[column] Content met kwaliteit heeft geen marketingplan nodig

[column] Content met kwaliteit heeft geen marketingplan nodig
  • Content
  • 16 aug 2019 @ 10:05
  • 12919 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakersStrategie

Nuttig verhaal op Frankwatching over een hogere ROI voor je content. Sander Kalkman gaat in op de vraag hoe je je content kunt aanbieden, het personaliseren van die content, het gebruik van visuals, de manieren om je content te promoten en de kunst om te leren van je doelgroep.

Prettige informatie. Maar de vraag hoe je goede content maakt plus het antwoord ontbreken. Natuurlijk, het is een ander onderwerp, maar de invulling van bovenstaande onderwerpen bepalen in sterke mate de inhoud en vooral de vorm van de content. Wanneer bij het meten van je content het aantal gewenste gekwalificeerde leads achterblijft, kan dat zoals de auteur aangeeft iets zeggen over de vorm, maar net zo goed iets over de inhoud. Het verbaast me dat er zo weinig wordt geschreven over het maken van inhoudelijke kwaliteit. Misschien wordt het tijd om eens te beginnen

bij het begin. (Bron)

Mooi voorbeeld is een artikel op sportnext.nl met als kop ‘Ajax plukt de vruchten van een ongekend Champions League-seizoen’. Commercieel directeur Menno Geelen: ‘Zo spelen in de Champions League, daar kan geen marketingplan tegenop.’ Over inhoudelijke kwaliteit gesproken.

Uit een e-book door Ewald Smits van MT haal ik een paar quotes die mij prikkelden. Goed opgeschreven. Het e-book heet Return on content en adviseert marketeers te acteren als uitgever om met meer succes contentmarketing te bedrijven. ‘Steek veel tijd in het achterhalen van waar het management van wakker ligt. Wat zijn hun KPI’s? Waar schuurt het? Als je weet waar de pijn zit, weet je welke richting je moet denken bij het bepalen van je contentstrategie.’ Zonder draagvlak weinig kans op succes.

Ik herinner me hoe ik ooit een pitch won met een presentatie vol voorbeelden die met name de bestuursvoorzitter raakten. Er was veel research gedaan in de man, zijn hobby’s, zijn voorliefdes en ze kwamen allemaal terug in de voorbeelden. De presentatie was, zeggen we nu, gepersonaliseerd, hoewel het natuurlijk eerder op gemanipuleerd leek. Het e-book van MT is een aanrader.

Op de website van het Content Marketing Instituut, las ik een verhaal met dertien adviezen om content meer personality te geven. Eén daarvan: Jonah Berger, auteur van het boek Contagious, keek naar de gemeenschappelijke factoren tussen de meest gedeelde verhalen op sociale media. Zoals gedetailleerd beschreven in een Journal of Marketing Research-artikel, analyseerde hij 7.000 artikelen van The New York Times. Naast het feit dat verhalen over 'goed nieuws' veel vaker werden gedeeld dan verhalen over 'slecht nieuws', ontdekte Berger ook iets verrassends. Verhalen die een emotionele reactie uitlokken - zelfs als die reactie doorgaans als negatief werd beschouwd, zoals woede, frustratie of angst - worden vaker gedeeld dan inhoud die niet de emoties van de lezer aangaat.

Tot 1 september kan nog worden ingezonden voor de Grand Prix Content Marketing 2019. Wil je kans maken op een bekroning, besteedt dan veel aandacht aan de bijbehorende papierwinkel. Ik herinner me uit het verleden dat veel succesvolle cases niet doordrongen tot de eindronde omdat de papierwinkel niet professioneel was uitgevoerd. Patrick Severein, jurylid bij diverse awards: ‘Neem het inzenden van een case serieus: wijs een projecteigenaar en coördinator aan, bepaal doelen voor je team, verdeel taken, maak afspraken en hanteer een deadline. Denk niet te makkelijk: casebuilding kost tijd, een goede case schrijven kost tijd. Niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd. Sterker nog, bijna niemand kan mooi schrijven, verbanden leggen en de details loslaten. Dus maak je beste mensen vrij om te schrijven. Als je alleen de stagiair met deze klus opzadelt, kun je het wel schudden.’

Tot slot: op deze website een artikel over de Red Dot Awards. Deze vakprijs bekroont jaarlijks de best ontworpen internationale merken en creatieve projecten van designers, agencies en bedrijven. Digital agency Dept ontving drie awards voor hun werk voor het Van Gogh Museum, Request en Cities in Motion.

De tweede award ging naar Studio Dumbar (onderdeel van Dept) en Dept in de categorie Brand Design & Identity. Dit was de bekroning van het gezamenlijke werk voor het ontwerp van de visuele identiteit en nieuwe website van online financiële transactieplatform Request.

Het Red Dot Gala vindt plaats op 1 november 2019 in het Konzerthaus Berlin in Duitsland.

De auteur vergeet te vermelden dat er een Red Dot Museum is in Essen. Adembenemend mooi. Gevestigd in een voormalige kolenmijn Zollverein UNESCO World Heritage Site. Meer dan 2000 design producten worden tentoongesteld in een fascinerende industriele omgeving. Tussen de ongeveer tweeduizend voorwerpen vind je producten uit 45 verschillende landen die innovaties in design laten zien. Het museum staat in de top-tien van mooiste design musea ter wereld. Twee uurtjes van Amsterdam.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken