6 manieren om je als detacheringsbureau te onderscheiden

6 manieren om je als detacheringsbureau te onderscheiden
  • B2b
  • 13 jul 2016 @ 11:00
  • Link
  • Manola van Diest
    Manola van Diest

    Social Media & Content marketeer
    Connexys
  • MarketingArbeidsmarktRecruitment

In het rapport de 3 belangrijkste trends in werving & selectie voor 2015 uitgevoerd door LinkedIn geeft 54 procent van de respondenten werkzaam bij recruitmentbureaus aan dat de hevige competitie een van de grootste obstakels voor succes is. De krapte op de arbeidsmarkt neemt in 2016 door de groeiende economie alleen maar toe. De laatste cijfers van het UWV wijzen uit dat er jaarlijks 870.000 vacatures vrijkomen.

De grootste groei vindt plaats in de werving & selectiebranche waar meer dan 86.000 banen vrijkomen. Volop kansen dus en iedereen probeert een graantje mee te pikken. Hoe onderscheid je je als een recruitment en –of uitzendbureau in deze competitieve markt? In deze blog geven we je zes tips hoe je je als recruitmentbureau onmisbaar maakt in de markt.

1. Synergie: Ken je klant en voeg extra waarde toe
Kies voor een duidelijke profilering in de markt. Waarin ben jij expert? Welke branches ken jij van haver tot gort? Ken je opdrachtgevers, hun doelstellingen, de markt waarin zij opereren en het concurrentieveld. Ga niet voor de snelle winst, maar richt je op een langetermijnrelatie met je klant. Partnerships hebben de toekomst. Wees proactief, denk op strategisch niveau mee met de vraag hoe je klant niet alleen op korte, maar ook op langere termijn zijn personeelsbehoefte kan invullen. Een mooi voorbeeld van een uniek concept is het employeneurship van TMC;  zij hebben een heel eigen formule waarin technische professionals als ondernemers actief zijn en uitzonderlijk complexe technische projecten bij klanten uitvoeren en managen.                             

2. Personaliseer: Stel de kandidaat centraal
Organisaties investeren de laatste jaren veel in een klantgerichte benadering. Als arbeidsbemiddelingsbureau is het net zo belangrijk om je kandidaten centraal te zetten. Het begint bij ken je kandidaat. Specialiseer je in specifieke arbeidsmarktdoelgroepen en leer die kennen van haver tot gort. Wie zijn de potentiële kandidaten, hoe gedragen ze zich, wat drijft hen, waar zijn zij te bereiken en waarmee zijn zij te boeien en te binden? Het is daarvoor belangrijk om data te verzamelen in een CRM recruitmentsysteem zoals demografische gegevens, voorkeuren, online gedrag. Al deze kennis kan je inzetten voor persoonlijk gerichte communicatie. Online recruitment wordt immers steeds belangrijker. Toets zoveel mogelijk al je acties om zo meer te weten te komen van je klanten. Wat werkt wel en wat werkt niet. Dit kan door A/B testing, een kandidatenpanel en een kandidaattevredenheidsonderzoek . Ga met je potentiële kandidaten in gesprek. Naar aanleiding van al je vergaarde informatie kan je een Candidate Persona opstellen, waarop je jouw conversatie, content en diensten kan afstemmen. 

3. Word searching & sourcing specialist
Voor velen staat online searchen en sourcen gelijk aan profielen met de toevoeging ‘available’ zoeken op LinkedIn. Toch is dat lang niet altijd de beste methode. Er zijn veel meer mogelijkheden, die aanzienlijk effectiever kunnen zijn. De ideale kandidaat is immers in het algemeen niet actief op zoek naar een andere baan, maar staat wel open voor een goede aanbieding. En dat is nou precies waar jij als werving- en detacheringsbureau het verschil kunt maken.

Bekwaam je in de verschillende searchtechnieken om niet alleen baanzoekers, maar ook het latent (niet actief zoekende) talent te vinden en aan je te binden. De ideale kandidaat is lang niet altijd degene met de meeste ‘hits’ op ingevulde zoektermen. Wees creatief in je zoektocht, beperk je niet tot online profielen en social media, maar kijk ook eens op fora en niche websites. Volg een sourcingstraining en zoek je doelgroep ook letterlijk op, bijvoorbeeld op netwerkbijeenkomsten of evenementen. Zo organiseerde Randstad een hackathon om technisch talent te ontmoeten en bedacht In Person een geluksevent. Benader de ideale kandidaat vervolgens op de manier die hem of haar het meest aanspreekt, met een aanbod dat op zijn lijf geschreven is.

4. Bind en boei veelbelovend talent
Een ander punt waarmee je je als bureau kunt onderscheiden en toegevoegde waarde biedt aan je opdrachtgevers: leg talentpools aan van veelbelovend talent, ook al zijn ze (nog) niet direct inzetbaar. Volgens het LinkedIn rapport staat het werven van passieve kandidaten en bouwen van talentpools hoog op de agenda van recruitmentbureaus. Durf anticyclisch te denken. Bedenk goed welke criteria iemand moet voldoen om in een bepaalde talentpool te vallen en ga vervolgens gericht op zoek via bijvoorbeeld online CV databases en ga met hen in gesprek. 

Verstuur een nieuwsbrief, bevraag hen in enquêtes, nodig hen uit voor speciale evenementen en deel je kennis. Deel waardevolle en relevante content waarmee jij het talent helpt in zijn dagelijkse werkzaamheden. Toon oprecht interesse en houd het contact laagdrempelig, bijvoorbeeld door een eigen mobiele app aan te bieden waarmee je info kunt uitwisselen.

5. Wees een meester in matchen
The best (wo)man for the job. Daar is het allemaal om te doen. Werving- en detacheringsbureaus kunnen hierin een enorme toegevoegde waarde leveren. Sneller werven is een, maar kwaliteit leveren is uiteindelijk waar jij het op gaat winnen. Opdrachtgevers meten deze KPI ook steeds beter door, het bureau dat erin slaagt hieraan het meest bij te dragen gaat er met de opdrachten vandoor.

Met jouw specialistische kennis en ervaring kun je zorgen dat jouw assessment en selectie daadwerkelijk leidt tot de perfecte match. Weg met het ‘onderbuikgevoel’, op naar een weloverwogen en beredeneerde keuze. Verfijn je matchingtechnieken, zowel op persoonlijk niveau als op het gebied van recruitmentsoftware. Verrijk je ATS met een matchingmodule die niet alleen kijkt naar de afstemming op basis van harde criteria als opleiding, capaciteiten en ervaring, maar die ook ‘zachte’ criteria als cultuur, persoonlijkheid, motivatie, potentie meeneemt in de beoordeling. Deze zachte criteria zijn immers in veel gevallen doorslaggevend voor de quality of hire.

6. Maak het je gemakkelijk met een cutting edge ATS
Alsjeblieft. Zes tips die stuk voor stuk in je voordeel zullen werken. Te tijdrovend? Te arbeidsintensief? Welnee, daar hebben we de techniek toch voor? Dat is dan ook onze zesde tip: goede CRM recruitment software die je kan ondersteunen bij elk van de genoemde onderdelen. Bijvoorbeeld:

  • CRM gekoppeld aan ATS. Een slim CRM recruitmentsysteem zorgt dat alle data van klanten en kandidaten up to date en realtime beschikbaar zijn op de manier die voor jou het meest handig werkt.
  • Semantisch searchen. Een geavanceerde searching module binnen je CRM recruitment systeem gaat met behulp van o.a. een semantische search engine in jouw eigen database en diverse kanalen intelligent op zoek naar geschikte kandidaten. Hierbij toont hij niet simpelweg de ‘hits’ op de ingevulde zoektermen, maar neemt hij relevantie en context mee in de zoektocht naar de perfecte kandidaat. Enorm tijdbesparend, kostenefficiënt en verrassend effectief.
  • Talentpooling. Naast een geavanceerde matchingmodule kun je ook bij het engagen van je talentpool je voordeel doen met allerlei handige applicaties. Met speciale apps kun je via je recruitment systeem extra functionaliteiten inzetten, zoals direct mailings, enquêtes en nieuwsbrieven in je eigen huisstijl.
  • Matching. Tenslotte kan jouw recruitmentsoftware een belangrijke ondersteuning bieden op het gebied van matching. Hierbij kan je denken aan smart matching, pre-selectie door middel van ‘killer questions’ of video-pitches, e-assessments, screening en cultural matching.
Manola van Diest

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken