[Interview] Koeweiden en Postma zijn terug met re-startup PKCDesign

[Interview] Koeweiden en Postma zijn terug met re-startup PKCDesign
  • Bureaus
  • 1 mei 2017 @ 09:16
  • 38783 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieInterviewNieuwkomers

Jacques Koeweiden en Paul Postma zijn terug. Ditmaal niet als KoeweidenPostma, maar met een nieuw bureau, samen met hun compagnon Lu Chen. Laatstgenoemde in gesprek met MarketingTribune over PKCDesign, dat vandaag (1 mei) het levenslicht ziet. 'We willen de stap maken naar de internationale arena met een focus op China en Zuid-Oost Azië.'

Van huis uit is de in Shanghai geboren en getogen Lu Chen econoom, maar in 2009 zette ze haar eerste stappen in de creatieve wereld. ‘Ik ontwikkelde communicatie workshops voor Nederlandse bedrijven die zakendoen met China. Dat sluit ook perfect aan op mijn achtergrond. Zodoende bouwde ik eigenlijk een brug tussen de Chinese markt en Nederlandse designers.’ Vorig jaar kwam Chen in contact met Jacques Koeweiden. ‘Dat was tijdens een lezing bij de International Design week, in Shenzhen. Hij was op zoek naar een nieuwe uitdaging en de Chinese markt trok hem aan.' 

En nu dus een nieuw bureau, per 1 mei 2017 gaat PKCDesign van start. ‘Nouja bureau, we hanteren niet de traditionele structuur van een bureau. Wel zijn we dankzij de grote en vaste ‘inner circle’ (van ontwerpers, fotografen en merkstrategen) uit het netwerk van Jacques en Paul in staat om gelijktijdig aan uiteenlopende projecten te werken.’
Locatie is de Amsterdamse Levantkade 107, de studio van waaruit Jacques werkt. ‘We gaan het wat anders inrichten. We zijn niet het type bureau met een glazen pui een de voorkant. Eerder met een pingpongtafel midden in de kamer. Plezier is belangrijk. Dit nieuwe avontuur is als een tweede jeugd voor ons.’

Wat is de ambitie van PKCDesign?
Allereerst willen we ons oude én nieuwe netwerk laten weten dat ‘Vintage Koeweiden en Postma’ terug zijn. Met z’n drieën vormen we een krachtig en multidisciplinair team, met daarnaast onze gedeelde focus op ‘East meets West’. We willen de stap maken naar de internationale arena met een focus op China en Zuid-Oost Azië. En vanuit de ervaring die we inmiddels hebben opgedaan met een breed scala aan internationale opdrachtgevers willen we ook een brug slaan naar het buitenland, met name China. Zo is Jacques op dit moment bezig met een ontwerp van een horloge voor de Chinese markt.

Hoe ziet die brug tussen China en Nederland er precies uit?
De Nederlandse creatieve wereld heeft veel te bieden aan Chinezen. Chinese ondernemers bellen mij op voor het beste design uit Nederland. Ze waarderen ons vakmanschap. Samen met Jacques en Paul willen we deze kennis en ervaring ook delen met Chinese ontwerpers. Jacques is de co chairman van AGI Nederland en een van zijn taken is om jonge internationale designtalenten te ontdekken. China verkeert nu in een sterke transitie van ‘Made-in-China’ naar ‘Brand-in-China’. Daarin kunnen wij een mooie rol spelen.

Nemen jullie alle opdrachten aan?
Nee, niet alle. De mentaliteit van het merk moet wel bij ons passen, zowel in professioneel als ethisch opzicht.

 

Lees ook: 'Dit is een heerlijke tijd om in te werken'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken