Madurodam zet vol in op beleving
- Bureaus
- 31 jul 2019 @ 09:11
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CommercialsStorytellingMerkenCampagnes
- 31 jul 2019 @ 09:11
- Jeroen Mirck
De meeste volwassen Nederlanders denken bij Madurodam nog steeds aan de miniatuurstad uit hun jeugdherinneringen. Terwijl Madurodam inmiddels is uitgegroeid tot eigentijds themapark voor jong en oud. Twee nieuwe tv-commercials van N=5 werpen daarom een nieuw licht op de Haagse attractie.
'Oh, een lekkende dijk gestopt. Met m’n vinger…' De nieuwe commercial van Madurodam combineert op humoristische wijze de verbeeldingskracht van kinderen met de avonturen die zij in het Haagse park hebben meegemaakt, zoals voorkomen dat Nederland overstroomt bij het waterspel Hansje Brinker.
De nieuwe campagne ‘Madurodam. Moet je meemaken’ zet vol in op beleving. Want Madurodam is inmiddels veel meer dan de miniatuurstad van vroeger: de attractie in Den Haag biedt onderdak aan tal van levensgrote (indoor-)attracties, ontwikkeld rondom hoogtepunten in de rijke historie van ons land.
Via tientallen doe-dingen en digitale media komen ‘de grote verhalen van Nederland’ tot leven. Van de drooglegging van de Haarlemmermeerpolder met ’s werelds grootste stoommachine ooit, tot de Rotterdamse haven (de grootste van Europa) en de Oosterscheldekering. En van de stichting van Nieuw-Amsterdam (het huidige New York) tot de sportieve prestaties van de Oranje Leeuwen en Leeuwinnen.
Kracht van verbeelding
Als onderdeel van de zomercampagne werkte Madurodam voor de ontwikkeling en creatie van de nieuwe commercial opnieuw samen met het reclamebureau N=5. Volgens Yvette Nieboer, manager Marketing & Sales van Madurodam, speelt de commercial effectief in op dat wat de meeste mensen in hun volwassenwording steeds meer kwijtraken: verbeeldingskracht.
'Waar volwassenen drie bankkussens opgestapeld zien, zien kinderen een heus kasteel', aldus Nieboer. 'Waar volwassenen kinderen met een bal op een grasveldje zien, wanen kinderen zich Lionel Messi in een bomvol stadion. Kinderen spreken de taal van de verbeelding. In onze commercial nemen kinderen ons op humoristische wijze mee in die fantasiewereld van wat ze beleefd hebben in Madurodam. Met als achterliggende boodschap: de beste manier om het zelf te beleven is natuurlijk niet door het van een ander te horen, maar door het zelf mee te maken.'
'Oh, ik heb het Haarlemmermeer leeggepompt.. Met de grootste stoommachine ever.. grootste Eh-ver dus hè.' In de familieattractie de Waterwolf van Madurodam draaien kinderen – net als in het échte gemaal de Cruquius – zelf aan de radars van de allergrootste stoommachine ter wereld om het immense Haarlemmermeer droog te leggen.
N=5 was in 2017 ook verantwoordelijk voor de succesvolle commercial ‘Nederland op z’n grootst’ (één van de kwartaalfinalisten van de Gouden Loekie) en voor de vervolgcampagne in 2018. De nieuwe tv-campagne is vanaf eind juli tot eind augustus te zien op RTL en NPO3 (bij Zapp). Hij wordt ondersteund door een OOH- en online campagne.
Ook volgt er een merkactivatie rondom de campagne, geïntegreerd met een PR- en social media-traject. Hiervoor is het Amsterdamse bureau The Gardeners verantwoordelijk.
Credits
Opdrachtgever: Madurodam | Reclamebureau: N=5 | Creatie: Chris Krabbendam, Ruben Sonneveld | Strategie: Daan de Raaf | Account: Donna Zweevel, Judith Lavalette | Productie N=5: Petra Leddy, Lotte de Rooij | Productiemaatschappij: Holy Fools | Regisseur: Daan Hocks | Editor: Kim Hinrichs | Postproductie: Ambassadors | Geluid: Ambassadors | Activatie: The Gardeners | Media: PHD Netherlands | Verantwoordelijk bij klant: Yvette Nieboer, Ludmilla Molina
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers