Cannes Lions 2019: alle Nederlandse winnaars
- Bureaus
- 26 jun 2019 @ 09:36
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - AwardCampagnesReclameCannes
- 26 jun 2019 @ 09:36
- Jeroen Mirck
Cannes Lions is de jaarlijkse hoogmis van de internationale reclame. Ook Nederland blaast een toontje mee. Hoe deden ‘we’ het in 2019? MarketingTribune zet alle Nederlandse nominaties en winnaars op een rij. Conclusie: het was geen topjaar.
Deze week lees je op MarketingTribune.nl volop verslagen van het Cannes Lions International Festival. MT-redacteur Lucas Boon is ter plaatse, maar ook de JongeHonden laten in gastblogs van zich horen. Naast al die inspiratie willen vakgenoten natuurlijk weten welk werk écht prijswinnend is. Dat houden wij bij in dit dossier. Gedurende de week worden steeds meer shortlists bekend en elke avond reikt de vakjury vele Leeuwen uit. Dit artikel wordt daarom dagelijks bijgewerkt.
De eerste indruk is dat 2019 geen topjaar is voor Nederland als het gaat om winnend werk in Cannes. Dat blijkt alleen al uit het grote aantal categorieën zonder Nederlandse nominaties (en dus ook geen winnaars): we tellen inmiddels de Leeuwen voor Innovation, Pharma, Health & Wellness, Print & Publishing, Industry Craft, Creative Strategy Lions, Creative Effectiveness.
Toch werden wel degelijk de nodige campagnes genomineerd. Dinsdag werd zelfs een eerste (en enige) Gouden Leeuw gewonnen, door W+K Amsterdam voor een Russische Nike-campagne. Tweemaal zilver was er diezelfde dag voor de Snelweg-sprookjes van Volkswagen, bedacht door Achtung McGarryBowen. Die campagne zou in de loop van de week nog vier keer zilver winnen.
Hieronder alle Nederlandse nominaties, met erachter of er ook prijzen zijn gewonnen.
Titanium Lions
- Reporters Without Borders: Uncensored Playlist (MediaMonks i.s.m. DDB Berlin) (TITANIUM)
Glass Lions
- Nike South-Africa: Caster Semenya (W+K Amsterdam) (BRONS)
Outdoor Lions
- Nike Russia: Street Story (Wieden + Kennedy Amsterdam)
Design Lions
- Gumshoe (Publicis Amsterdam) (2x)
- WPP: Amsteldok, WPP Campus (VBAT)
Film Craft Lions
- Liberty Global: A Report of Connected Events (PostPanic) (2x)
- G-Star: Uniform of the Free (Herc)
- Diesel: Hate Couture (Sizzer)
Digital Craft Lions
- Nike: Never Ask (W+K A’dam, Wizz/Quad Group Paris) (GOUD)
- Volkswagen: Snelweg-sprookjes (Achtung McGarryBowen) (3x) (1x ZILVER)
- Adidas: Speed Factory (Fiction Factory, Resn Amsterdam)
Industry Craft Lion
Jimmy Nelson: Blink Test (JWT Mumbai/Amsterdam) (BRONS)
Entertainment Lions
- Volkswagen: Snelweg-sprookjes (Achtung McGarryBowen) (ZILVER)
- ING: Rembrandt Tutorials (Wunderman Thompson A’dam) (2x)
- Reporters Without Borders: Uncensored Playlist (MediaMonks i.s.m. DDB Berlin) (2x)
Entertainment Lions for Music
- Childish Gambino: Pharos AR (MediaMonks Amsterdam) (2x)
- Wehkamp: The Best in You (Achtung McGarryBowen)
Entertainment Lions for Sports
- Nike: Awaken the Phanton (W+K Amsterdam) (2x)
- Adidas: Run for the Oceans (TBWA\Neboko)
- New Balance: Runaway Pub (MediaMonks i.s.m. VMLY&R New York)
Creative Data Lions
- Volkswagen: Snelweg-sprookjes (Achtung McGarryBowen)
- Veloretti: Car-2-Bike (Veloretti Bikes is.m. G-Unit)
Direct Lions
- KLM: We Are an Airline (DDB Amsterdam)
- Centraal Beheer: Car Commercial To Go (DDB Amsterdam)
Media Lions
- Gumshoe (Publicis Amsterdam) (2x)
- KLM: We Are an Airline (DDB Amsterdam)
- Centraal Beheer: Car Commercial To Go (DDB Amsterdam)
PR Lions
- Corona: Oceans Week (W+K Amsterdam) (2x)
- AH & Diabetes Fonds: The Biggest Secret Diet (TBWA\Neboko)
Social & Influencers Lions
- Diesel: Ha(u)te Couture (Sizzer) (5x)
- Nike: Awaken the Phanton (W+K Amsterdam)
- Centraal Beheer: Car Commercial To Go (DDB Amsterdam)
Film Lions
- Calvé: Lieke (Alfred)
Mobile Lions
- Volkswagen: Snelweg-sprookjes (Achtung McGarryBowen) (2x) (1x ZILVER)
- ABN Amro: The Lockdown (Code d'Azur) (2x)
Radio & Audio Lions
- Volkswagen: Snelweg-sprookjes (Achtung McGarryBowen) (ZILVER)
Brand Experience & Activation Lions
- Volkswagen: Snelweg-sprookjes (Achtung McGarryBowen) (2x) (2x ZILVER)
- Gumshoe (Publicis Amsterdam) (3x)
- ING: Rembrandt Tutorials (Wunderman Thompson Amsterdam)
- KLM: Take-off Tips (DDB Amsterdam
- McDonald's: For You (TBWA\Neboko)
Creative eCommerce Lions
- Veloretti: Car-2-Bike (Veloretti Bikes i.s.m. G-Unit) (3x) (1x BRONS)
Sustainable Development Goals Lions
- Elan: The Unbias Button (Wunderman Thompson Amsterdam)
Wie Cannes Lions graag volgt, kan dagelijks digitaal terecht op MarketingTribune.nl.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- festival
- 2019
- Cannes Lions
- winnaars
- Achtung
- Nike
- KLM
- Volkswagen
- shortlist
- awards
- ieden+Kennedy
- campagnes
- McGarryBowen
- Gouden Leeuw
- MediaMonks
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
- Hornbach start najaarscampagne 'Geen project zonder tegenslag'
- Zwijsen lanceert emotionele campagne voor Open Up
- De Speld & Partners steunen ElevatorBrief
- Ra*w en Bauer Media Outdoor maken winnaars DOOH Challenge 2025...
- Ex-Glasnost duo en oud-NOS-journalist starten Numen
Laatste Nieuws
- ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens... 14-10-2025
- Initiative en Yune winnen... 14-10-2025
- Triodos Bank kiest Gardeners en... 14-10-2025
- Overstappen.nl lanceert merkcampagne... 13-10-2025
- Auping lanceert campagne rond ultiem... 13-10-2025
- Team5pm sluit zich aan bij... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes