[column] Interne marketeers zijn de nieuwe marketinghelden!

[column] Interne marketeers zijn de nieuwe marketinghelden!
  • B2b
  • 23 sep 2020 @ 17:48
  • 24381 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Interactie

COVID-19 houdt ons al maanden bezig. Met veel negatieve impact, maar het virus biedt ook kansen. Het zal namelijk grote trends, zoals de deeleconomie, duurzaamheid en de enorme wereldwijde digitalisering naar verwachting aanzienlijk gaan versnellen. Houd met al die veranderingen wel je interne communicatie stevig op orde.

In tijden van economisch succes is de noodzaak om daadwerkelijk te innoveren minder aanwezig. Niet voor niets zie je nu tijdens de economische crisis, als gevolg van de pandemie, een sterke innovatiekracht bij bedrijven en overheden ontstaan. Iedereen heeft wel een paar initiatieven van innovatieve producten, diensten en processen voorbij zien komen. Wat je ook ziet, is dat de hele digitale transformatie in een stroomversnelling raakt. Men werkt meer remote, communiceert via online kanalen en consumeert vrijwel alles, zowel privé als zakelijk, online. Dit gaat niet veranderen. Sterker nog: we zijn net begonnen.

Druk op grote organisaties om te veranderen neemt toe

Ok, in crisistijd gaan bedrijven innoveren en komen verandertrajecten op het gebied van digitale transformatie sneller op gang. Er is wel een probleem. De huidige medewerkers (specifiek de Millennials) hebben het internet zien komen en langzaam komt ook Generatie Z op de arbeidsmarkt. Generatie Z is opgegroeid met het internet, de smartphones en de nieuwste technologieën. Men is individualistischer, breder georiënteerd, minder afhankelijk en hecht minder waarde aan hiërarchie. Centrale vraag is dus hoe zorg je ervoor dat je je huidige medewerkers en de nieuwe generatie medewerkers aan boord houdt en mee krijgt in jouw digitale verandering? Hoe informeren wij hen over de nieuwe strategie of aanstaande change projecten?

Centrale vraag is: hoe zorg je ervoor dat je je huidige medewerkers en de nieuwe generatie medewerkers aan boord houdt en mee krijgt in jouw digitale verandering

Snel persoonlijk en doelgericht communiceren
Dat gaat je niet lukken met een algemene PowerPoint presentatie of een webinar gedeeld door het managementteam. Ook een intranetberichtje zal bij een verandertraject zoals de uitrol van een nieuwe strategie of werkwijze niet voldoende zijn om daadwerkelijk gedrag te veranderen. De doelgroep is gewend aan snelle, persoonlijke en specifieke op maat gemaakte informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tools zoals Facebook@work, maar ook de eenvoud van Dropbox en G Suite van Google. Ook vanuit externe communicatie zie je dat bijvoorbeeld instrumenten als programmatic advertising ons in staat stellen om zeer specifiek en persoonlijk te targetten en te communiceren.

 

Het daadwerkelijk goed uitleggen van je verandering, strategie en of project heeft een grote impact op de slagingskans van je project. Zeker als hier naast een kenniscomponent ook sprake is van een bepaald gewenst gedrag van je medewerkers als gevolg van de verandering. Een goede digitale interne communicatiestrategie afgestemd op de interne customer journey gaat je tevens veel kostbare uitleg (lees managementtijd) besparen. We hoeven niet al die zaaltjes en meetings meer af. Sterker nog, wil je daadwerkelijk je doelgroep met jouw change boodschap effectief bereiken, gebruik dan bewezen en effectieve tools die ook al veelvuldig worden gebruikt in externe communicatie.

Gelukkig zijn daar de nieuwe helden, namelijk de interne marketeers

Jarenlang hebben ze naar de buren (externe marketing) gekeken en gezien welke slimme tools en mogelijkheden er vandaag de dag bij externe communicatie allemaal beschikbaar zijn. De interne marketeer of communicatie professional kreeg vaak dusdanig weinig budget dat het daadwerkelijk een “one size fits all” communicatieboodschap werd. Ook zag je dat ondersteunende afdelingen zoals HR een deel van de interne communicatie voor haar rekening nam. Veelal vanuit “u vraagt wij draaien” service. Het wordt dus de hoogste tijd dat we dit veranderen en dat we aantonen wat de effectiviteit van een goede digitale interne communicatiestrategie is.

Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden

Om de veranderingen binnen jouw organisatie daadwerkelijk door te voeren ontkom je dus niet aan goede change communicatie. Laat je interne communicatieprofessional opstaan, omarm alle beschikbare digitale tools om deze vervolgens in te zetten voor je interne klant! Ga aan de slag om interne communicatie net zo doelgericht te maken als externe communicatie. En nee, een intranet bericht of een poster bij het koffieautomaat is niet wat ik bedoel. Weet waar jouw interne klant zich bevindt in de customer journey, welke interne doelgroepen er zijn en tegen wie je praat. Werk daarom met persona’s, ga vooral meten en communiceer directer en persoonlijker via online kanalen. Wake-up en zorg dat de interne communicatie professional in no-time als nieuwe held binnen jouw organisatie wordt gezien!

Dit blog is geschreven door Onno Rompa, marketing en sales manager Funk-e | Internal communication

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken