Eventbranche over corona: 'Festival dat verbinding biedt, blijft overeind'

Eventbranche over corona: 'Festival dat verbinding biedt, blijft overeind'
  • B2b
  • 11 mei 2020 @ 17:43
  • 22718 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EntertainmentEvenement

Grote festivals en evenementen worden pas weer toegestaan als er een vaccin tegen corona is. Wat betekent dit concreet voor de eventbranche? Chantal Musquetier (C.Inc), Denis Doeland (DDMCA) en Raymond Bresching (Counter Content) delen hun visie.

Beeld v.l.n.r.: Chantal Musquetier, Denis Doeland en Raymond Bresching.

Massale evenementen met een landelijke uitstraling zijn pas weer mogelijk als er een vaccin is, zo luidde de formele boodschap van het Kabinet afgelopen donderdag. 'We hopen natuurlijk dat er snel een vaccin is, maar een jaar of langer is reëel', aldus minister De Jonge. Een concreet besluit wordt uiterlijk 1 september genomen.

Dit heeft logischerwijs gevolgen voor de evenementenbranche. De sector ziet €3,5 miljard omzet verdampen en 48.000 banen verdwijnen, zo onderzocht adviesbureau Respons. Voor 2020 was een geprognosticeerde omzet van €7,4 miljard berekend, goed voor 100.000 banen. 'De uitkomsten van het onderzoek onderschrijven de catastrofale gevolgen van het coronavirus voor de gehele evenementenbranche', zo stelt het bureau.

Pijnlijke cijfers, maar tegelijkertijd niet vreemd als je je bedenkt dat er vorig jaar liefst 1.115 festivals in Nederland werden georganiseerd met een bezoekersaantal van 19,5 miljoen (bron EM Cultuur). Tel daar het ontbreken van SAIL, het Songfestival en het EK Voetbal in 2020 bij op en we kunnen inderdaad spreken van een verloren evenementenjaar.

Maar wat zeggen de kenners?

Chantal Musquetier is 'entertainment marketeer' en werkt vanuit C.Inc voor bedrijven als Van Gogh Museum, Nomobo en André Rieu. Eerder werkte ze voor internationale dance-merken zoals Armin van Buuren, Alda Events en Amsterdam Music Festival. Het besluit van de overheid om grote evenementen pas te honoreren als er een vaccin is begrijpt ze rationeel gezien, maar emotioneel is het een ander verhaal. 'Nederland is een festival- en evenementenland. Wij zijn pioniers in het ontwikkelen van concepten en shows. We spreken een enorme internationale doelgroep aan die massaal Nederland bezoeken, dus dit doet pijn. Aangezien mensenmassa's nu moeten worden vermeden, is dit een logisch besluit, maar de regel dat de eventbranche moet wachten tot er een vaccin is, vind ik een stap te ver. En de manier waarop die regel de wereld in wordt geslingerd, verdient ook niet de schoonheidsprijs.'

Samenwerking tussen festivals en grote sponsoren zoals Heineken en Coca-Cola zullen wel overeind blijven, verwacht Musquetier. 'Dit soort merken gaan samenwerkingen aan om de merkvoorkeur en betrokkenheid met hun doelgroep te versterken. In eerste instantie wordt daar een stop opgezet, maar onze event- en entertainmentprofessionals staan erom bekend dat ze vooral kijken naar wat er wel mogelijk is. Iedereen is nu aan het broeden op nieuwe concepten. Ik denk juist dat merken elkaars kracht nu nog meer gaan waarderen.'

Ons grootste exportproduct, de DJ's, staan echt voor een grote uitdaging, stelt Musquetier. 'Zij zien hun hele jaar verdampen. Ik verwacht dat het tot 2021 duurt dat artiesten weer structureel op kunnen treden. Wel zie ik dat DJ's de betrokkenheid met hun fans willen behouden en daarom nieuwe muziek uitbrengen en live streams opzetten. De ene DJ is daar beter in dan de andere, dus je ziet een groot verschil in kwaliteit, maar de intentie is goed.'

Denis Doeland maakte in zijn jonge jaren furore als DJ Weirdo en werkte 18 jaar lang bij eventorganisatie ID&T, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor het opzetten van de digitale strategie van het bedrijf. Sinds 2011 adviseert hij als eigenaar van adviesbureau DDMCA bedrijven op het vlak van media en entertainment. Het corona-besluit zag hij al een tijdje aankomen. Doeland spreekt de verwachting uit dat veel sponsordeals in de eventbranche een andere vorm krijgen of zelfs sneuvelen. 'De evenementen die in staat zijn goed verbinding te bewaren met hun bezoekers in het digitale landschap zullen ook de sponsoren aangehaakt houden. De festivals die geen verbinding bieden, zullen hun sponsors verliezen. Bij betaalde evenementen zal 5 tot 10% van de inkomsten verloren gaan. Bij de gratis festivals kan dit zelfs oplopen tot 20%.'

Ook Doeland leeft mee met de plaatjesdraaiers. 'Die zitten voorlopig thuis. Ondanks dat in het Aziatische deel van de wereld al meer mogelijkheden zijn, zal het overgrote deel van de dj's echt wel tot en met 2021 niet kunnen optreden. Dat betekent dat ze zich moeten focussen op het primaire verdienmodel, namelijk het uitbrengen van nieuwe muziek en het onder de aandacht brengen van muziek uit hun catalogus. Zonder muziek immers geen optredens, is het adagium.'

Doeland werpt een blik in de toekomst: een significant deel van de branche zal volgend jaar lente niet halen. 'Het komende jaar zullen organisatoren die rigoureuze maatregelen nemen en zichzelf weten te  heruitvinden vooral druk zijn met het onderhouden van de relatie met fans en bezoekers in de digitale wereld. Websites, social media, nieuwsbrieven en chatbots worden belangrijker dan ooit. De organisaties die het op kunnen brengen om af te schalen en een manier vinden om toch iets te investeren, zullen op de lange termijn overleven.'

Raymond Bresching is mede-eigenaar van Counter Content, waar hij werkt voor onder meer Eventbrite. Hiervoor was hij werkzaam bij The Media Nanny, PR-bureau voor dj’s. Gevraagd naar het besluit van de overheid, zegt hij: 'Extreem pijnlijk voor de mooiste industrie die er is. Maar helaas noodzakelijk.' Grote sponsoren zullen het budget zolang op een andere manier invullen, maar ook terugkomen zodra er een vaccin is, is zijn verwachting. 'Grote evenementen voorzien in een oerbehoefte om in grote getalen samen te komen en te genieten. Dat komt hoe dan ook weer terug.' Toch ziet de toekomst er vooralsnog slecht uit, aldus Bresching. 'Althans, voor de grote evenementen. Kleine evenementen kunnen binnenkort weer van start en online events zijn ook een goed alternatief. Verder verwacht ik van veel organisaties creatieve oplossingen om binnen de nieuwe kaders te organiseren. De grote drive-in festivals die nu in Duitsland en België worden georganiseerd, zijn daar een mooi voorbeeld van.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken