Ghostbloggers prima geschikt voor bedrijfsblog

Ghostbloggers prima geschikt voor bedrijfsblog
  • Content
  • 2 feb 2015 @ 13:51
  • 13027 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Branded contentJournalistiek

Wie meer content wil op het bedrijfsblog, wél de kennis in huis heeft, maar niet de schrijvers, kan voor ghostbloggers kiezen. Sommige bedrijven delen hun kennis en ervaring met freelance schrijvers, die dit vertalen in waardevolle branded content. Linda Dessau geeft op de site van het Content Marketing Institute waardevolle tips voor een succesvolle samenwerking met ghostbloggers.

Dessau is zelf oprichter van The Content Master Guide. Ze signaleert in de Verenigde Staten een weerzin tegen ghostbloggers. Het zou onethisch zijn. Dit komt volgens haar omdat bloggen is begonnen als een persoonlijke vorm waar mensen zoveel passie voor onderwerk voelen, dat ze die met anderen willen delen. ‘Mensen die nog steeds zo over bloggen denken, vinden het stuitend als iemand anders de content van de originele auteur bewerkt’, meent Dessau.

Wat te doen
Dessau: ‘Talloze beroemdheden maken gebruik van ghostwriters voor hun boeken en toespraken. Het is nu eenmaal zo dat de mensen met de meest inhoudelijke, oorspronkelijke of behulpzame ideeën vaak niet degenen zijn die ze ook goed op papier kunnen zetten. De meeste leidinggevenden hebben niet de tijd of vaardigheden om een blog consistent en effectief te vullen. Dus als ze geen hulp krijgen, gebeurt het gewoon niet. Is het dan geen goed idee om ze te helpen hun ideeën in de wereld te zetten? Niet alleen bedrijven hebben merkidentiteit: ook individuen werken hard aan hun persoonlijke merk. Wanneer vakspecialisten herkenbaar als auteur worden opgevoerd, willen ze zeker weten dat het niet alleen hun ideeën authentiek weergeeft, maar ook hun tone of voice, woordenschat en persoonlijkheid – hun persoonlijke merk.’ Dessau adviseert om gesprekken tussen de auteur en de ghostblogger onderdeel van het proces te maken. ‘ Door dit interview op te schrijven of op te nemen, maakt de ghostblogger zich niet alleen de inzichten van de auteur eigen, maar ook de taal en persoonlijkheid van de expert.’

Content en contact
In het huidige social business landschap verwachten mensen direct in contact te kunnen komen met een bedrijf en hun leiders. Dessau: ‘Als een ge-ghostwrite blog post uitmondt in een conversatie op social media, of via email, voelen de respondenten zich bij de neus genomen als ze erachter komen dat ze niet rechtstreeks met de ‘echte’ auteur communiceren. Content en contact zijn twee afzonderlijke elementen van een social media relatie. Dat ghostbloggers de originele content produceren betekent nog niet dat zij ook moeten reageren op de ontstane conversatie. Er zijn zeker ethische manieren om de echte auteur te helpen zonder dat die zijn authenticiteit verliest.’ Dessau geeft vervolgens tips hoe deze problemen zijn op te lossen.

Tips voor vakspecialisten
1. Bereid je voor. Zorg dat zowel de expert als de ghostblogger met een redactionele kalender werken, zodat jouw vakspecialist weet welk onderwerp wanneer op de agenda staat. Laat ze voordat ze contact hebben met hun ghostblogger een ongecensureerde ‘brain dump’ maken van al hun ideeën over het onderwerp. Dat kan als een opsomming, een mindmap of een digitale opname.
2. Geef het de tijd. Bedenk dat het even kan duren om een soepele verstandhouding te creëren: elke relatie heeft zorg nodig. Maak het belang van regelmatige ontmoetingen duidelijk en van tijdige antwoorden als er follow-up vragen komen. Laat de expert ook tijd reserveren om elke concepttekst nauwgezet te beoordelen .
3. Lees elk woord. Laat elke concepttekst door minstens twee mensen beoordelen: de vakspecialist en de hoofd- of eindredacteur. Laat de vakspecialist de inhoud en de tone of voice beoordelen, en de hoofdredacteur kijken of de tekst binnen de bedrijfspolicy past. Wees duidelijk naar je ghostblogger waar en hoe hij de plank heeft misgeslagen. Hoe beter feedback je ghostbloggers krijgen, hoe beter ze de tone of voice van de expert in de vingers zullen krijgen en hoe dichter ze bij je bedrijfswaarden blijven.
4. Wees authentiek. Laat de ‘echte’ auteur persoonlijk antwoorden op de commentaren op social media. Je kunt ook iemand anders de blogs en social media pagina’s in de gaten laten houden, aan de expert vragen hoe hij zou antwoorden en die antwoorden dan zelf posten.

Tips voor ghostbloggers
1. Bereid je voor. Denk – voordat de expert zich voorbereidt – eerst zelf wat je met je post wilt bereiken. Stuur vragen naar je expert die hem helpen jouw kaders te volgen en die zijn passie voor het onderwerp aanwakkeren. (Vooral introverte experts zullen graag ruim van te voren na willen denken.)
2. Gun het gesprek zijn loop. Probeer, zelfs als de experts een opzet op papier aanleveren toch een afspraak te maken voor eventuele nadere uitleg of vragen. Vraag als zij een antwoord ontwijken altijd ‘wat dan?’ Maak je geen zorgen als het gesprek afdwaalt van je eerdere kaders, maar pik alle details op. Gebruik een recordertje als je niet snel genoeg kunt schrijven of typen Je weet nooit hoeveel stukken content je uit één interview kunt halen.
3. Veranderingen moeten mogen. Vraag gedetailleerde feedback en wees flexibel. Zelfs als je ze letterlijk citeert, willen de experts soms toch veranderingen als ze hun woorden in het verband zien. Of ze komen met aanvullingen als ze er even over na hebben gedacht.
4. Proeflezen, proeflezen, proeflezen. Zelfs als je de geschreven tekst van een expert redigeert, ben je eigenlijk aan het herschrijven. En dan ben je kwetsbaar voor de blinde vlak van elke schrijver: dat je niet ziet wat je eigenlijk geschreven hebt, maar hoe het gelezen zou moeten worden. Lees je verhaal hardop of gebruik voorleessoftware.

Dessau tot slot: ‘Het werken met ghostbloggers geeft je een veelheid aan kansen om de ideeën en ervaring van je bedrijf de wereld in te sturen, en daarmee je klanten en prospects een voortdurende stroom van waarde te geven.’ (Bron: CMI)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken