Barometer Kantar: de impact van 500 dagen covid19

Barometer Kantar: de impact van 500 dagen covid19
  • B2b
  • 19 mei 2021 @ 08:19
  • 16410 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

500 dagen na de komst van covid19 heeft Kantar 11.500 mensen in 21 landen ondervraagd om inzicht te krijgen in de impact die de pandemie op hun leven heeft gehad.

De bevindingen van deze barometer op een rij

•          Over de hele linie is er sprake van een stijgend vertrouwen in een veilige terugkeer naar consumenten- en sociaal gedrag van voor de pandemie, maar dit vertrouwen blijft nog steeds laag. Ongeveer één op drie voelt zich nu op zijn gemak bij het hervatten van het bezoek aan kantoor, de kapper, het naar school sturen van de kinderen, het winkelen voor andere producten dan levensmiddelen, het bezoeken van bars/restaurants en het reizen in eigen land. Ongeveer één op vier voelt zich nu op zijn gemak bij het bezoeken van religieuze bijeenkomsten, de sportschool en de bioscoop. Minder dan één op de vijf voelt zich op zijn gemak bij grote evenementen, waaronder sport, en reizen naar het buitenland. Informatiebronnen over vaccins blijven omstreden.

•          Minder dan de helft van de respondenten beschouwt de overheid (32%), de gezondheidsautoriteiten (45%) of hun arts (25%) als meest betrouwbare informatiebronnen, wat erop wijst dat de overheid meer moet doen om het vertrouwen van de bevolking te winnen.

•          Er blijft een aanzienlijke twijfel bestaan om een vaccin te nemen: 17% van de respondenten zegt waarschijnlijk / definitief geen vaccin te zullen nemen. Deze twijfel is het grootst in de leeftijdscategorie 18-24 jaar, daar waar in het grootste deel van de wereld de mogelijkheid voor hen nog niet bestaat, vergeleken met 8% twijfel in de leeftijdscategorie 65+. Negatieve berichtgeving lijkt een rol te spelen, omdat bezorgdheid over de veiligheid de belangrijkste reden voor twijfel is (41%).

Financiële gevolgen van de pandemie

•          54% van de mensen merkte effect van de coronacrisis op zijn inkomen, terwijl 18% nog steeds verwacht dat zijn inkomen in de toekomst zal dalen als gevolg van de pandemie. Jongeren (18-34 jaar) hebben meer te lijden gehad van de pandemie: 62% heeft al inkomensverlies geleden.

•          De meeste mensen verwachten een economische impact op lange termijn. Eén op de drie (33%) denkt dat de economie zich snel zal herstellen, zodra de pandemie onder controle is, een stijging ten opzichte van 30% in april 2020.

Nieuwe retailontwikkelingen

•          Vóór de pandemie kochten mensen 21% van hun boodschappen online. Tijdens de pandemie steeg dit tot 35% en naar verwachting zal dit tot 2021 zo blijven. In Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse markten was deze stijging in e-commerce voor boodschappen het sterkst.

•          Positieve online ervaringen hebben een nieuw vast publiek veroverd; de helft (49%) had een goede winkelervaring bij het online boodschappen doen en 38% gelooft dat ze online een beter assortiment krijgen. Meer dan één op drie geeft er nu de voorkeur aan boodschappen online te kopen.

•          Prijsgevoeligheid: 70% blijft meer aandacht besteden aan prijzen in vergelijking met 64% in april 2020, terwijl 58% (+10%) meer aandacht besteedt aan producten in de uitverkoop.

•          Lokaal blijft belangrijk. 52% van alle respondenten besteedt meer aandacht aan de herkomst van producten, vergeleken met voor de pandemie. 68% geeft de voorkeur aan supermarkten dicht bij huis, terwijl 64% vindt dat buurtwinkels belangrijk zijn voor de gemeenschap.

Het leven tijdens lockdown

•          E-commerce raakt meer verankerd in ons leven en is nu gerangschikt als de nummer 1 activiteit die mensen nu meer doen dan vóór de pandemie. In mei 2020 stond dit nog als vijfde op de lijst van voornemens om meer te gaan doen.

•          Onze voornemens voor gezonde eetgewoonten zijn lichtjes afgegleden; daar waar ze eerder op de 2e plek stonden als voornemen voor na de pandemie, nemen ze nu een vierde plaats in als een activiteit die we meer doen.

•          Tijd doorbrengen met ons gezin blijft prioriteit. Deze activiteit stond op nummer 3 op de lijst van voornemens in mei 2020 en ook nu op nummer 3 op de lijst van 'activiteiten waar we meer tijd aan besteden' van vandaag.

•          Onze intenties om tijd te besteden aan persoonlijke ontwikkeling zijn minder geworden. Oorspronkelijk stond het op nummer 4 op de lijst van voorgenomen activiteiten in mei 2020, maar is nu gezakt naar een 10e plek als activiteit die we meer doen.

•          Zoom is de 5e meest gebruikte social media-app geworden na YouTube, Facebook, WhatsApp en Instagram en wordt gebruikt door ongeveer tweederde van de respondenten.

Sarah King, Global Brand Domain Leader bij Kantar, over de laatste bevindingen: ‘Uit deze negende barometer blijkt duidelijk dat in landen met een verder gevorderd vaccinatieprogramma het dagelijkse leven weer kan worden hervat. De mensen zijn minder ongerust, voelen zich veiliger en staan meer open voor een hernieuwde kennismaking met de wereld. Dit is een welkome ontwikkeling, maar de vooruitzichten op lange termijn zijn voor veel mensen nog steeds moeilijk. We hebben een transformatie van retail gezien die lijkt te blijven, en in mindere mate hebben we gezien dat onze goede bedoelingen voor een persoonlijke transformatie tijdens de lockdown enigszins zijn vervaagd.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken