Rob van Vroenhoven (Nima): 'Post-corona tijdperk in ieder geval nog digitaler'
- B2b
- 19 mrt 2020 @ 10:55
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 19 mrt 2020 @ 10:55
- Sjaak Hoogkamer
Op vrijdag 13 maart deed Nima een korte enquête onder zijn leden om te vragen welke impact het coronavirus tot dit moment heeft op hun marketingactiviteiten. MarketingTribune stelde coördinator van het onderzoek Rob van Vroenhoven (business unit manager Exams) aanvullende vragen.
Gaat Nima nog concrete acties ondernemen om marketeers te ondersteunen in de crisis?
‘Nima bestaat om marketeers te helpen in hun werk, dus we zullen om te beginnen goed luisteren en daarop acteren. Dit onderzoek is daarvan een eerste uiting. De Nima schriftelijke Examens worden thuis afgenomen; de Nima-bijeenkomsten zijn uitgesteld t/m 6 april en worden omgeboekt en we gaan daarna zoveel mogelijk online aanbieden. Daarnaast blijven we natuurlijk relevante artikelen publiceren via Marketingfacts zoals dit onderzoek van vrijdag 13 maart.’
Het post-corona tijdperk zal er in ieder geval nog digitaler uit gaan zien, maar het is ook denkbaar dat de waarde van fysiek contact juist een nieuwe dimensie krijgt. Marketeers zijn de ogen en oren van een onderneming. Ze zullen anticiperen op de behoeften bij hun doelgroepen
Hoe staan de marketeers in de crisis: hebben ze een redelijk beeld van hun marketingaanpak of is het echt improviseren?
‘Een beetje van beide blijkt uit het onderzoek, maar besef ook dat er misschien wel 250.000 professionals in marketing werken, als we de commerciële beroepen bij elkaar optellen. Het onderzoek is van vrijdag 13 maart en er is tussentijds veel gebeurd. Van eerdere recessie-perioden weten we dat de beruchte kaasschaaf vaak als eerste over die activiteiten gaat die geen directe bijdragen leveren aan conversie. De P van promotie wordt vaak als eerste aangepakt. Nu zie je dat de crisis ook meer vat krijgt op het product en de distributie. Maar het is nog te vroeg om goed te oordelen en we weten dat veel marketeers én hun dienstverleners creatief kunnen zijn als het erop aankomt.’
Hebben marketeers zelf een idee hoe lang dit gaat duren en anticiperen ze nu al op een post-coronatijd?
‘Nee, dat heeft niemand voor zover wij weten. Het algemene beeld is dat online kanalen - productlevering, uitleg en promotie - meer aandacht krijgen. Voor sommige bedrijven is deze crisis de aanleiding om alles digitaal te gaan doen. En digitaal staat voor ‘op afstand’. Het post-corona tijdperk zal er in ieder geval nog digitaler uit gaan zien, maar het is ook denkbaar dat de waarde van fysiek contact juist een nieuwe dimensie krijgt. Marketeers zijn de ogen en oren van een onderneming. Ze zullen anticiperen op de behoeften bij hun doelgroepen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 44, 202531-10-2025
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

