Nima: 'Kennis over online marketing neemt toe'
- B2b
- 23 aug 2021 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 23 aug 2021 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Nima peilde de marketingkennis in vijf deelgebieden onder meer dan honderd professionals bij tien grote bedrijven.
Onder meer Grolsch, Noordhoff, Consumentenbond en PostNL namen deel. Martin Huisman, die zich, ondanks dat hij voorzitter-af is, voorlopig nog wel bezig houdt met de Nima Marketing Peilstok: 'Zowel op individueel niveau als in teamverband werden prestaties en onderlinge verhoudingen beoordeeld en geanalyseerd. Dat leverde veel verbetervoorstellen, bespreekpunten voor POP-gesprekken, input voor afdelingsplannen en sturing voor educatiebudgetten op. Veel positieve reacties ook, van zowel de leidinggevenden als onder de deelnemers zelf.’
Het 'beste' deelnemende bedrijf scoorde als team 70 punten in de overall score. Wat in de totaalscore van de deelnemende bedrijven opvalt, is dat de kennis over sales structureel achter blijft. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het reguliere hoger onderwijs wel economie en wiskunde aanbiedt, maar bijvoorbeeld geen commerciëlegesprekstechnieken en offertetrajecten.
'Kennis is allesbehalve zaligmakend, maar wel heel belangrijk voor een goed functionerend bedrijf
In 2021 trok het gemeten niveau van online marketing aan en dat gold ook voor algemene marketingkennis. De N is waarschijnlijk te klein om daar conclusies uit te trekken, maar het is wel interessant om te vermelden. Eén mogelijkheid is dat de coronacrisis de algemene kennis en interesse over en van online in de hand heeft gewerkt. Huisman benadrukt dat 'kennis' allesbehalve zaligmakend is, maar wel heel belangrijk voor een goed functionerend bedrijf: 'Met deze methodiek is dat makkelijk en feitelijk te analyseren, en we zorgen dat de test leuk is om aan deel te nemen'.
Kennis van marktonderzoek relatief goed
Wat verder opvalt, is dat de kennis van marktonderzoek relatief goed scoort. Omgang met data en het trekken van analyses, het interpreteren van onderzoek en het stellen van een diagnose lijken goed te scoren.
Het marketingpeil zoals het op een dashboard verschijnt.
Bron: Marketingfacts
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing