Grolsch switcht na pitch van bureaunetwerk Dawn / Springbok naar Joe Public

Grolsch switcht na pitch van bureaunetwerk Dawn / Springbok naar Joe Public
  • Bureaus
  • 6 nov 2023 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CopywritingCreatie

Brouwerij Grolsch stopt na twee jaar de samenwerking met bureau Springbok aka Dawn en gaat voor de marketingcommunicatie voortaan verder met Joe Public uit Amsterdam. Grolsch wordt al decennia gekenmerkt door ijzersterke tekst- en beeldcombinaties.

De 'Joes', zoals de medewerkers zichzelf intern noemen, worden verantwoordelijk voor de merkstrategie en reclamecampagnes van het biermerk. Voor de pitch waren vijf bureaus uitgenodigd, waarna twee bureaus aan de laatste ronde meededen.

IJzersterke copy
Dawn/Springbok deed eerder veel ervaring op met biermerken uit de stal van Swinkels Family Brewers. Daarna volgde Grolsch als klant, onderdeel van de Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller. Het laatste biermerk kent een lange brand legacy, zoals de spreuk 'Vakmanschap is Meesterschap'. Andere tekstpareltjes die het merk Grolsch schraagden en zich moeilijk in het Engels laten vertalen of beoordelen, zijn:

  • 400 jaar karakter
  • Bier mag weer gezien worden
  • Bier op z'n Grolsch
  • Grolsch. Op echt vakmanschap
  • Je hebt bier, en je hebt Grolsch
  • Komt tijd, komt Grolsch
  • Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch, en
  • Zo eigen als Grolsch.


Joe Public is sinds 2011 bekend geworden met het 'take away advertising'-model. Dat het bureau intussen (net als Springbok) ook een Zuid Afrikaanse vestiging telt, meerdere zelfs, zal Grolsch-moeder SABMiller sterken in haar keuze. 'Joe Public is the first African-European advertising group. With offices in Johannesburg, Cape Town, Durban, Amsterdam and Antwerp', zegt het bureau daar zelf over op Linkedin. Het biermerk startte op 11 mei 1615, toen Willem Neerfeldt een pand in Grol (Groenlo) kocht voor de start van een brouwerij. Lees in 'Ons verhaal' meer over de Grolsch geschiedenis.
(PvWK, beeld: Calitore / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken