'We spelen een heel andere wedstrijd dan gedacht'

'We spelen een heel andere wedstrijd dan gedacht'
  • Bureaus
  • 27 mei 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewYouTubeMaatschappij

MarketingTribune in gesprek met Tom Schoufs, co-founder YouTube Strategy & Services Agency 5PM, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘Dit soort content is niet campagnegedreven maar heeft een veel langere levensduur.’

Hoe gaat het?
Ook bij 5PM ervaren wij de gevolgen van de coronacrisis. Wij zijn in de gelukkige situatie dat onze huidige klanten allemaal bij ons zijn gebleven en lopende opdrachten niet zijn afgezegd. We merken het voornamelijk aan de kant van onze nieuwe opdrachten, waarvan ongeveer de helft is uitgesteld en sommigen hebben afgezegd. Wij zijn met name afhankelijk van marketingbudgetten, bij veel klanten zijn deze bevroren en wordt er gekeken naar hoe de situatie zich de komende tijd ontwikkelt. Gelukkig zien we ook dat sommige partijen durven te investeren en deze crisis als een kans zien om hun always on-strategie met behulp van YouTube te verbeteren. Wij helpen hen met dataonderzoek, zodat ze weten waar hun doelgroep op YouTube en Google naar zoekt, en welke videocontent je vervolgens zou moeten maken om antwoord te geven op deze vragen. Dit soort content is niet campagnegedreven maar heeft een veel langere levensduur.

Hebben jullie zelf nog corona-initiatieven ontwikkeld om opdrachtgevers of concullega’s door deze crisis heen te slepen?
In deze moeilijke tijden staan we uiteraard in nauw contact met onze klanten en proberen we te helpen waar nodig. De relatie met onze klanten is zeer waardevol en dit geldt niet alleen in goede tijden, maar zeker ook in slechte tijden.
Daarnaast hebben wij aan het begin van deze crisis gratis YouTube-kanaal-reviews aangeboden. Hierbij doen wij een gratis review van het kanaal en komen met concrete aanbevelingen om het bereik van het kanaal te verbeteren. Zo kunnen we iedereen helpen om hun doelgroep op YouTube te bereiken en is het voor ons een goede manier om in contact te komen met potentiele nieuwe klanten.

Wat zie jij momenteel zakelijk als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Het verlies in omzet en groei over 2020. Dit betekent dat we een heel andere wedstrijd spelen dan gedacht. Waar wij eerder geïnvesteerd hadden om in 2020 een flinke groei door te kunnen maken, is het doel nu dat we op een goede en gezonde manier door deze onzekere tijd komen. Het is een spannende tijd, maar we zijn positief en zien ook kansen waar wij met het hele team nu hard aan werken.

Hoe ziet de wereld er over vijf maanden uit denk je?
Ik denk dat we over vijf maanden nog steeds te maken hebben met de naweeën van het coronavirus en dat het nog steeds invloed heeft op de samenleving en de economie, al zal dit in mindere mate zijn dan nu het geval is. De maatregelen versoepelen en dat betekent dat alles weer enigszins op gang gaat komen. Maar het eerlijke antwoord is wel, dat eigenlijk niemand precies weet wat er de komende tijd gaat gebeuren.

Lees ook:
MarketingTribune in gesprek met Edward Knol, managing director digital agency Born05

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken