Peter Meere (The Brand Father): ‘Veel initiatieven zijn alleen voor de bühne’

Peter Meere (The Brand Father): ‘Veel initiatieven zijn alleen voor de bühne’
  • Bureaus
  • 13 mei 2020 @ 12:21
  • 21297 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EntertainmentEvenement

Peter Meere is mede-oprichter van creatief bureau The Brand Father. We spreken hem over grote evenementen die wegvallen, gevolgen voor sponsoren en de toekomst van de eventbranche. 'Ook DJ's zullen hun uitgavenpatroon drastisch moeten verlagen.'

Meere (34) werkte in het verleden onder meer voor Vice en in april 2019 richtte hij The Brand Father op. Met zijn bureau verzorgt hij strategische en creatieve trajecten voor merken in de muziek- en entertainmentbranche.

Wat vind je ervan dat grote evenementen pas weer mogen als er een vaccin tegen corona is?

Ik vind het een ontzettend pijnlijk, maar goed besluit. Zolang er geen manier is om met 99,9% zekerheid te controleren of een bezoeker besmet is, moeten we het risico niet nemen om grote potentiële besmettingshaarden te creëren. Als eventbranche zullen we nu op zoek moeten gaan naar alternatieve, kleinere vormen van evenementen, ondersteund door de richtlijnen van het RIVM. De onzekerheid die dit de komende periode met zich meebrengt gaat vooral de kleine, onafhankelijke bedrijven hard raken, aangezien die een kleiner vangnet hebben.

Wat betekent dit besluit voor de samenwerking tussen evenementen en grote sponsoren?

Veel sponsoren hebben vanuit onzekerheid budgetten en marketingactiviteiten on-hold gezet. Coca-Cola is hier een goed voorbeeld van. Naast het feit dat dit vanuit marketingstrategie niet slim is, onder meer door een verhoogde share of voice en de kans op groei in marktaandeel, vind ik dat grote merken nu echt hun verantwoordelijkheid moeten nemen. En niet bang moeten zijn om een uitglijer te maken of de plank mis te slaan.

Er worden veel initiatieven 'voor de bühne' vanuit de communicatieafdeling opgezet, zonder dat die initiatieven worden nageleefd door de rest van het bedrijf. Uiteraard zijn er merken die het belang hier van inzien en die samen met bureaus en organisatoren op zoek gaan naar alternatieve initiatieven. Maar het gebeurt wat mij betreft te weinig.

Wat zijn de gevolgen voor ons grootste exportproduct: de DJ?

Ook zij zullen natuurlijk hard geraakt worden. Er is een kleine groep A-artiesten die pre-corona goed verdiend heeft en deze situatie voor lange tijd kan volhouden, maar de grote middenklasse zal echt op een houtje moeten bijten en hun uitgavenpatroon drastisch moeten verlagen. En vergeet ook niet de boekingskantoren en het management van artiesten, die van de ene op de andere dag hun inkomsten compleet hebben zien verdampen, zonder een duidelijke horizon te hebben waarna alles beter wordt. Het is momenteel echt overleven voor deze partijen.

Hoe gaat het nu met The Brand Father?

Ook wij worden geraakt, maar ik vind dat we in deze context echt niet mogen klagen. We zijn nog klein en wendbaar, wat betekent dat we ons kunnen focussen op alternatieve, creatieve ideeën die we samen met een aantal waanzinnige partners oppakken. Dat neemt niet weg dat we alle doelen hebben moeten bijstellen. We hebben een mooi eerste jaar achter de rug, maar de doelen die we voor 2020 hebben gesteld, zijn in één klap van tafel geveegd. We kijken dus naar andere initiatieven, maar nemen ook alternatieve verdienmodellen onder de loep.

Hoe zie je de toekomst van de eventbranche?

Ik denk dat de eventbranche na een lange onzekere periode gewoon weer verder gaat waar het gebleven was. Zodra er een vaccin is en de maatregelen worden opgeschort, zullen er maar weinig echte veranderingen overblijven. Dat neemt niet weg dat organisatoren moeten blijven doorontwikkelen en dat de partijen die dat niet doen het uiteindelijk niet zullen redden. Maar zolang organisaties de behoefte van de bezoeker centraal stellen, zullen ze blijven bestaan.

Lees ook: Eventbranche over corona: 'Festival dat verbinding biedt, blijft overeind'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken