Grolsch switcht na pitch van bureaunetwerk Dawn / Springbok naar Joe Public

- Bureaus
- 6 nov 2023 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CopywritingCreatie
- 6 nov 2023 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Brouwerij Grolsch stopt na twee jaar de samenwerking met bureau Springbok aka Dawn en gaat voor de marketingcommunicatie voortaan verder met Joe Public uit Amsterdam. Grolsch wordt al decennia gekenmerkt door ijzersterke tekst- en beeldcombinaties.
De 'Joes', zoals de medewerkers zichzelf intern noemen, worden verantwoordelijk voor de merkstrategie en reclamecampagnes van het biermerk. Voor de pitch waren vijf bureaus uitgenodigd, waarna twee bureaus aan de laatste ronde meededen.
IJzersterke copy
Dawn/Springbok deed eerder veel ervaring op met biermerken uit de stal van Swinkels Family Brewers. Daarna volgde Grolsch als klant, onderdeel van de Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller. Het laatste biermerk kent een lange brand legacy, zoals de spreuk 'Vakmanschap is Meesterschap'. Andere tekstpareltjes die het merk Grolsch schraagden en zich moeilijk in het Engels laten vertalen of beoordelen, zijn:
- 400 jaar karakter
- Bier mag weer gezien worden
- Bier op z'n Grolsch
- Grolsch. Op echt vakmanschap
- Je hebt bier, en je hebt Grolsch
- Komt tijd, komt Grolsch
- Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch, en
- Zo eigen als Grolsch.
Joe Public is sinds 2011 bekend geworden met het 'take away advertising'-model. Dat het bureau intussen (net als Springbok) ook een Zuid Afrikaanse vestiging telt, meerdere zelfs, zal Grolsch-moeder SABMiller sterken in haar keuze. 'Joe Public is the first African-European advertising group. With offices in Johannesburg, Cape Town, Durban, Amsterdam and Antwerp', zegt het bureau daar zelf over op Linkedin. Het biermerk startte op 11 mei 1615, toen Willem Neerfeldt een pand in Grol (Groenlo) kocht voor de start van een brouwerij. Lees in 'Ons verhaal' meer over de Grolsch geschiedenis.
(PvWK, beeld: Calitore / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch voor Makro
Laatste Nieuws
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

