Waarom gedraagt Knab zich als een 'oude' bank?

Waarom gedraagt Knab zich als een 'oude' bank?
  • Bureaus
  • 8 jan 2014 @ 13:21
  • Link
  • Martijn Horvath
    Martijn Horvath

    eigenaar
    De Slogan Compagnie
  • CampagnesMarketingReclame

‘Jij wilt dat de financiële wereld verandert. Maar wil je bank dat ook?’ Aldus het actuele evangelie van Knab. Op straatposters luidt de boodschap: ’Als je bij je oude bank blijft, blijft alles bij ‘t oude’. Je zou bijna denken dat er sinds een jaar een bank is opgestaan die een radicaal nieuwe koers vaart.

De tijd is er meer dan rijp voor. Het toch al zwaar geërodeerde vertrouwen in de banken is er in 2013 niet op vooruitgegaan. Met dank aan de Rabo. Persoonlijk zou ik Knab heel graag willen geloven. Maar waar moet ik dan mijn goede hoop op baseren?

Het is heel makkelijk om het woord Bank om te draaien en daarmee te suggereren dat je de bestaande conventies op zijn kop zet. Het is heel makkelijk om te roepen dat je anders bent. Het is heel makkelijk scoren over de rug van de aangeschoten financiële populatie. Knab moet van goede huize komen om zich te verheffen boven het gepeupel. En daar gaat het gelijk mis.

Je zou verwachten dat er op de site van de ‘andere’ bank uitgebreid stil wordt gestaan bij de geloofsbrieven. Je wilt toch weten wie er achter de naam zitten? Je moet flink spitten. Weggegemoffeld, ergens achterin een stukje over de voordelen lezen we: ‘En goed om te weten: je geld is veilig bij ons. Knab is zelfstandig, maar heeft in Aegon een solide basis gevonden.’ Niet bepaald een toonbeeld van duidelijkheid. Staat Knab nu fier op eigen benen of is ze geheel afhankelijk van één van de hoofdrolspelers in de woekerpolisaffaire? Het ruikt in ieder geval niet lekker.

Een nieuw bancair initiatief kan zich geen enkele verdachtmaking permitteren. Een echt alternatief kan niet zonder een doorwrocht manifest. Om herkenbaar en geloofwaardig te zijn is het – zeker in de financiële wereld – essentieel om helder, eerlijk en menselijk te zijn. Dat vraagt om een verhaal met substantie. Je kunt je er niet vanaf maken met simpele one-liners.

En toch is dat wat Knab probeert. De dienstverlener verschuilt zich achter testimonials van een paar klanten. Zo vertelt Walter Schreefel ons dat hij nu “z’n pensioen, z’n creditcards, alles op één plek heeft”. Walter blijkt Account Director bij Aegon Intermediair te zijn. Geheel toevallig, uiteraard. Jan van de Venn vindt dat Knab “de enige is die nieuw en fris op de markt komt”. Hij is Director Corporate Developments Business Services. Misschien ook bij Aegon? Dat blijft onduidelijk. Net als de achternaam van Joost die meldt dat “banken zich moeten realiseren dat aan de andere kant van de rekening een mens zit”. Joost blijkt werkzaam te zijn in de vastgoedwereld. Kan verklaren waarom hij verkiest half anoniem te blijven. Enfin, het zijn natuurlijk vriendelijke mensen met de beste intenties, maar als boegbeelden niet erg overtuigend.

Het gezicht zou weggelegd kunnen zijn voor oprichter René Frijters, de man die ooit Alex op de wereld heeft gezet. Helaas is op de site is vrijwel geen spoor van hem te bekennen. Hij schaamt zich toch niet voor zijn kindje? Of heeft hij het misschien te druk met ‘andere’, nog belangrijke zaken waar hij ons binnenkort op elke straathoek over zal informeren?

In de financiële wereld moet je anno nu eerst tot 10 tellen voordat je wat roept. Er wordt op je gelet. En dat is maar goed ook. Alom klinkt de roep om wezenlijke verandering bij de banken. Als je pretendeert ‘anders’ te zijn, vraagt dat om concrete bewijsvoering. In woorden en daden. Tot dusver laat de verlosser vooral zien hoe het niet moet. Misschien dat Knab daarom zo wanhopig roept: ‘Banken zijn bijna elke dag in het nieuws. En toch stap je niet over.’ Tsja, hoe zou dat nou komen? 

Martijn Horvath

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken