Grolsch switcht na pitch van bureaunetwerk Dawn / Springbok naar Joe Public

- Bureaus
- 6 nov 2023 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CopywritingCreatie
- 6 nov 2023 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Brouwerij Grolsch stopt na twee jaar de samenwerking met bureau Springbok aka Dawn en gaat voor de marketingcommunicatie voortaan verder met Joe Public uit Amsterdam. Grolsch wordt al decennia gekenmerkt door ijzersterke tekst- en beeldcombinaties.
De 'Joes', zoals de medewerkers zichzelf intern noemen, worden verantwoordelijk voor de merkstrategie en reclamecampagnes van het biermerk. Voor de pitch waren vijf bureaus uitgenodigd, waarna twee bureaus aan de laatste ronde meededen.
IJzersterke copy
Dawn/Springbok deed eerder veel ervaring op met biermerken uit de stal van Swinkels Family Brewers. Daarna volgde Grolsch als klant, onderdeel van de Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller. Het laatste biermerk kent een lange brand legacy, zoals de spreuk 'Vakmanschap is Meesterschap'. Andere tekstpareltjes die het merk Grolsch schraagden en zich moeilijk in het Engels laten vertalen of beoordelen, zijn:
- 400 jaar karakter
- Bier mag weer gezien worden
- Bier op z'n Grolsch
- Grolsch. Op echt vakmanschap
- Je hebt bier, en je hebt Grolsch
- Komt tijd, komt Grolsch
- Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch, en
- Zo eigen als Grolsch.
Joe Public is sinds 2011 bekend geworden met het 'take away advertising'-model. Dat het bureau intussen (net als Springbok) ook een Zuid Afrikaanse vestiging telt, meerdere zelfs, zal Grolsch-moeder SABMiller sterken in haar keuze. 'Joe Public is the first African-European advertising group. With offices in Johannesburg, Cape Town, Durban, Amsterdam and Antwerp', zegt het bureau daar zelf over op Linkedin. Het biermerk startte op 11 mei 1615, toen Willem Neerfeldt een pand in Grol (Groenlo) kocht voor de start van een brouwerij. Lees in 'Ons verhaal' meer over de Grolsch geschiedenis.
(PvWK, beeld: Calitore / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers