B2B Marketing Trendrapport 2019: 5 learnings op een rij

B2B Marketing Trendrapport 2019: 5 learnings op een rij
  • B2b
  • 25 jun 2019 @ 11:05
  • 13547 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Op 20 juni 2019 heeft SRM Opleidingen en Spotler het B2B Marketing Trendrapport 2019 gelanceerd. Het B2B Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Nederland.

Maar als echte marketeer stel je natuurlijk de vraag: What’s In It For Me? En terecht. Daarom lees je hieronder 5 learnings uit dit rapport waarmee je in 2019 meer MQL’s kunt scoren en je marketing beter kunt inzetten. Benieuwd naar de overige learnings? Dowload hier het volledige rapport.

Learning 1: Analyseer welke leads tot offertes hebben geleid
Aankooptrajecten in de B2B duren zeker enkele maanden. Uit dit onderzoek blijkt dat de buyer’s journey voor 27% van de B2B-marketeers 1-3 maanden duurt en voor 19% staat de teller op 3-6 maanden. Het is bijzonder waardevol om te kijken welke leads tot offertes hebben geleid. Analyseer het gedrag van deze leads gedurende hun buyer’s journey. Zo krijg je een goed beeld van je online en offline succesfactoren.

Learning 2: Verbeter de samenwerking tussen marketing en sales en gebruik elkaars ervaringen en inzichten
Om meer MQL’s (Marketing Qualified Leads) te scoren, realiseren veel B2B-marketeers dat een goede samenwerking tussen marketing en sales belangrijk is. Om die samenwerking te verbeteren, kun je als B2B-marketeer prima een kritische blik werpen op al je ingezette campagnes en al je vergaarde data, maar het helpt zeker ook als je samen met je salescollega’s kijkt naar je buyer’s journey.

Learning 3: Ontwikkel een contentstrategie en zet een contentkalender op
Contentcreatie moet geen doel op zich zijn. Wil je met je content waardevolle leads werven, dan moet je met je content autoriteit creëren. In mooi Engels: thought leadership. Volgens de experts van dit onderzoek is het om die reden verstandig om een geïntegreerde contentkalender op te zetten. Met ’geïntegreerd’ wordt bedoeld dat je sales, marketing, accountmanagement, HRM en alle andere afdelingen met extern klantcontact betrekt bij je contentkalender. Zo is het eenvoudiger om je boodschappen en je uitingen aan te passen aan het gedrag en de wensen van je doelgroepen.

Learning 4: Stem je contentkalender niet alleen af op de buyer’s journey, maar ook op de customer journey
Als je eenmaal alle stakeholders bij elkaar hebt en je bent bezig met het opzetten van je contentkalender, denk dan niet alleen aan je buyer’s journey. B2B-marketeers hebben de neiging om meer aandacht te hebben voor de fase ‘klant worden’ dan voor de fase ‘klant zijn’. Slechts 29% van de B2B-marketeers geeft aan dat ze voor de customer journey gepersonaliseerde e-mail campagnes opzetten op basis van klantgedrag. Kijk eens of je dit soort campagnes wel kunt inrichten. Informatie uit gepersonaliseerde campagnes geeft je inzichten die je weer prima ‘aan de voorkant’ kunt gebruiken. En niet te vergeten: ook je klanten hebben er baat bij.

Learning 5: Genereer betere leads door een goede combinatie van online en offline zichtbaarheid
Jouw collega’s weten met hun netwerk en jullie gezamenlijke klantevents mooie leads te scoren. Het zijn ‘kanalen’ die in de B2B nog steeds bijzonder waardevol zijn. Daarnaast werkt het goed om het organisch zoekresultaat te stimuleren en in te zetten op SEA. Nu kun je denken dat ‘organische zoekresultaten stimuleren’ en het ‘organiseren van klantevents’ twee compleet verschillende werelden zijn, maar voor het bevorderen van traffic is het goed om je online en offline zichtbaarheid te combineren.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken