[Interview] Koeweiden en Postma zijn terug met re-startup PKCDesign
- Bureaus
- 1 mei 2017 @ 09:16
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - StrategieInterviewNieuwkomers
- 1 mei 2017 @ 09:16
- Lucas Boon
Jacques Koeweiden en Paul Postma zijn terug. Ditmaal niet als KoeweidenPostma, maar met een nieuw bureau, samen met hun compagnon Lu Chen. Laatstgenoemde in gesprek met MarketingTribune over PKCDesign, dat vandaag (1 mei) het levenslicht ziet. 'We willen de stap maken naar de internationale arena met een focus op China en Zuid-Oost Azië.'
Van huis uit is de in Shanghai geboren en getogen Lu Chen econoom, maar in 2009 zette ze haar eerste stappen in de creatieve wereld. ‘Ik ontwikkelde communicatie workshops voor Nederlandse bedrijven die zakendoen met China. Dat sluit ook perfect aan op mijn achtergrond. Zodoende bouwde ik eigenlijk een brug tussen de Chinese markt en Nederlandse designers.’ Vorig jaar kwam Chen in contact met Jacques Koeweiden. ‘Dat was tijdens een lezing bij de International Design week, in Shenzhen. Hij was op zoek naar een nieuwe uitdaging en de Chinese markt trok hem aan.'
En nu dus een nieuw bureau, per 1 mei 2017 gaat PKCDesign van start. ‘Nouja bureau, we hanteren niet de traditionele structuur van een bureau. Wel zijn we dankzij de grote en vaste ‘inner circle’ (van ontwerpers, fotografen en merkstrategen) uit het netwerk van Jacques en Paul in staat om gelijktijdig aan uiteenlopende projecten te werken.’
Locatie is de Amsterdamse Levantkade 107, de studio van waaruit Jacques werkt. ‘We gaan het wat anders inrichten. We zijn niet het type bureau met een glazen pui een de voorkant. Eerder met een pingpongtafel midden in de kamer. Plezier is belangrijk. Dit nieuwe avontuur is als een tweede jeugd voor ons.’
Wat is de ambitie van PKCDesign?
Allereerst willen we ons oude én nieuwe netwerk laten weten dat ‘Vintage Koeweiden en Postma’ terug zijn. Met z’n drieën vormen we een krachtig en multidisciplinair team, met daarnaast onze gedeelde focus op ‘East meets West’. We willen de stap maken naar de internationale arena met een focus op China en Zuid-Oost Azië. En vanuit de ervaring die we inmiddels hebben opgedaan met een breed scala aan internationale opdrachtgevers willen we ook een brug slaan naar het buitenland, met name China. Zo is Jacques op dit moment bezig met een ontwerp van een horloge voor de Chinese markt.
Hoe ziet die brug tussen China en Nederland er precies uit?
De Nederlandse creatieve wereld heeft veel te bieden aan Chinezen. Chinese ondernemers bellen mij op voor het beste design uit Nederland. Ze waarderen ons vakmanschap. Samen met Jacques en Paul willen we deze kennis en ervaring ook delen met Chinese ontwerpers. Jacques is de co chairman van AGI Nederland en een van zijn taken is om jonge internationale designtalenten te ontdekken. China verkeert nu in een sterke transitie van ‘Made-in-China’ naar ‘Brand-in-China’. Daarin kunnen wij een mooie rol spelen.
Nemen jullie alle opdrachten aan?
Nee, niet alle. De mentaliteit van het merk moet wel bij ons passen, zowel in professioneel als ethisch opzicht.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
Laatste Nieuws
- Vattenfall verlengt... 18-11-2025
- Nederland ervaart grootschalige... 18-11-2025
- Ruilen? Niet bij deze bon18-11-2025
- Nederland blijkt liever dan gedacht... 18-11-2025
- VRT toont harde realiteit achter ‘ik... 17-11-2025
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

