generatie Z die nog in opleiding zijn. De zeer zorgvuldig op vrije creativiteit geselecteerde Lichting 2018, bestaande uit Ferry Schiffelers, Berend Brul en Timothy Scholte, heeft in hun collecties voor 2019 al laten zien wat de nieuwe modetrends onder jongeren in de komende jaren zullen gaan worden. Maar ook het Nederlandse Ninamounah moet in dit kader worden vermeld als nationale jongerenmodetrend-inspirator.
De inderdaad volledig vrije en daardoor welhaast onbeschaamde mode-experimenten van deze jonge Nederlandse ontwerpers zijn vroege trendsignalen om commercieel alvast vooruit rekening mee te gaan houden. Bereid je voor op de kinderen van de housemeisjes en -jongens uit de jaren ’90 die net als hun ouders ook gaan spelen met de grenzen van de codes van glamour, kitsch en camp, ofwel goede en slechte smaak. Geen grote persoonlijke egomerk-statements ‘for the buck’ zoals in de jaren ’90 van Madonna en George Michael, maar meer met z’n allen lekker keten met niet alleen neon, roze, blokhakken, nepleer en veren, maar ook met chaps, mondkappen, tuigjes, fetish and kinky. Veel gaat weer kunnen als visuele verleiders op de jongerenmarkt van Generatie Z in 2019.
Neo-housemusic mode-inspiratie 2019. Klik hier voor de videoclip ‘Rhythm of saliva’ van Rhythm of Saliva. Directors Fritz Kok, Inez van Lamsweerde & Reinier Bruins. Kleding vrouwelijke modellen: Vinoodh Matadin voor Frans Molenaar. Deze videoclip werd in club RoXY in Amsterdam (1992) gelanceerd. Later in datzelfde jaar verscheen de videoclip ‘Erotica’ van Madonna.
Copyright tekst: Klaus van den Berg op aanvraag van Peter van Woensel Kooy voor de MarketingTribune JongerenIconen 2019. All text copy rights reserved by Klaus van den Berg, 2018
Foto helemaal boven: Neo-house beauty inspiratie. Kabuki Starshine, New York, 1992. Foto: The Remsen Wolff Collection, courtesy of Jochem Brouwer.
Mis Jongereniconen 2019 in de extra dikke printeditie van MarketingTribune niet en lees ze als eerste op 18 december 2018. Klik hier voor een eigen print exemplaar.
LEES HIER JONGERENICONEN 2019 ONLINE!
ENGLISH VERSION
'House-remix fashion with ’90s attitude'
Sneak preview of my trend forecast on fashion and attitude for the MarketingTribune Youth Icons 2019 to be published mid-December in the last print-issue of 2018 and online. Hello 2019! Please click here to continue.
-
Klaus van den Berg
- Werkt bij: Klaus van den Berg
- Functie:
- Website:http://www.klausvandenberg.com
- Profiel »
- Youth Icons
- lente/zomer
- modeshow
- Ninamounah
- trend
- Generatie Z
- column
- 2019
- verrassend
- onbekend
- Amsterdam Fashion Week
- Klaus van den Berg
- fashion
- jongereniconen
- 2019
- Klaus
- Madonna
- iconen
- mode-ontwerpers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Life Trends-rapport: merkvertrouwen belangrijker
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing