Qatar koopt positieve verhalen in met Oranje-snoepreis

Qatar koopt positieve verhalen in met Oranje-snoepreis
  • Content
  • 3 nov 2022 @ 08:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptenOnderzoekStorytelling

WK-organisator Qatar betaalt de reis en het verblijf van 50 supporters van het Nederlandse elftal. Twee van hen, zogeheten Fan Leaders, ondertekenden een verklaring inzake positieve posts op social media.

Dat meldt de NOS. Er is Qatar veel aan gelegen een positief beeld van het land naar buiten te brengen, constateert onder andere De Volkskrant. 'Sinds het WK in 2010 aan de Golfstaat werd toegewezen, is het toernooi omstreden, vanwege de corruptie die gepaard ging met de toewijzing en grootschalige mensenrechtenschendingen in het land. Sinds 2010 kwamen er in Qatar 6.500 arbeidsmigranten om, van wie een deel bij werkzaamheden voor het WK.'

Volgens de NOS is het de eerste keer dat een organiserend land gewone fans betaalt om naar het WK te reizen. Bekijk hier het document dat tot de gewenste 'storytelling' moet leiden. Bij eerdere WK-tournooien was al wel gebruikelijk dat VIPs, zoals oud-voetballers en influencers, op kosten van organisaties, deelnemende landen of sponsors naar grote sporttoernooien afreizen. De supporters zeggen zich volgens de NOS weliswaar 'bewust te zijn van de twijfelachtige reputatie van de Golfstaat, maar wijzen erop dat de KNVB heeft besloten om te gaan en dat zij zich als trouwe individuele fans achter die afweging scharen.'
Nederlandse politici hebben daarnaast baat bij een goede relatie met Quatar als energieleverancier. Uit recent onderzoek op MarketingTribune blijkt dat het WK in Qatar niet echt leeft in Nederland.
(PvWK, bronnen: NOS, Volkskrant, ANP en MT | beeld: Jorgen Hendriksen / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken